• nu gifter vi oss

Vad är skillnaden mellan bustier och korsett?

Min brudklänning kommer med största sannorlikhet vara en med korsettsnörning i ryggen. Alltså kommer jag inte behöva en korsett med speciellt mycket stöd under, men känner att jag gärna har nåt mer än bara BH. Tror det är skönt att ha nåt emellan och så skyddar man ju klänningen också.

När jag provade i butik hade jag en mycket enkel sak på mig. Som en korsett i tunt genomskinligt tyg med några mjuka skenor. Den var mycket låg i ryggen och knäpptes med en enkel hak/hysk grej som på en bh, inte en massa hakor alltså utan 2 st bara.

Vad var det för grej, en enkel bustier eller???
    Den ska vara axelbandslös. Jag har inte hittat en sån på nätet, tipsa gärna!

• Svar på tråden Vad är skillnaden mellan bustier och korsett?
  • MV85

Det du beskriver att du hade på dig låter som en torslett...

Du frågar även efter skillnad på en bustier och en korsett.
    En korsett sys med stålskenor, stålfjädrar, med planchett fram och snörning bak (oftast - finns även med snörning fram)och är till för att kunna forma kroppen.
    Det är ett för den ovane ganska obekvämt plagg om man drar åt det ordentligt, då det hindrar andningen till viss del och man inte kan röra sig hur som helst i dem.
    En bustier är som en bh med som en tubtop med plastskenor i, knäpps som en vanlig bh (med hyskor) och har ingen förmåga att forma kroppen, om än möjligen att den kan hålla in magen något litet.

• nu gifter vi oss

Hmmm..ja det kanske det var?
    Får inte många träffar på google, vad kallas den på engelska?
    Har du en länk till en sida med bild på en torslette till mig? :)

Känns lite kaka på kaka att ha nåt med stöd under, men nåt vill man ju ha. En torslett kan ju också vara snygg till fina trosor och strumpor!

• nu gifter vi oss

Jättetack! Det var en torslett, fast med mycket mindre knäppning. Exakt som en BH som man snabbt knäpper själv på ryggen. Nu ska jag bara hitta en också.... ojoj. Antar att man får söka på korsett och se vad man hittar. Eller enklast, dra sin gamla lekamen ut i butikerna.

• MV85

Det lättaste är kanske att gå till butiken där du vet att det finns en? Även om de egentligen säljer klänningar kan de säkert hjälpa dig att få tag i en likandan, eller liknande i alla fall som du kan ha under din klänning sedan.

• nu gifter vi oss
    MV85 skrev 2009-04-19 10:06:28 följande:
    Det lättaste är kanske att gå till butiken där du vet att det finns en? Även om de egentligen säljer klänningar kan de säkert hjälpa dig att få tag i en likandan, eller liknande i alla fall som du kan ha under din klänning sedan.
    Tänkte inte på det, att kanske klänningsbutikerna säljer underkläder också. Brukar dom göra det? Jag ska fråga imorgon, då jag äntligen ska prova klänningen jag letat så länge efter.
  • nu gifter vi oss

Nu kikade jag lite snabbt på Triumphs hemsida. Där har de nåt de kallar corsage - är det samma som torslette?

• MV85

hmm vet inte, har inte sett en under det namnet i alla fall....

• tonårsmorsa

Corsage och Torselett är samma sak. Vet att de även heter corsage hos Marie Jo.

Ett tips är att gå in på olika märkens sidor och kika lite. För att hitta märken kan du titta på affärernas hemsidor och se vad de saluför. Finns ju även webbshops där du kan se olika märken. Sen gogglar du märkena.

Några märken:
    www.mariejo.com
    www.barbara.fr
    www.primadonna.eu

Webbshop:
    www.figleaves.com

nu gifter vi oss skrev 2009-04-19 12:04:53 följande:

Nu kikade jag lite snabbt på Triumphs hemsida. Där har de nåt de kallar corsage - är det samma som torslette?
Svar på tråden Vad är skillnaden mellan bustier och korsett?