• Ladie

Borgerlig vigsel - hjälp!

Jag och min sambo har precis börjat bröllopsplanera så smått. Vi har en ganska bra bild om hur och var vi vill ha festen, men själva vigseln är det värre med.
    Vi bestämde för ganska länge sedan att vi ville ha en borgerlig vigsel, utan att egentligen veta hur en sådan gick till. Nu har vi luskat en del och har väl koll på grunderna, men vi behöver verkligen ett eller flera bollplank!

För att börja med några frågor -
    *måste man använda vigselförättaren för den kommmunen man skall gifta sig i eller kan man ta in någon från en annan kommun?
    *hur kan vi fylla ut akten så att den blir längre än två minuter?
    *har någon haft eller varit på ett utomhusbröllop som vill dela med sig?

Vi har nog tusen andra frågor, så om någon kan lite om detta är vi jättetacksamma!

• Svar på tråden Borgerlig vigsel - hjälp!
  • Zoria

Jag har precis bokat våran vigselförrättaren som då kommer viga i en annan kommun än den han kommer från själv. Så det ska inte vara något problem. Det är ett tillstånd som vigselförrättaren söker själv i sin kommun.

Det är ju det som är det bästa med en borgerlig vigsel, man kan göra precis hur man vill! Vi kommer ha massor av musik, och ett ganska så lång tal eller vad man nu kallar det för som vigselförrättaren läser upp. Den är väldigt inspirerad av kyrkans långa tal, text (eller som sagt vad man nu kallar det), men utan gud och med en mer personlig tuch! :)

Lycka till! :)

• Aleta

Angående att fylla ut ceremonin, så kan du ha allt möjligt med.
    Ingångsmarsch, sånger, dikter, dans. Bara fantasin sätter gränserna.

• anna197904

ska gifta mig borgerligt på midsommarafton,det ska vara sång två gånger under vigselcermonin. eventuellt ska min mormor läsa något. man verkar kunna göra vad man vill!

• Sundance

Vi verkar ha samma planer du och jag :)

Vi ska också gifta oss borgerligt utomhus. Nu är visserligen inget spikat men så här tänker jag mig vigseln ungefär

Lite musik börjar spelas så att gästerna förstår att de ska sätta sig. Ca 2 minuter
    Ingång till musik (jag med pappa och tärnor), och överlämning av bruden (mig :)) Ca 3 minuter
    Några korta ord som hälsar välkomna från vigselförrättaren. 1 min
    Här tänker jag mig en vacker solosång eller "When a man loves a woman" på saxofon. ca 4 minuter
    Vigselförrättaren eller någon anhörig håller ett tal om kärlek och äktenskap. Detta kommer att vara baserat på vad bibeln och andra böcker och människor sagt om kärlek, så det blir lite Gud också. Jag är troende men inte i Svenska kyrkan så därför gifter vi oss inte där och min m2b är inte troende så därför väljer vi borgerligt. Utomhus känns som en bra neutral plats. Detta tal beräknar jag ska ta ca 8-10 minuter.
    Solosång. Ca 4 min
    Egna löften och själva "tager du-momentet". Ca 5 min.
    Utgång till musik. Ca 3 minuter.

Om detta håller så skulle vår vigsel bli ca 30 minuter lång och det känns ganska normalt. Kanske till och med lite långt.

• varelse

Jag har varit på ett utomhusbröllop med borgerlig vigsel. De tog den "långa" varianten av ceremonin. Den är på 2min eller nåt sånt. De fyllde ut med sång. Jag sjöng Caisa-Stina Åkerströms "Av längtan till dig" ackompanjerad av två av brudparets andra vänner. Så man kan alltid fylla ut ceremonin med sånger, diktläsning, säkerligen kan man klämma in egna löften om man skulle vilja ha det etc.

Angående utomhusgrejen, så var de utomhus på en ö och det började regna så smått strax innan vigseln. Men där fanns ett jättemysigt litet båthus i trä som "reserv" om det skulle bli dåligt väder, så ceremonin hölls därinne med brudparet, vigselförrättaren och deras ca 30 gäster. Det var supermysigt! :)

Svar på tråden Borgerlig vigsel - hjälp!