• Cltsp

    50-tals bröllop fortsätter...

    Hej brudar. Jag gjorde en ny tråd eftersom den gamla var stängd för svar (igen).

    Hur går det för er?

    Imorgon ska jag ta med mig klänningen till sömmerskan och hoppas att hon kan hjälpa mig att sy upp den lite så underkjolen syns under (jag vill ju hemskt gärna visa den underbara kjolen från vivien!) och ev. sy dit axelband.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-26 10:43
    Länktips:

    Gamla trådar
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m2809557-1.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m2999449-1.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m3116199-1.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m3219206-1.html

    Kläder och accesoarer
    daddyos.com
    www.gojane.com/
    www.stopstaring.com
    www.sivletto.com
    www.madmanclothing.com
    www.8ballwebstore.com/
    www.vivienofholloway.com/
    www.stephaniejamescouture.com/
    www.bluevelvetvintage.com
    candyanthony.com
    www.dollycouture.net
    www.angelinas.se
    www.unique-vintage.com/index.php

    Gör ditt eget flor
    madebymaryann.blogspot.com/2008/04/birdcage-v...
    www.myonlineweddinghelp.com/bride/accessories...

    Frisyrer
    www.lphouse.com/hairstyles-1950s.htm
    static.howstuffworks.com/gif/marilyn-monroe-1...
    www.unveiledbridaldesigns.com/index.html
    starshipaurora.com/images/marilyn_monroe.jpg
    community.livejournal.com/vintagehair/

    Make up
    therezz.blogg.se/2008/november/face-stockholm...

    Trycksaker
    www.dafont.com
    www.fontspace.com/category/1950s
    www.papermaze.se (klicka på omonterade stämplar och sedan stampinback)
    www.coverbrowser.com/bubbler
    www.yearbookyourself.com

    Bilar
    www.bfm.nu/sok.htm

    Mat
    www.skonahem.com/inredning/dukning-mat/rockab.../

    Inspiration
    www.wedsmack.com/2007/08/super-sweet-50s-styl...
    www.flickr.com/photos/13174319@N00/295877771/in/pool-60677509@N00
    www.artoflove.com/blog/weddings/jessica-jason.../
    offbeatbride.com

  • Svar på tråden 50-tals bröllop fortsätter...
  • Junebug

    Hallåj! Spännande, hoppas det blir bra!

    För mig går det sakta men säkert framåt.. Ska kolla på festlokaler i helgen och har bokat resa till London i juni då jag tänkte passa på att smita in på Vivien of Holloway och prova klänning :)

  • Cltsp

    Gud vad roligt att åka till London!

    Var beredd på att det inte är som en vanlig klädaffär direkt, tihi! Men det var väldigt charmigt!

  • Cltsp

    Pizan: Jag såg länken du klistrat in till klänningen du tänkt dig. Den är jättefin! Har du tänkt att ha en rosa underkjol under?

    Såg även att du funderar på att ha monroe-inspirerad frisyr. Hur långt hår har du nu? Jag har också tänkt mig att ha monroe-liknande frisyr och var hos frissan för ett tag sedan för att testa. Hon rullade upp håret på värmesploar och jag tycker att det funkade jättebra. Jag har pagefrisyr lite kortare än axellängd. Jag har lagt upp lite bilder på min frisyr i galleriet. Den är ju inte stylad där men man ser ju iaf hur det kommer att bli.

  • Cltsp

    Nu har jag lämnat in klänningen till sömmerskan! Den svarta underkjolen kommer titta fram precis under, blir nog jättefint! Hon var förövrigt väldigt avundsjuk på vivien underkjolen haha!

    Hon kunde även fixa axelband av det tyget som blir över nedtill. Jag funderar på att ha avtagbara axelband så man kan förändra outfiten lite till festen, vad tycker ni?

    Jag skulle vilja ha tag i ett svart tyg med vita prickar att sy ett brett band av och ha i midjan. Har ni sett något sådant tyg någonstans?

  • Oneesan

    Idag kom äntligen tyget till min bröllopsklänning Det var lite vitare än vad jag hade trott men det blir bra ändå. Mönstret anlände också, och jag är väldigt sugen på att sy upp en modell ikväll och prova men jag får hålla mig till nästa vecka för nu åker jag bort över helgen

  • Pizan
    Cltsp skrev 2009-04-17 08:40:50 följande:
    Pizan: Jag såg länken du klistrat in till klänningen du tänkt dig. Den är jättefin! Har du tänkt att ha en rosa underkjol under?Såg även att du funderar på att ha monroe-inspirerad frisyr. Hur långt hår har du nu? Jag har också tänkt mig att ha monroe-liknande frisyr och var hos frissan för ett tag sedan för att testa. Hon rullade upp håret på värmesploar och jag tycker att det funkade jättebra. Jag har pagefrisyr lite kortare än axellängd. Jag har lagt upp lite bilder på min frisyr i galleriet. Den är ju inte stylad där men man ser ju iaf hur det kommer att bli.
    Jag beställde klänningen, boleron, den rosa underkjolen, och ett skärp (som jag är tveksam om jag kommer att använda) igår, och sen dess har jag varit jättenervös. Är inte riktigt säker på varför men jag tror det beror på att den måste bara passa för jag har ingen plan B.
    Jag var inne på butiken Sivletto häromdan, där de har ett par VoH-klänningar och provade den med Jelly Beans. Halternack-banden bildade nån slags uthängande flärp på mig och expediten sa att det blir så på vissa och då får man sy in banden eller korta av dem. Har det blivit så för er? Jag skulle också vilja sy ett annat skärp för att markera midjan. Gärna ganska brett och rosa.
    Hoppas klänningen kommer nästa vecka, jag är såååå nervös.

    Jag har varit inne i ditt galleri och beundrat din frisyr flera gånger. Tycker den är jättesnygg och den passar verkligen ditt ansikte. Du ser som tagen ur en 50-tals film.
    Själv klippte jag av 2 dm av mitt hår förra veckan så nu går det till en bit nedanför axlarna.

    Jag hade tänkt mig nån sån här frisyr, men jag kommer inte att göra det blont utan behålla mitt mörka hår.
    www.veckorevyn.com/_internal/cimg!0/k909743yjxrzo1qpw2989x315l7w563/Drew%20Barrymore%20i%20Dior%20Couture,%20specialsydd%20för%20henne%20av%20John%20Galliano.%20

    Vågar inte klippa av mig för kort, jag har nog inte haft kort hår sen jag var 11-12 och det känns som en för riskabel förändring precis innan bröllopet, för tänk om det ser för hemskt ut.

    www.alltollz.org/images/stories/Graphics/drew_barrymore.jpg

    Tror att det blir jättesnyggt med avtagbara axelband till festen men hur gör du med BH då?
  • LillEm

    Hej tjejer,

    Nu är jag tillbaka efter en härlig vecka på Öland med många inbokade möten. Vi hann både träffa catering, fotograf, frisör, florist, konditor, präst, guldsmed och besöka bröllopsbutiken för att prova ut kläder till min m2b. På onsdag är det bara 1 månad kvar till bröllopet och jag börjar bli lite härligt nervös. Allt känns verkligen på riktgit nu. När jag satt inne hos frisören och provade smink, flor mm så kände jag för första gången att vi verkligen ska gifta oss.

    På tal om fotograferingen så ska vi ha både svartvita och färgade bilder. Vi betalar 3800 kr för ett album med 12 bilder som är tagna utomhus. Vill vi ha fler bilder så betalar vi 100-200 kr extra per bild. Vi ska även göra tre förstoringar som kostar ca 3000 kr tillsammans. Under själva bröllopet så kommer en god vän som är amatörfotograf att foto åt oss.

    Jag har läst era senast inlägg och kollat era gallerier. Ni kommer verkligen att vara supersnygga brudar allihopa . Jag läste dessutom i tidningen att vi är väldigt inne just nu, det är 50-tal som gäller .

    Nu har jag börjat min nyttiga månad innan bröllopet. Jag går ca 1 mil per dag och försöker att inte äta så mycket kolhydrater. Jag är inte så stor men skulle ändå vilja gå ner 2-4 kg innan bröllopet. Vi får väl se om jag har någon självdisciplin.....

    Kram på er alla

  • SweetSun

    hej lillem! vad skönt att ni fick så mycket gjort och som känns klart! det är skönt när man får bocka av!

    vi ska träffa våran fotograf en vecka innan bröllopet för att ta lite testbilder och bestämma vad vi vill ha för stil och motiv! det ska bli spännande!
    Vi kommer att få en digitaltryckt bok från våran dag, det ska bli spännande! sen får vi bilderna på skiva så vill vi ha riktiga bilder sen får vi göra dem själva..

    Ska lämna in klänningen till sömmerskan imorgon! Så det känns bra!

    Nu är det bara 25 dagar kvar!! Är så nervööös!

  • Oneesan
    Pizan skrev 2009-04-17 15:11:44 följande:
    Jag har varit inne i ditt galleri och beundrat din frisyr flera gånger. Tycker den är jättesnygg och den passar verkligen ditt ansikte. Du ser som tagen ur en 50-tals film.Själv klippte jag av 2 dm av mitt hår förra veckan så nu går det till en bit nedanför axlarna. Jag hade tänkt mig nån sån här frisyr, men jag kommer inte att göra det blont utan behålla mitt mörka hår.www.veckorevyn.com/_internal/cimg!0/k909743yjxrzo1qpw2989x315l7w563/ Drew%20Barrymore%20i%20Dior%20Coutu re,%20specialsydd%20för%20henne%20a v%20John%20Galliano.%20Vågar inte klippa av mig för kort, jag har nog inte haft kort hår sen jag var 11-12 och det känns som en för riskabel förändring precis innan bröllopet, för tänk om det ser för hemskt ut.www.alltollz.org/images/stories/Graphics/drew...
    Kommer ha något liknande. men jag har också långt hår så det blir lockar med en blomma framtill
Svar på tråden 50-tals bröllop fortsätter...