• Madam

Vad tycker du?

Hej!
    Har en fråga till hur du skulle göra?
    Jag är separerad sen några år tillbaka o vi har två tonårstjejer som bor hos oss varannan vecka. Vi har en bra relation o umgås till vardags o på högtider o lik. Tjejerna har skaplig kontakt med exets släkt o även jag.
    Nu i augusti så ska tjejernas kusin Sara gifta sig.
    Nu har mitt ex o tjejerna blivit bjudna men inte jag!
    Bröllopstillställning äger rum när tjejerna hos mig.
    Nu till frågan! Hur skulle du låta tjejerna göra?
    Alla kommentarer intressanta!

• Svar på tråden Vad tycker du?
  • Taaanja

Självklart ska tjejerna gå på sin kusins bröllop!

• Moirie

Tror jag behöver lite mer information för att förstå.

Tycker du att du borde blivit medbjuden eftersom du också har kontakt med släkten? Eller handlar det om att det blir ditt ansvar att fixa kläder, skjuts och present åt döttrarna eftersom bröllopet infaller på er helg, viket kanske inte känns så kul om du inte är bjuden? Har du en relation till kusinen som gifter sig?
    Vill döttrarna gå överhuvudtaget? (Om inte så är väl problemet löst

• Bambi76

För mig så är det självklart att tjejerna ska gå på bröllopet om dom själva vill.

• Madam

Hej Moirie!
    Ja jag blev lite paff o besviken över att inte bli bjuden också. I och med att vi som jag trodde har bra kontakt. Och Sara o hennes syster har kontakt med tjejerna regelbundet. Sara är dessutom den stora tjejens gudmor. Nu bor ju Sara inte här i närheten så vi träffas inte så ofta o direkt umgås. Tjejerna vill gärna gå men blev ju också ledsan o konfunderade över varför jag inte blev medbjuden. Så man känner sig en aningen kluven hur man ska göra o så även mitt ex som är den som hamnar emellan.

• Mörk Ängel

Det ligger säkert mycket tanke bakom detta beslut - såsom antalet gäster, att de är din fds släkt, de kanske tom frågat honom om detta.
    Skulle gissa på att det inte är ngt personligt men kan även förstå om du känner dig lite bortknuffad.

• Kisseh

Jag tror inte att det är något personligt utan helt enkelt ekonomiskt. Jag har folk i min närhet smo kanske kan komma att känna sig sårade och som jag gärna skulle vilja bjuda om jag bara hade råd. Men tycvärr tillåter inte vår ekonomi det. Jag tycker att tjejerna skall gå på sin kusins bröllop om dom själva vill det. Annars är det ju lite som om dom blir lidande och det är ju lite synd. Men jag förstår såklart om det känns jättetråkigt för dig men jag har som sagt var svårt att det är något annat än ett rent ekonomiskt beslut.

• Moirie

Tråkigt att du inte blev bjuden Jag tror som de andra att det handlar om ekonomi och att brudparet haft en princip för vilka släktingar de bjuder eller inte. Biologisk släkt = inbjudan. Hur svårt det än är så är det nog lättast för dina döttrar, som har en bra relation till både Sara och dig, om du kan vara storsint ifråga om det här. Lite konstigt är det kanske att inte bjuda mamman till sítt gudbarn men det är ju också en mardröm att få ihop en gästlista!

Min lilla djävul på axeln säger att du borde skicka ett kort eller en present till brudparet för att visa att du vill fira dem oavsett om du förväntas vara på bröllopet. Det kanske sätter igång lite tankar hos Sara. Men att försöka få exet att prata med Sara, eller beklaga sig över att inte ha blivit bjuden inför andra i släkten gör nog bara saken värre. Hoppas du hittar ett sätt att förhålla dig till situationen. Kram!

• Madam
    Moirie skrev 2009-04-12 19:30:12 följande:
    Tråkigt att du inte blev bjuden Jag tror som de andra att det handlar om ekonomi och att brudparet haft en princip för vilka släktingar de bjuder eller inte. Biologisk släkt = inbjudan. Hur svårt det än är så är det nog lättast för dina döttrar, som har en bra relation till både Sara och dig, om du kan vara storsint ifråga om det här. Lite konstigt är det kanske att inte bjuda mamman till sítt gudbarn men det är ju också en mardröm att få ihop en gästlista! Min lilla djävul på axeln säger att du borde skicka ett kort eller en present till brudparet för att visa att du vill fira dem oavsett om du förväntas vara på bröllopet. Det kanske sätter igång lite tankar hos Sara. Men att försöka få exet att prata med Sara, eller beklaga sig över att inte ha blivit bjuden inför andra i släkten gör nog bara saken värre. Hoppas du hittar ett sätt att förhålla dig till situationen. Kram!
    Hej!
    Tack för era svar! Tyvärr är det nog inte ekonomin (det finns gott om pengar där!) utan jag tror att det är något personligt tyvärr men jag kan inte sätta fingret på vad exakt! Och det är inte platsbrist heller för det ska vara en trädgårdsfest! Och trädgården är stor! Och mitt ex misstänkte att det skulle bli så här (han vart inte tillfrågade innan).
  • Madam
    Moirie skrev 2009-04-12 19:30:12 följande:
    Tråkigt att du inte blev bjuden Jag tror som de andra att det handlar om ekonomi och att brudparet haft en princip för vilka släktingar de bjuder eller inte. Biologisk släkt = inbjudan. Hur svårt det än är så är det nog lättast för dina döttrar, som har en bra relation till både Sara och dig, om du kan vara storsint ifråga om det här. Lite konstigt är det kanske att inte bjuda mamman till sítt gudbarn men det är ju också en mardröm att få ihop en gästlista! Min lilla djävul på axeln säger att du borde skicka ett kort eller en present till brudparet för att visa att du vill fira dem oavsett om du förväntas vara på bröllopet. Det kanske sätter igång lite tankar hos Sara. Men att försöka få exet att prata med Sara, eller beklaga sig över att inte ha blivit bjuden inför andra i släkten gör nog bara saken värre. Hoppas du hittar ett sätt att förhålla dig till situationen. Kram!
    Hej!
    Jo vi tänkte köpa en present o skicka ett telegram till festen (som man får hoppas blir uppläst)så kanske det blir en tanksställare!
  • Sååå lurade

Orsaken till varför du blev bjuden är inte vesentlig enligt mig. Brudparet har gjort ett val och har också valt vissa begränsningar på sin fest. Kanske finns de på Saras blivande mans sida släktingar/vänner som skulle undra varför du blev bjuden när några släktingar på hans sida blev utesluten.... Skicka telegram för att "jävlas" tycker jag inte heller är shysst. men skicka gärna nåt om du verkligen vill önska dem lycka till.

Har en Kusin som gifte sig med de närmaste närvarande för två år sen. De hade endast 3kompispar med på bröllopet som var vänner sen barnsben och fortfarande nära vänner, resen var familj/släkt. I deras bekantskapskrets är det en tjej som inte blev bjuden och som fortfarande surar och deras vänskap är förstörd. Småsint och ett fruktansvärt illa beteende. Så för allas skull lägg besvikelsen åt sidan och gläds över att tjejerna ska få gå på bröllop...

• Madam

Hej Sååå lurade!
    Jag skrev inte att jag skulle skicka ett telegram för att jävlas!! som du tror! Utan att lyckönska dom!!! Men vad jag var tveksam till var om det skulle läsas upp eller ej!!

• Sååå lurade

Ja det var kanske hårda ord, förlåt mig. Men du skrev faktiskt att du hoppas att de får sig en tankeställare. Ett telegram bör man få och kunna glädjas åt, inte få dåligt samvete över... Men jag tror absolut att det skulle läsas upp. Det hör ju till att man läser upp alla telegram vid middagen. Det är min erfarenhet i alla fall.

Eftersom jag sett saken från den "andra sidan" så kände jag att jag gick igång på ämnet när man vill "tillrättavis" brudparet. Alla måste få göra sina val, människor kan bli besviken. Men är det nån gång man borde ha vett om att hålla sin åsikt för sig själv så är det en sån här gång.

Har en kompis som blev sur för att bara hennes föräldrar blev bjuden på ett bröllop till deras kusin. Då blev jag mest sur på henne. Det som är självklart för en själv är inte alltid lika självklart för andra.

Hoppas i alla fall att det blir roligt för tjejerna och att de inte behöver märka så mycket av den här incidenten. (menar inte som en pik, men ibland är det bara så svårt att formulera sig i skrivt utan språkets alla nyanser...)

Madam skrev 2009-04-12 20:59:17 följande:
    Hej Sååå lurade!Jag skrev inte att jag skulle skicka ett telegram för att jävlas!! som du tror! Utan att lyckönska dom!!! Men vad jag var tveksam till var om det skulle läsas upp eller ej!!
  • Aleta

Eftersom ni inte längre är ett par så tror jag att det för brudparet känns ganska självklart att inte bjuda dig på bröllopet. Man bjuder inte personers ex i vanliga fall. Enda anledningen till att bjuda dig vore om du själv har en nära relation till bruden eller brudgummen.

Jag talar av egen erfarenhet. Nu gällde det inte bröllop utan 30-årskalas. Det var ett par som jag och min dåvarande umgicks ganska mycket med, och som jag tyckte väldigt mycket om. När vi hade brutit upp så gjorde de valet att bara umgås med honom (som de kände före mig).
    Det är klart att jag blev ledsen och till och med grät en tår över att inte få ha kvar dessa vänner, men jag förstod hur de tänkte.
    Även om de tyckte om mig så var det min kille som var deras vän sedan länge och jag var hans respektive, när vi gjorde slut så lämnades istället plats för en ny respektive.

Jag och min dåvarande är fortfarande goda vänner, så det var inget problem så, utan det är nog helt enkelt ett ganska naturligt val som många gör.

Dina döttrar känner nu av din besvikelse och blir ledsna. Försök att förklara för dem att detta inte är något riktat mot dig (och jag hoppas att du kan känna det så själv). Gör detta för tjejernas skull. Om detta får ligga och gnaga så kan det i längden förstöra relationen till deras kusin.

Sedan reagerade jag lite på att du skrev att pengar inte var ett problem för dem. Är du verkligen så insatt i deras ekonomi så att du vet detta? Sådant kan man inte alls ta för givet. Den som ser rikast ut kan vara skuldsatt upp över öronen och en riktig trashank kan vara miljonär.

• På rosa moln
    Aleta skrev 2009-04-12 21:23:27 följande:
    Även om de tyckte om mig så var det min kille som var deras vän sedan länge och jag var hans respektive, när vi gjorde slut så lämnades istället plats för en ny respektive. Jag och min dåvarande är fortfarande goda vänner, så det var inget problem så, utan det är nog helt enkelt ett ganska naturligt val som många gör.
    Håller med Aleta. Kanske tycker de att det känns konstigt att bjuda dig när ni har gjort slut. Kanske är de inte heller säkra på hur din och exets relation ser ut och huruvida ni vill bli bjudna på samma tillställning. Det behöver säkert inte alls betyda att de har någonting personligt emot dig.
Svar på tråden Vad tycker du?