hur stor roll ska ombytlig pappa få?
Ursäkta, detta riskerar att bli ett långt inlägg.
Min fars och min relation har varit kass sedan barndom upp till kanske 3-4 år sedan. Den främsta anledningen har vara hans temperamentsutbrott. Han har tyckt att det varit ok att skälla ut vem som nu är i närheten när hans humör tryter, oavsett om personen haft något med saken att göra eller ej. Vid ett par tillfällen har jag krävt att få en ursäkt och fått det, ytterst motvilligt från honom. Något stöd eller hjälp har det sällan gått att få när mitt liv varit mindre bra, men han har varit mycket intesserad av att vara pappa när jag gjort bra saker som han kunnat vara stolt över. Jag flyttade hemifrån tidigt och skötte mig själv. Seden jag flyttade ut verkade resten av familjen börja göra mer saker tillsammans och jag kände att jag blev utesluten. Typexempel är familjeresor och familjehögtider där ett numer utflyttat självförsörjande syskon fortfarande blir medbjuden men inte jag som trots allt befinner mig i en liknande situation. Det är förstås inte självklart att få åka på familjesemester när man är vuxen men om några av de vuxna barnen alltid tillfrågas blir det väl konstigt? Nog om det. Trots allt vill jag ha en relation till min familj och jag har sänkt mina förväntningar på mina föräldrar. På så sätt kan vi träffas och vara civiliserade mot varandra. Vi har en ytlig men trevlig relation.
Till saken: min far visade inget intresse för bröllopet och sa inte ens grattis. Men när han förstod att middagen kommer hållas på ett lite finare ställe så blev han plötsligt mycket intresserad och började prata om vilka av hans vänner "vi" måste bjuda. Han har tom erbjudit sig att betala kuvertavgift för dem, vilket jag förmodligen kommer att säga nej till i alla fall. Det senaste är att har nu erbjudit sig att betala för att ett band ska komma och spela (ett bra band i linje med temat som han letat upp på eget bevåg). Min fästman tycker att vi ska nappa på det här och ser på det krasst ekonomiskt. Mina vänner säger att pappa nog bara vill vara snäll och vara involverad. (Vi betalar allt annat själva). Jag är lite frestad men vet ju hur ledsen jag har varit tidigare och är rädd för att min pappa kommer att göra något som sårar mig igen och förstör vår bräckliga relation. Jag får idéer om han får betala för något så kommer han kanske ta på sig någon sorts värd-roll på bröllopet vilket inte alls är aktuellt. Ska jag låta min pappa betala för bandet? Eller vara självständig och minimera risken för mer familjekonflikt?
Om du har orkat läsa ända hit så förtjänar du en eloge