• Moirie

hur stor roll ska ombytlig pappa få?

Ursäkta, detta riskerar att bli ett långt inlägg.

Min fars och min relation har varit kass sedan barndom upp till kanske 3-4 år sedan. Den främsta anledningen har vara hans temperamentsutbrott. Han har tyckt att det varit ok att skälla ut vem som nu är i närheten när hans humör tryter, oavsett om personen haft något med saken att göra eller ej. Vid ett par tillfällen har jag krävt att få en ursäkt och fått det, ytterst motvilligt från honom. Något stöd eller hjälp har det sällan gått att få när mitt liv varit mindre bra, men han har varit mycket intesserad av att vara pappa när jag gjort bra saker som han kunnat vara stolt över. Jag flyttade hemifrån tidigt och skötte mig själv. Seden jag flyttade ut verkade resten av familjen börja göra mer saker tillsammans och jag kände att jag blev utesluten. Typexempel är familjeresor och familjehögtider där ett numer utflyttat självförsörjande syskon fortfarande blir medbjuden men inte jag som trots allt befinner mig i en liknande situation. Det är förstås inte självklart att få åka på familjesemester när man är vuxen men om några av de vuxna barnen alltid tillfrågas blir det väl konstigt? Nog om det. Trots allt vill jag ha en relation till min familj och jag har sänkt mina förväntningar på mina föräldrar. På så sätt kan vi träffas och vara civiliserade mot varandra. Vi har en ytlig men trevlig relation.

Till saken: min far visade inget intresse för bröllopet och sa inte ens grattis. Men när han förstod att middagen kommer hållas på ett lite finare ställe så blev han plötsligt mycket intresserad och började prata om vilka av hans vänner "vi" måste bjuda. Han har tom erbjudit sig att betala kuvertavgift för dem, vilket jag förmodligen kommer att säga nej till i alla fall. Det senaste är att har nu erbjudit sig att betala för att ett band ska komma och spela (ett bra band i linje med temat som han letat upp på eget bevåg). Min fästman tycker att vi ska nappa på det här och ser på det krasst ekonomiskt. Mina vänner säger att pappa nog bara vill vara snäll och vara involverad. (Vi betalar allt annat själva). Jag är lite frestad men vet ju hur ledsen jag har varit tidigare och är rädd för att min pappa kommer att göra något som sårar mig igen och förstör vår bräckliga relation. Jag får idéer om han får betala för något så kommer han kanske ta på sig någon sorts värd-roll på bröllopet vilket inte alls är aktuellt. Ska jag låta min pappa betala för bandet? Eller vara självständig och minimera risken för mer familjekonflikt?

Om du har orkat läsa ända hit så förtjänar du en eloge

• Svar på tråden hur stor roll ska ombytlig pappa få?
  • breakdance

Gud vad svårt. Men som jag har förstått det kommer han väl hur som helst att vara med på bröllopet och då kan han väl lika gärna få betala för bandet. Helt krasst så tjänar ni ju pengar på det. Går det att prata med honom? Kommer du ha andra värdpar eller toastmaster på bröllopet? Då kanske du kan tala om det för honom så att han förhoppningsvis förstår att det inte är en roll för honom.

• På rosa moln

Rent spontant skulle jag säga "vara självständig och minimera risken för fler familjekonflikter". Hade du velat att din pappa skulle vara närvarande ifall han inte hade erbjudit sig att betala någonting? Eller ville du det fram till att han inte verkade bli glad över att ni ska gifta er? I så fall så tycker jag att han verkligen ska visa att han blir det innan han blir inbjuden, varför ska han annars komma? För att han ska få möjlighet att äta på fin restaurang? Det kan han/ni väl göra i ett annat sammanhang om det nu är allt det handlar om?

Ställ dig frågan vad som känns tråkigast: att gifta er utan honom eller att bjuda honom och ta risken att han ställer till med bråk? Och om du nu kommer fram till att du vill ha med honom, varför ska han i så fall få bjuda med sina vänner, ifall inte du också har en relation till dem? Handlar det bara om att han ska få chansen att imponera på dem (i och med att han ändrade sig först när han hörde vart bröllopet ska hållas menar jag)? Hm...

Självklart är det lätt att säga och svårt att göra, att välja bort sina föräldrar även om man vill en sådan viktig dag kräver förstås mycket, men försök att enbart tänka på dig själv och hur du vill ha det. Om han inte har funnits där för dig tidigare och knappt verkar bli glad nu så är ju du inte skyldig honom någonting.

Lycka till, hoppas att det löser sig!

• marriage09

Jag elogerar mig själv =) och råder dig å det bestämdaste att inte ta emot bandet - eller ngt annat heller för den delen - från honom.

Att betala för bröllop kan göra folk som förbytta, annars trevliga svärmödrar, pappor och farmödrar kan få för sig att de minsann skall välja både gäster och servetter eftersom de minsann har betalt en del av kalaset tex. Din pappa verkar ju inte ens supertrevlig och medgörlig till att börja med så jag tror att du gör bäst i att inte ta den "tjänsten". Tänk sedan när han vipps har bokat/bestämt/bjudit in både det ena och det andra med föklaringen men vaddå, jag har ju betalt bandet. Tex mardrömmen att han bett dem spela dansband (förlåt ev dansbandsdiggare) för att han betalt dem.

Som du säger, han verkar bry sig när det går bra för dig men inte när det går dåligt. Låt honom och resten av din familj vara med men inte lägga sig i... Tänk inte ekonomiskt! Samt tänk på ifall du får höra en bra tid framöver "ja, ni skall vara tacksamma för att jag betalade bandet, annars hade det inte blivit mycket till fest" eller nåt i den stilen.

Eloge till dig ifall du orkat dig igenom svaret =)

• marriage09

Ja just det, måste tillägga att din pappa redan börjat få "jag-betalade-minsann-fasoner" genom att bjuda in SINA vänner till bröllopet! Verkar mest som att han vill impa, skulle han bjuda dem ifall bröllopet hölls i en lada på landet till skillnad från en flådig våning (eller var ni nu skall vara)?? Skulle inte tro det!

Bjud de NI vill ha, INTE de han eller ngn annan tycker skall komma!!

• lecaroline

Det känns som att om han nu betalar detta så förväntar han sig att ha något att säga till om!!

Jag vet faktiskt inte vad jag hade gjort!!

• Moirie

Tack för alla bra synpunkter!

Att låta pappas vänner komma blir ju inte aktuellt, inser jag.

Breakdance: Det är väldigt svårt att prata med honom. Han kan inte ta till sig någon kritik, men att ha utsett värdpar/toastmaster skulle ju göra att det blev tydligt att det inte är han som ska agera värd. Han skulle nog knappast "kapa" den rollen om vi hade andra utsedda, så det ska vi fixa:)

På rosa moln: Jo, jag skulle bjudit honom utan förväntningar på vare sig pengar eller glädje inför bröllopet. Det enda jag förväntade mig var att han skulle bete sig sig ok under bröllopet. Hur frestande det än skulle vara att inte bjuda honom (för många år sedan skulle jag inte gjort det!) så tänker jag nu att jag kan tolerera honom där, och att det skulle skapa mer familjetrassel än det vore värt om han inte blev bjuden. Men om han börjar bete sig illa framöver så hänger inbjudan löst!

Marriage09: Bra synpunkt om att folk blir som förbytta även om de var trevliga från början. Det beteede du beskriver skulle han säkert falla in i.

Jag lutar nog mer åt att tacka nej. Tack för att ni tog er tid att svara

Svar på tråden hur stor roll ska ombytlig pappa få?