• MangoPasta

Frågor angående förlovning+ringar

Hejsan allihopa!

Jag har lite frågor till er angående frieri och ringar och lite annat som rör sig kring det där.
    Jag planerar att fria någon gång i framtiden (har redan bestämt när det ska göras) och behöver nu veta lite grejer så att jag inte förstör den fina stunden så som jag planerat den.

Vi ska nog gifta oss borgerligt och inte kyrkligt så det finns inga direkta begränsningar när det gäller vigselringarna. Det spelar ingen roll om svar och tips ges från båda hållen, så låt det flöda på!

Som jag förstått det så skall både mannen och kvinnan ha en förlovningsring var (vanligtvis släta guldringar) och kvinnan en vigselring.

1. Vad är det bästa sättet att göra, först fria med förlovningringen (båda bär var sin efteråt)och sedan välja ut en ring till den blivande bruden tillsammans som hon får under vigselakten?

2. Skall man köpa ringen lokalt eller från nätet? Jag menar ifall det skulle visa sig att man tagit fel på brudens ringstorlek, genom vilket inköpssätt kan man lättast att ta hand om problemet?

3. Innan själva tillfället så ska man ju greja lite med planer och så. Hur gör man för att hon inte ska märka?

4. Vad brukar stå i vigselringen och i förlovningsringen? Jag antar följande:
    Förlovningsring: Datum och namn
    Vigselring: "Motto", symbol och namn
    Hur brukar det vara?

5. Följdfråga till 4:an: Om man vill att man själv som brudgum också ska ha samma text i ringen som bruden, eftersom det har en personlig betydelse för oss båda, hur gör man med honom i detta fallet? Ska han också ha en vigselring och så får båda tilldela varandra ringar under vigselakten?

6. Isåfall, vilken ring bär mannen efteråt? Lämnar han då in sin förlovningsring mot en vigselring? Är det brukligt för mannen att behålla båda?

7. Hur brukar mannens vigselring se ut då? Med stenar eller också slät som tidigare? Jag vill inte ha stenar eller någon prålig detalj på min iallafall.

Jag kommer med fler frågor under trådens gång. Berätta gärna lite om hur ni själva hade det, män som kvinnor, under er förlovning, och kanske lite tips också så att jag vet hur jag ska ta mig till i slutändan när dagen kommer :)

Tack på förhand folkens!

• Svar på tråden Frågor angående förlovning+ringar
  • lottis77

Hej!
    Här är mina åsikter:
    Gå till en Guldsmed/kedja och be att få låna en lånering. Då kan ni tillsammans gå och se ut ringarna. Utgå från vad ni vill ha för vigselring när ni ska köpa förlovningsringarna, alltså kika på både förlovnings- och vigselring i samma veva.

Man bestämmer själv vad man vill att det ska stå i ringarna. Nemn och datum är väl vanligast, tror jag. När ni sedan gifter er lägger man till vigseldatumet i killens ring, om man inte han också vill ha en till ring. Vill han inte ha en till ring kan han behålla förlovningsringen och bara gravera in vigseldatumet.

Vill man prova och få tips och råd tycker jag att man ska gå till en guldsmed/affär. Där kan man få hjälp, tips och idéer och prova flera olika för att se hur de ser ut på handen. Blir det några problem eller liknande är det sen bara att gå dit för att få hjälp.

Lycka till!

• Hemlig2009

1. Jag tycker att ni gemensamt ska titta ut ringar, så fria med en annan ring eller något symboliskt (lånering?).

2. Jag tycker att en lokal guldsmed alltid är det bästa, då kan ni designa helt unika ringar ihop med denna.

3. Ja du, då får helt enkelt planera när hon inte är i närheten.

4. I våra förlovningsringar står det: Din älskade XXX och så datum. Min sambo får sen vigseldatumet graverat i förlovningsringen (ska ej ha två ringar alltså), i min vigselring ska det stå Älskad av XXXX och så datum.

5. Man kan som man också ha två ringar idag, verkar gaska vanligt. Är en smaksak helt enkelt.

6. Om du har två ringar så bär du båda precis som din fru då gör.

7. Vanligast är släta ringar för mannen även om det finns några stycken som väljer att ha stenar i ringen. En smaksak även där.

Lycka till!

• MangoPasta

Tack så mycket för svaren!

Jag ska nog isåfall ha en ring av betydelse som "lånering".
    Vi får bestämma vad som ska stå i ringarna innan vi tittar ut dem tillsammans så slipper jag ta hela det ansvaret ensam. Så blir det rätt iallafall för oss båda. :D

Ska nog själv ha endast en slät ring och lägga till vigseldatumet i efterhand och ha två ringar till henne med allt vad det innebär.

Ska bli fantastiskt (hoppas jag). Mina planer är klara men med risk att kvinnan i mitt liv läser trådarna här så skriver jag inget detaljerat och avslöjande :)

Frieriet ska vara något romantiskt och personligt som betyder mycket för oss båda med lite inslag av originalitet och klassisk romans.

En till fråga: Hur förvarar man ringar och sådant utan att hon hittar dem? Speciellt om man delar bostad?

• Kajsalisan

Har du ingen träningsväska eller något där hon aldrig rotar/har ärenden i? Ex så skulle jag aldrig gå igenom min killes träningsväska.. (av flera anledningar :D) Kan du inte lägga den i fickan på din vinterjacka? Under förutsättning att du hängt undan den för säsongen? till exempel. Annars är det lurigt, vi tjejer är ju lite överallt..Hoppas du hittar något bra ställe!

• MangoPasta

Tja du, kanske har jag något ställe, men som sagt är ju tjejer lite över allt faktiskt! Får klura ut något riktigt lurigt ställe att förvara den i, det där med träningsväskan gav mig en bra idé var jag ska gömma grejerna när jag har köpt dem.

Tack för alla svar! Jag tror att jag har alla svar jag sökte efter nu!

Tack allihopa så hemskt mycket för att ni klarnade upp mina frågemoln!

• lottis77

Återkom sedan och berätta hur det har gått! Lycka till!

Svar på tråden Frågor angående förlovning+ringar