Frågor angående förlovning+ringar
Hejsan allihopa!
Jag har lite frågor till er angående frieri och ringar och lite annat som rör sig kring det där.
Jag planerar att fria någon gång i framtiden (har redan bestämt när det ska göras) och behöver nu veta lite grejer så att jag inte förstör den fina stunden så som jag planerat den.
Vi ska nog gifta oss borgerligt och inte kyrkligt så det finns inga direkta begränsningar när det gäller vigselringarna. Det spelar ingen roll om svar och tips ges från båda hållen, så låt det flöda på!
Som jag förstått det så skall både mannen och kvinnan ha en förlovningsring var (vanligtvis släta guldringar) och kvinnan en vigselring.
1. Vad är det bästa sättet att göra, först fria med förlovningringen (båda bär var sin efteråt)och sedan välja ut en ring till den blivande bruden tillsammans som hon får under vigselakten?
2. Skall man köpa ringen lokalt eller från nätet? Jag menar ifall det skulle visa sig att man tagit fel på brudens ringstorlek, genom vilket inköpssätt kan man lättast att ta hand om problemet?
3. Innan själva tillfället så ska man ju greja lite med planer och så. Hur gör man för att hon inte ska märka?
4. Vad brukar stå i vigselringen och i förlovningsringen? Jag antar följande:
Förlovningsring: Datum och namn
Vigselring: "Motto", symbol och namn
Hur brukar det vara?
5. Följdfråga till 4:an: Om man vill att man själv som brudgum också ska ha samma text i ringen som bruden, eftersom det har en personlig betydelse för oss båda, hur gör man med honom i detta fallet? Ska han också ha en vigselring och så får båda tilldela varandra ringar under vigselakten?
6. Isåfall, vilken ring bär mannen efteråt? Lämnar han då in sin förlovningsring mot en vigselring? Är det brukligt för mannen att behålla båda?
7. Hur brukar mannens vigselring se ut då? Med stenar eller också slät som tidigare? Jag vill inte ha stenar eller någon prålig detalj på min iallafall.
Jag kommer med fler frågor under trådens gång. Berätta gärna lite om hur ni själva hade det, män som kvinnor, under er förlovning, och kanske lite tips också så att jag vet hur jag ska ta mig till i slutändan när dagen kommer :)
Tack på förhand folkens!