• Avalon75

Embossing?

Hur svårt är det egentligen att "embossa"? Jag har aldrig pysslat med någonting, är inte den pysslande typen, men inför vår bröllopsplanering har jag omvänts...
    Hur svårt är det att embossa om man aldrig gjort detta förr?
    När man googlar och får se arbetsbeskrivning verkar det ganska enkelt att få till, stämmer det?
    Dessutom sägs det i dessa beskrivningar att man inte måste köpa en värmepistol utan att man kan hålla pappret ovanför en varm spisplatta eller brödrost. Stämmer det? Är det mycket svårare att få det fint om man inte använder en speciell värmepistol?

• Svar på tråden Embossing?
  • Hemlig2009

Åh, tack så mycket! Ska sätta igång med massproduktionen idag, inte riktigt lika kul men nu känner jag mig peppad efter den komplimangen.

Avalon75 skrev 2009-04-05 10:39:30 följande:
    För övrigt är era kort och trycksaker jättevackra. De ligger numera i min insprirationsmapp!
  • Fenixx
    Avalon75 skrev 2009-04-05 10:35:54 följande:
    På skärtorsdag har jag lite tid över och tänkte då besöka In-Ex i Göteborg. De verkar bra om man googlar lite i alla fall. Hoppas på att se exempel och så där.
    ja dem är väldigt bra och har bra priser.
  • Avalon75
    Fenixx skrev 2009-04-05 11:14:01 följande:
    ja dem är väldigt bra och har bra priser.
    Åh! Gött mos!
  • Fru PB

Efter vårt bröllop fick jeg blodad tand.

Jag har embossat jääätte mycket efter det då jag har pysslat med kortbeställningar till dop mm mm

Tror du att du kommer att fortsätta med detta pyssel efter ditt bröllop så ar det verkligen ett tips att köpa en värme pistol går på ca 249 kr. Det är det lättaste att använda.

Stämpel kan du ha vilken som. Jag använder genomskinlig stämpeldyna eller samma färg som jag har på pulvret. Ett tips är att vika ett a4 och ha under kortet när du häller av pulvret från kortet så är det lättare att få i överblivet pulver i sin förpaqckning igen. Ta mycket pulver på och häll av. Innan du värmer så blås lite försiktigt så att inte små embossingpulver sitter kvar blir fult då. Jag använder även en tunn pensel för att få bort sådan som sitter kvar i lite trångt utrymme. Även om man använder en genomskinlig stämpel färg och råkar glappa till lite så kommer det pulver där med och då blir det svårt att få bort pulvret uten pensel att borsta bort med...

Lycka till är det något så bara fråga...

• Avalon75

Fru PB skrev 2009-04-05 11:57:36 följande:

Efter vårt bröllop fick jeg blodad tand.Jag har embossat jääätte mycket efter det då jag har pysslat med kortbeställningar till dop mm mmTror du att du kommer att fortsätta med detta pyssel efter ditt bröllop så ar det verkligen ett tips att köpa en värme pistol går på ca 249 kr. Det är det lättaste att använda.Stämpel kan du ha vilken som. Jag använder genomskinlig stämpeldyna eller samma färg som jag har på pulvret. Ett tips är att vika ett a4 och ha under kortet när du häller av pulvret från kortet så är det lättare att få i överblivet pulver i sin förpaqckning igen. Ta mycket pulver på och häll av. Innan du värmer så blås lite försiktigt så att inte små embossingpulver sitter kvar blir fult då. Jag använder även en tunn pensel för att få bort sådan som sitter kvar i lite trångt utrymme. Även om man använder en genomskinlig stämpel färg och råkar glappa till lite så kommer det pulver där med och då blir det svårt att få bort pulvret uten pensel att borsta bort med...Lycka till är det något så bara fråga...
    Kan man använda en ögonskuggepensel? Dessa är ju ofta mjuka och stadiga i handen tycker jag.
    Genomskinlig? Hur ser man då om det bli bra?
    (Ursäkta om detta är dumma frågor, men jag känner mig lite smådum på ämnet...)
    Jag tänkte ha Inbjudan eller Bröllopsinbjudan (se mitt galleri) på framsidan på våra inbjudningskort. Jag hade tänkt off-white kort och guldtext. Då bör jag alltså inte stämpla i svart bläck utan genomskinligt eller guld då?
    (Hahahahaha! Observera att jag skriver allt i jag-form... )
  • Fru PB

Genonskinlig syns men inte så jätte markant som med färg. Det blir som en vattenstämpel.

De färger som heter Chalk kan du inte embossa med!!! JAg tog fel engång och försökte men nä det blev inge bra

När man är nybörjare så hade jag rekomenderat genomskinlig stämpel och pulvret i guld.

Jo du kan änvända en sådan pensel med. Se bara till att den e ren hihihi

• Fru PB

Den snirkliga med Bröllopsinbjudan ska jag med ebossa på min vänns kort. Eller den där det står inbjudan på. Ska iväg imorrn och köpa den på stämpelfabriken i Malmö. www.stampelfabriken.com

• Avalon75

Visst är dom jättefina de stämplarna!
    Jag blir glad bara jag ser dom i mitt galleri

TACK för hjälp och goda råd. Vi är bara i uppstarten här så det blir säkert fler frångor, många fler...

• Fru PB
    Avalon75 skrev 2009-04-05 12:50:56 följande:
    Visst är dom jättefina de stämplarna!Jag blir glad bara jag ser dom i mitt galleri TACK för hjälp och goda råd. Vi är bara i uppstarten här så det blir säkert fler frångor, många fler...
    Ingen fara.

Hjälper gärna till..
  • Avalon75
    Avalon75 skrev 2009-04-05 10:35:54 följande:
    På skärtorsdag har jag lite tid över och tänkte då besöka In-Ex i Göteborg. De verkar bra om man googlar lite i alla fall. Hoppas på att se exempel och så där.
    Nu citerar jag mig själv
    Alltså; In-Ex is the shit! Vilken toppaffär
    (räknas detta som reklam?)
    Jag kommer lätt att handla där, stort sortiment och bra priser. Rekommenderas alla i Göteborg med närhet som letar pappershandel.
  • Snäckan4

Angående embossingfön så köpte jag inte en "riktig" då jag tyckte dessa var rätt dyra. Köpte istället en värmepistol på Rusta för 79 kr. Funkar hur bra som helst! Man kunde ställa in pistolen i två olika temperaturer.

• Mint

Jag embossade på utsidan av våra inbjudningskort, använde en genomskinlig stämpeldyna, guldpulver och en värmepistol från Rusta. Hade också en liten pensel för att borsta bort överblivet pulver innan jag värmde på med värmepistolen.
    Bild finns i mitt galleri www.brollopstorget.se/hem/mint/galleri.php

• Fru PB
    Mint skrev 2009-04-09 14:15:33 följande:
    Jag embossade på utsidan av våra inbjudningskort, använde en genomskinlig stämpeldyna, guldpulver och en värmepistol från Rusta. Hade också en liten pensel för att borsta bort överblivet pulver innan jag värmde på med värmepistolen.Bild finns i mitt galleri www.brollopstorget.se/hem/mint/galleri.php
    Jätte fina kort!!!
  • Mint

Tack!

Fru PB skrev 2009-04-13 12:48:10 följande:

Jätte fina kort!!!
Svar på tråden Embossing?