• Snäckan08

Festprogram - göras i vilket program?

Vi ska göra våra festprogram själv och därför undrar jag om någon har lite tips och idéer kring detta.

Främst undrar jag vilket program som är bäst/lättast att göra dem i? Word eller Powerpoint?

Festprogam skall vikas liggande på mitten. Det är svårt att få texten centrerad. Någon som vet någon inställning för detta?

Någon som har några andra tips?

• Svar på tråden Festprogram - göras i vilket program?
  • Hemlig2009

Jag använder mig av Powerpoint för då kan jag göra textrutor som är lätta att flytta omkring. Man får skriva ut och testa.

Svårast är att få ihop sidorna sen men det är mer en tankeverksamhet.

• zeddy

Jag gjorde i publisher, men kanske är powerpoint bättre?? Det tänkte inte jag på!

För att få mitten så drog jag ett streck i mitten (det finns ju mått på överkanten av sidan så kan man se var mitten är)

Sen är det bara att skriva ut så du ser hur det blir!

• Snäckan08

Jag började också i PP, men det är svårt att få texten där man vill på sidan. Om man tittar på skärmen ligger texten bra, men när man skriver ut hoppar den in flera centimeter

• Hemlig2009

Det är ju för att du har utskriftmarginaler. Nu när jag tänker efter brukar jag också rita ett streck i mitten för att få lite koll på det hela.

Men som sagt, hur just din skrivare är inställd vet man ju inte. Bästa är att testa.

• konstigabaralillajag

Jag använder word.

• 28 Aug

På words kan du göra två kolumner som du sen centrerar

• Red Scarlet

Jag har gjort mina festprogram i word, använde mig av tables. Fungerar rätt bra. :)

• MarianneL

Adobe's InDesign är superbra! Så många bra funktioner o perfekt för sånt. Sen kanman använda Adove Photoshop till att redigera bilder o grejer som man sedan kan lägga till i InDesign.

• Guntan

Jag använder helt klart Publisher. I Publisher finns det jättebra program-mallar att använda sig av.

• Macecrush

Jag gjorde också våra trycksaker i publisher. Betydligt enkelare och lättare att använda än powerpoint och word. Om man inte har det i office, så kan man ladda ner en provversion gratis i en månad på microsofts hemsida =)

• anapanasiti

Jag har gjort inbjudan, vigsleprogram och placeringskort i Photoshop... så det blir nog det till festprogrammen oxå

Svar på tråden Festprogram - göras i vilket program?