• Danielaa

Thailand, shopping, stränder...?

Vi funderar på att resa till Thailand som bröllopsresa!
    Vill gärna ha lite tips...

Vart finns bra shopping, fina stränder osv... E tokig i shopping å fina stränder vill man ju självklart ha när man kommer till Thailand å utflykter som djungelturer med elefantridning osv har jag läst massor om... Låter underbart!

Var rekommendera ni att åka?

• Svar på tråden Thailand, shopping, stränder...?
  • J D

(Jag syftar alltså på att man bör kunna beställa tidningen från Vagabonds hemsida, inte Pressbyrån )

• Taha

Shoppa i Bangkok inte på semesterorterna. Klädpriserna på Koh Chang var upp till fem gånger högre än Bangkok. Personligen rekommenderar jag inte Ko Chang heller. Det är otroligt vackert där men för turistigt för mig. Åker ni dit så rekommenderar jag att ni åker så söderut som möjligt för bättre stränder och färre turister. Snorklingen där är underbar. Öarna utanför Ko Chand verkar vara rena paradiset.

• Fam Hull

Min mans kusiner va i Ao Nang nu över jul, dom va jättenöjda! Hade gjort flera dagsturer till öarna runt om, med bla elefantridning i djungeln som du skriver om.

Danielaa skrev 2009-04-04 19:02:51 följande:
    Tack för massa svar! Shopping utomlands för mig e ju dom här små mysiga marknaderna me allt från deras grejjer till handdukar å "märkeskläder" å väskor! de e ju halva charmen me å shoppa utomlands...! Bara de e mycke marknader å annat mysigt så e jag nöjd! Annat kan jag ju shoppa här hemma! har fattat de som att de e väldigt mycke kopior på de mesta i thailand mest överalllt...? E allt kopior? Vi har kikat på Ao Nang, ligger i Krabi har jag fattat de som.. Där verkar va fint me stränder osv å mycke fina öar runt om där man kan göra utflykter både till djungeln me elefantridturer å mysiga stränder...Va tror ni? Kanske en kombinationsresa me nåt någorlunda närliggande som vi funderat på...?
  • MissRock

Ja, jag vet inte vad ni är för typer, men jag tycker definitivt att ni INTE ska boka en resa till en plats med diverse utflykter - såvida ni inte bara ska vara borta en vecka.

Avstånden är rätt små & det är billigt att färdas. Jag & min M2B var bort i typ 17 dagar & bara åkte runt lite hit & dit, rekommenderas verkligen! Att ta turer med elefanter & sånt är ju säkert ok, men det är ju bra mycket billigare att fixa det själv än att ta nåt guideföretags rövarpriser.

Vi var i Phuket, Krabi området, den sidan av halvön att säga - tänkte åka till andra sidan till Ko chang osv, men tar det nästa gång. Alla charterorter innehåller givetvis standardshopping mer eller mindre. Patong kanske mest, men det är ju tyvärr så mycket skit där så det är inget kul att vara där - var bara där 1½ dag. Horor, gubbar & annat äckel överallt - rekommenderas INTE! Karon en aning bättre, men tja...standard. Ao Nang i Krabi var definitivt finare än Phukets alla kustställen, men kanske lite mindre shopping.

Dock, är det romantik så åk till PHI PHI! Vi blev kära i denna underbara ö & åkte dit 2 ggr, i början på resan & i slutet - därför sket vi i Ko Chang osv. PÅ Phi Phi fanns kanske lite mindre kläder, men betydligt snyggare & roligare märken. Atmosfären i Phi Phi är helt underbar, det är en helt annan typ av turism, inga horraggande gubbar & barnfamiljer direkt utan snarare par & folk som vill ha kul. Det känns som att du går på typ Jamaica & bara "är", reggaemusik spelas, drinkar dricks & alla är på gott humör - folk festar givetvis en hel del även här (rekommenderar Hippiebaren där du sitter på stranden & dricker!) men det är inte ställe för kanonfulla ungdomar som går runt & bara är dräggiga.

Ni måste bara åka dit en dag åtminstone & känna atmosfären, kvällarna där är helt fucking fabulous! :)Gällande shopping så säger alla jag vet kan mycket om Thailand: BANGKOK!

Men, nu kom lämnade jag ämnet. Mina tips är:
    1. Boka flygstol istället för att sitta på ett trist hotell en vecka, då kan man lika gärna åka till Turkiet
    2. Besök PHIPHI!
    3. Undvik Patong & andra kända torskorter
    4. Pruta nåråjävulskt, gå så lågt ner att du skäms från början :)
    5. Phrang Nga (stavning?) är en underbar strand vid Ao Railey. Själva Ao Railey har 2 sidor, en träskmark med billigt djungelboende osv & en lyxsida med bungalower där allt är FAAAAAAASLIGT dyrt. Tycker Ao Railey sög balle, men Phrang Nga är underbart.

Ha en trevlig resa, jag avundas dig :)

• MissRock

...btw...

NÄR ni åker till Phi Phi så måste ni dra till Long Beach. Där behöver du bara gå ut en meter i vattnet så har du stora akvariefiskarstim runt dina ben - sjukt cooolt! Där kan du snorkla själv utan att behöva leja båt osv om du vill, för det är bara att simma ut en bit så får du se hur mycket kul som helst - det var faktiskt första gången jag snorklade & jag blev helt fast. En bit ut (200 m?)ligger ett rev för dem som vill se leopardhajar & annat kul.

Underbar strand på det viset alltså. Ett måste!

• J D

Taha skrev 2009-04-04 20:38:33 följande:
    Shoppa i Bangkok inte på semesterorterna. Klädpriserna på Koh Chang var upp till fem gånger högre än Bangkok. Personligen rekommenderar jag inte Ko Chang heller. Det är otroligt vackert där men för turistigt för mig. Åker ni dit så rekommenderar jag att ni åker så söderut som möjligt för bättre stränder och färre turister. Snorklingen där är underbar. Öarna utanför Ko Chand verkar vara rena paradiset.

Aha, har det ändrats så mkt alltså! När jag var i Koh Chang var det typ dött på turister (kanske 10 till på den strandedn jag var). Detta var i april för 4 år sedan så det är nog skillnad att åka dit nu kring jul när det väl är som mest turister.

• ElevenSeven

jag kan varmt rekommendera östsidan, där det det inte är riktigt sån charterkänsla.
    Visserligen finns det många svenskar överallt i thailand men jag vill gärna känna att jag är utomlands när jag är ute och reser. Koh samui är vackert, där du kan göra alla de där utflyckterna. därifrån kan du även åka till koh pangan, en riktig party ö! Men underskattad på många sätt eftersom den är väldigt vacker, mest ungdomar som åker dit för att festa så det va så gott som tomt på stränderna hela dagarna.
    Helt underbart att få en strand för sig själv!

Även om man inte gillar storstäder så mkt så tycker jag ändå man ska besöka bangkok. De flesta tycker staden är fantastisk! Shopping framförallt, det går inte jämnföra med turistorterna!

• chenda86

Håller med dig! Var i krabi i vintras en vecka... aldrig mer! Usch jag gillade det verkligen inte där! Andra veckan var vi också på katabeach och karonbeach, ligger ju nära varandra... där var mer min typ av ställe... :) Väldigt härligt... hade gärna varit där båda veckorna...

Therese 83 skrev 2009-04-04 17:37:33 följande:

Jag tycker inte alls ni ska utesluta Phuket. Visst kan det finnas mycket turister men man kan ju inte gå och tänka så. Vi åker för tredje gången till Phuket och Karon beach i december, då vi i januari var i Karbi, vilket vi inte alls gillade. Har också besökt Bangkok som är en väldigt häftig stad. Både Koh Chang och Koh Samui har jag hört gott om. Lycka till :)
  • Taha

J D skrev 2009-04-05 08:27:17 följande:

Aha, har det ändrats så mkt alltså! När jag var i Koh Chang var det typ dött på turister (kanske 10 till på den strandedn jag var). Detta var i april för 4 år sedan så det är nog skillnad att åka dit nu kring jul när det väl är som mest turister.
    Jepp, tydligen flyttades alla resebolagens turister dit efter Tsunamin. (Berättade vår Thailändska guide)Så samhället har inte heller varit beredda på att ta emot så mkt folk helt plötsligt. Nu är ALLA där svenskar. Du kan hitta Biff med bernaisesås på vissa menyer. Tragiskt!!
  • Fia och Alex

Åh en till Thailandstråd.

Frågar er här också, har fått massa bra svar i en annan tråd också. Vi som har funderingar på Ao Nang där det inte verkar vara lika mycket shopping men ändå ganska mycket om jag förstått det rätt? Men vad tycker ni vi ska kombinera det med? Vi vill kombinera med något på Phuket t ex som går med charterbolagen... Men verkar vara så olika på de olika orterna på Phuket också, vissa verkar vara dyrare och andra billigare och vissa verkar vara väldigt mycket prostituion osv... Vad tror ni?
    Tack på förhand! /Fia

Svar på tråden Thailand, shopping, stränder...?