• Anciii

Flygrädsla!

Min m2b har sedan de senaste resorna blivit riktigt flygrädd. Nu i maj åker vi på vår smekmånad där flygturen tar ca 14 timmar.

Har ni några tips på vad han kan göra för att inte få panik? Finns det något lugnande som man kan ta eller annat som funkar?

Alla tips välkomnas!

• Svar på tråden Flygrädsla!
  • hujjedamejj

Gå till doktorn och fråga om han kan få något. Annars finns det lugnande receptfritt på apoteket, Valeriana.
    Jag själv, som är flygrädd brukar ta en öl innan avfärd =)

• Nova08

hmmmm... jag har inga tips att komma med är jag rädd.. jag är nämligen sjukt flygrädd, sist vi flög (hem från USA) hade vi en sidvind på 300km/t som gjorde att flyget fick våldsamma kast och stora luftgropar som gjorde att vi föll flera meter. Jag grät och skrek f**k f**K F**K, , min m2b skrek att jag var tvungen att skika på svenska då skrek jag vi kommer att dö. Flygvärdinnorna trillade och min bror vi en sån där drnk-vagn på sin hand. Jag kräktes för att jag var så rädd... Jag kramphöll min sambos hand och sa hela tiden att jag älskade honom han svarade bara jaja och försökte lugna mig, då skrek jag älskar inte du mig??!! Jo det är klart att jag gör svarade han, då skrek jag att men säg då det för i helevte... nu såhär i efterhand kan vi skratta åt det, men då var jag helt genomsvettig och dödstrött. visserligen var bara det värsta under ca 15min men sen var det tre timmar av luftgropar, de sista fem timmarna gick alldeles lysande men dåvar jag helt uppe i varv att jag trodde hela tiden att det skulle börja om.
    Flygvärdinnorna hade sedan stenkoll på mig då jag är en fara för de andra passagerarna, sen fick jag en rundvandring med chef-flygvärdinnan runt i hela planet förutom cockpit... De tyckte lite synd om mig då de själva oxå tyckte det var en "ganska tuff flygning..."

Däremot kommer jag att flyga igen men jag kommer alltid att tänka "det här var den sista gången" ;) Det som hjälper antagligen är att flyga ofta men korta flygturer men jag vet inte för jag kommer bara att flyga när jag verkligen måste...

Ursäkta att det blev så långt... och att jag inte direkt hade några tips...

• lolca

Jag är också flygrädd. I höstas var jag iväg på konferens i Paris med jobbet. Jag gick nog från att jag fick reda på att jag skulle iväg (september) tills att vi kom i väg runt och oroade mig. trodde att vi skulle störta och att jag aldrig mer skulle komma hem.. Men det gjorde vi!

Men resan mellan Paris och Amsterdam var inte rolig någonstans. Det var mycket luftgropar hela vägen trots att det var en kort flygning. Flygvärdinnan var grymt trevlig och såg till att jag fick ett glas vin som lugnade nerverna.

Jag skulle jättegärna åka till New York, men tvekar för att det är en sådär 8 timmar i flygplan. Nu ska vi iväg till Korsika i juli, men det är bara 3 timmar i luften..

En bra bok är ett tips. Funkar rätt bra för mig iaf. Och sen någon man kan hålla i handen och förklara för en vad det är som händer när det blir lite skakigt i luften.

• Luucie

KBT är enda lösningen! Googla det. Jag lovar att det funkar.

• Sörön10

jag själv tänkte satsa på sobril nästa gång.. vägrar flyga, men har insett att man inte alltid har sån tur och kan ta färjan istället... :S

• Hubba

Säg gärna till i incheckningen att du är flygrädd för då kan de lösa så att du får gå ombord först och prata med flygvärdinna och kapten... det är inte ovanligt med flygrädda passagerare...

• ElMac

Jag tipsar om "bli fri från oro ångest och fobier" av en tjej som heter Mia. Jag satte mig på planet till tokyo och visste inte om ja skulle ta mig ur planet eller ej. Läste denna bok på vägen och den gav mig skitmycket!

Annars är KBT mycket bra också, men de är rätt jobbigt att gå i terapi (tycker iaf jag)

• Telis

Mina tips för flygrädda är:

* läs på om hur säkert det är att flyga. För det är det, i tex USA flyger det runt två miljoner passagerare på 25.000 flighter *varje dag*. Året runt! Och ändå är det väldigt sällsynt att det händer något, det kan gå flera *år* mellan varje olycka.

* läs på om hur du ska kunna ändra dina tankar. Man föds inte flygrädd utan rädslan kommer från dina egna tankar. Det går att ändra på dom, KBT ska funka jättebra som Luucie säger.

* få Sobril utskrivet av husläkaren. Jag skulle inte rekommendera alkohol - jag har en kompis som är väldigt flygrädd och som måste lugna nerverna med alkohol både före och under en flygning. Man kan bli väldigt full då om flyget blir ett par timmar försenat och det dessutom är en lång resa.

• Hammerman

Själv brukar jag bota eventuell flygrädsla i baren på flygplatsen, en öl eller två och en sexa whiskey inför en flygning innebär att man lugnat nerverna utan att för den sakens skull bli full.

Men så har jag aldrig gjort en fjortontimmarsflygning heller.

• Celeste97

Alkohol går helt bort, har man otur kan det stärka känslorna av ångest och maktlöshet! För att inte tala om det blir för mycket så man bli åksjuk också...

Det finns en hel del bra sajter på nätet för flygrädda, med massor av fakta. När man vet mer blir man faktiskt lugnare, märkligt nog!

KBT är ett annat enkelt sätt, och jag tror att 1-3 ggr kan hjälpa de flesta med lätt-medelsvår flygrädsla. Det man lär sig har man ju sen nytta av resten av livet.

Dessutom kan man göra övningar hemma, där man i lugn och ro sätter sig i en stol, gör en avslappningsövning och sedan föreställer sig att man sitter på flyget och att allt känns jättebra. Då "programmerar" man hjärnan till att kunna ta det lugnt i den situationen. Sedan kan man köra avslappningsövningen uppe i luften igen...
    Lycka till, och lycklig resa!

• JustMeAndMyLove

Jag körde på den metoden som 15 åring :s Åkte rullstol ur planet eftersom jag däckat toootalt :P

Men jag mins inget från resan så så hemskt rädd kan jag inte a varit!

Hammerman1 skrev 2009-04-04 13:28:09 följande:
    Själv brukar jag bota eventuell flygrädsla i baren på flygplatsen, en öl eller två och en sexa whiskey inför en flygning innebär att man lugnat nerverna utan att för den sakens skull bli full. Men så har jag aldrig gjort en fjortontimmarsflygning heller.
Svar på tråden Flygrädsla!