• duochjag09

Vad tänka på vid borgerlig vigsel?

Vad ska man tänka på vid en borgerlig vigsel? Vi kommer att gifta oss på en herrgård i en annan kommun i sommar. Hur går en borgerlig vigsel till? Vad gör man? Vad behövs det för förarbete i form av papper och sådant? Känns som en djungel och vi som bara ska gifta oss enkelt....Någon som kan hjälpa mig att reda ut alla begrepp?

• Svar på tråden Vad tänka på vid borgerlig vigsel?
  • Jämtlandstaus

inte så svårt. ring till kommunen och prata med dom om borgerlig vigselförrättare. sen är det samma sak som med vanliga vigslar, man behöver hindersprövning och sen alla andra papper löser sig.

• duochjag09

Men hur går en borgerlig vigsel till? Gifta sig i kyrkan vet man ju....man vad GÖR man på en borgerlig vigsel?

Jag har skaffat hindersprövning, ska ta ut personbevis från skatteverket, fylla i blankett om efternamnsändring (kommer båda ta ett helt nytt efternamn) från prv. Något mer i pappersväg som behöver göras innan?

• SweetSun

eg så är en borgerlig vigsel väldigt kort, ett par meningar. Men sen kan man själv lägga till musik, dikter och liknande.

• Jämtlandstaus
    duochjag09 skrev 2009-03-31 12:10:38 följande:
    Men hur går en borgerlig vigsel till? Gifta sig i kyrkan vet man ju....man vad GÖR man på en borgerlig vigsel?Jag har skaffat hindersprövning, ska ta ut personbevis från skatteverket, fylla i blankett om efternamnsändring (kommer båda ta ett helt nytt efternamn) från prv. Något mer i pappersväg som behöver göras innan?
    du skriver den själv om du vill ha något. jag har snott grunden till vår text härifrån bröllopstorget. du kan lägga upp den på exakt samma sätt.

så här såg vårt bröllop ut

ingångsmarsch (spelmän)
    intro/välkomst text förättaren
    solosång
    vigselceremoni
    cello
    bröllopslöften
    solosång
    avslutande från förrättaren
    utgångsmarsch

tog ca 30-40 minuter
  • Jämtlandstaus

här är själva vigseln.

vi har snott det mesta från någon här på bröllopstorget, som delvis skrivit och delvis snott det i sin tur.

---------
    Inmarsch- Delsbo Brudmarsch

Välkomstord från vigselförrättare

Detta är en stor dag i ert liv, och vi som är här är glada att vi får vara med och dela denna betydelsefulla dag med er.

Människan har i alla tider och kulturer högtidlighållit det tillfälle då två människor ger varandra löften om att leva tillsammans i kärlek och trohet. Det är alltid ett stort steg att ta i livet. Man lovar att tillsammans med någon annan dela all sin kärlek, glädje och sorg. Idag skall Annika och Ville ta detta steg.

Ni har bestämt er för att leva tillsammans, att leva tillsammans i förtroende och kärlek, att ta gemensamt ansvar för varandra och för ert barn. Att leva tillsammans är att utveckla varandra och att växa som människor, att hjälpa varandra i svåra tider och att lätta varandras bördor. Det är också att trösta varandra, ge varandra trygghet och att ge varandra glädje och njutning. Allt detta är lätt för er att göra tack vare den stora kärlek som finns mellan er.

Kärleken är stark, den övervinner allt. Den sprider glädje och lust, den är mystisk och komplicerad, underbar och varm. Den är det vackraste vi vet. Den är lugnet själv, ändå får den oss att springa snabbare än vinden.

Solosång ? Nick Cave låten

Ni har känt varandra från det första trevande mötet
    till den här stunden. I något skede
    bestämde ni er för att gifta er. Från den stundens ja
    till den här stundens ja, har ni lovat varandra
    och kommit överens utan formella förbindelser.

De symboliska löften ni kommer att
    avge idag är ett sätt att säga till varandra "du vet alla
    de saker vi lovat och hoppats och drömt ? jag menade
    det, varenda ord".

Se på varandra och kom ihåg den här stunden i livet.
    Före den här stunden har ni varit många saker för
    varandra ? bekanta, vänner, älskare och till och med lärare.

Nu ska ni säga några ord som för er över livets tröskel
    och mellan er kommer det aldrig igen att bli
    sig riktigt likt. För efter dessa löften, ska ni säga
    till världen, det här är min man, det här är
    min hustru.

Fredrik spelar Cello

Annika och Ville, ni har förklarat att ni vill gifta er med varandra.

Tar du Annika , denne Ville till din man? Annika: Ja

Tar du Ville denna Annika till din hustru? Ville: Ja

Ni är nu man och hustru.

Solosång ? Bosse-låten

Vigselförrättaren avslutar

Som avslutning lånar vi några ord av Kahlil Gibran, här något moderniserade:

"Ni föddes på var sitt håll men nu är ni tillsammans och tillsammans skall ni alltid vara. Ni skall vara tillsammans då dödens vita vingar skingrar era dagar

Men låt det vara rymd i er samhörighet och låt kärlekens vindar dansa mellan er.

Älska varandra, men gör icke kärleken till en boja. Låt den hellre vara ett rörligt hav mellan era själars stränder.

Fyll varandras glas men drick inte ur samma glas.

Giv varandra av ert bröd, men ät icke av samma stycke bröd.

Sjung och dansa tillsammans och var glada, men låt var och en av er vara ensam, liksom strängarna på en luta är ensamma fastän de vibrerar av samma musik.

Stå vid varandras sida, dock inte alltför nära, ty templets pelare står åtskilda, och eken och cypressen växer inte i varandras skugga."

Utmarsch ? Jämtlandssången

Svar på tråden Vad tänka på vid borgerlig vigsel?