Inlägg från: MrsTwingly |Visa alla inlägg
  • MrsTwingly

Vi gifta!! Tipsar om/rekommenderar

jag började på en lika dan tråd nyss. Men flyttar över=)

Mina egna tips:

-låt planeringen ta tid. Även ett litet bröllop får man inte ihop på bara några få månader

-STRESSEN: delegera delegera delegera. Man blir galen annars.

-bjud lika många. Det är inte kul då en kanske har dubbelt så många gäster än partnern.

-Bordsplaceringen: låt de som känner och halvt känner varandra sitt ihop. Festen ska va kul-inte en tvångskommendering i umgånge med främlingar

-Ha inga 'ärenden' på själva dagen D. Då är man upptagen nog.

-börja i tid på dagen. Detta kan annars bli en STOR stressfaktor. Gör tidsschema å upp i ottan!=)

-om man fixar smink/frisyr själv- träna och klocka tiden.Dubbla sedan denna, och man kommer i närheten.Underskatta inte bröllopsnerverna som ställer till med massor av fummel.

-Om nån som ni bett om hjälp inte lever upp till era förväntningar-'avskeda' denna och det inte blir bättre. Dagen är för viktig för att nån ska ta uppdraget på halvt allvar.

-många är kontrollfreaks när det gäller sitt bröllop. Men tro mig-det bara sabbar. Åter igen: DELEGERA och lita på andras ordningssinne

-ha musik på under middagen och när gästerna annländer. Det ger en bra stämning och tar bort 'bestickslammret'. Musik 'tyst' i bakgrunden är riktigt lyckat!

• MrsTwingly

kom på lite fler tips..

-om ni vill ha ris: tänk för tusan på håret! Det ser ut som tonvis med mjäll efteråt och är hiskiligt svårt att pilla bort med uppsatt hår och spray

-träna på vigselakten med prästen. Många vill slippa detta och menar att 'jag talar om varefter det sker' men det är SKÖNT att veta NÄR och HUR man gör. Så stå på er i detta.

-dras inte med i bröllopshysterin. Man behöver inte ha svindyra underkläder 'bara för att man gifter sig', det är helt ok att tex köpa beg. klänning. Ingen märken ng skillnad ändå! Att pumpa upp färväntningarna ikapp med en enorm bugdet gör er ingen tjänst. Det är lyckan och gästernas trivsel som avgör och som man minns!

-fota(igen) i kyrkan efter vigseln. Det ger er som par en behövlig andningspaus medans gästerna drar sig vidare. Dessutom är det väldigt fina miljöer och korten blir assnygga!

-att låna saker istf att köpa- mormors slöja eller liknande är trevligt. Investera sedan själv i en tiara eller strumpeband att spara som minne och låt det gå i arv.

-kom överrens med er partner innan all planering sätter igång om hur stort ni vill ha det. Det är lätt att båda börjar skriva sina gästlistor å vipps har man "stort bröllop" på halsen. Bestäm innan ihop och HUR ni vill ha det. Att tvinga på sin vilja på sin partner får man nog ångra

-en mer fotogenisk detalj:då man går in i kyrkan-håll ögonen på prästen. Korten som tas på er blir snyggare ifall era ögon inte tittat åt varsitt håll ut i 'publiken'=P

och så en sista sak...När man står i vapenhuset, alla gästerna sitter i kyrkan och väntar, och klockorna börjar ringa. Blunda då och njut av att det här är bland det största som kommer hända i ditt liv=)

MÅnga lycka till med evig kärlek från mig!!

• MrsTwingly

Vi hade fri bar. Hade dock ingen 'röjarfest' vilket drog ner på alkoholintagen. Men för oss så gick det åt mer bordsvatten och drickor/lättöl. Man ska nog inte direkt utgår från att folk halsar i sig alkohol bara för att det finns. Men det kanske är olika.

Köp från systemet- man får som sagt återlämna allt som inte är öppnat. Nackdelen är att de är dyra. Handla från tyskland, men riskera att man kan få mängder över.

Det finns på internet uträknat hur mkt vin som går åt per person. Räkna dock med minst 1glas per måltid + mingeldricka (1-2glas) utöver det.

Bål är ett bra alternativ till dricka. Då har man även en back-up ifall det skulle ta slut!

Svar på tråden Vi gifta!! Tipsar om/rekommenderar