• Floff

Hur funkar IKEAs lakan som dukar?

Jag har läst om en del här på BT som använder IKEAs billiga lakan som dukar. Detta låter ju toppen - om det fungerar bra. Det jag undrar nu är om "dukarna" blir jättetunna, så att det blir jättehårt underlag och porslin och bestick liksom skramlar högt mot bordet?

Vore jättetacksam för svar från nån som har erfarenhet

• Svar på tråden Hur funkar IKEAs lakan som dukar?
  • Lajsan

Vi hade dom billiga ikea lakanen och det funkade jättebra!

• ElMac

Vi kommer ha dem med fiberduk under. Vi har även köpt lakan att sy tygservetter av:)

• WifeJune2009

Ett tips: vi hörde oss för med lokala "tvätteriet". Ett ställe som manglar dukar. Där kunde vi hyra riktiga dukar, stärkta och manglade som vi lämnar tillbaka använda. Kan vara värt att kolla upp!

• Heloise

vi ska oå ha ikeas lakan men köpt även spetstyg( Britt) för 7 kr m ( 39 m) att ha över. Tycker det blir fint och romatiskt.

• Floff

Nu har vi köpt lakana (11 st) att ha på borden och kommer nog att köpa fiberväv att ha under. Sen ska vi ha tapet som löpare. Sen köpte vi 68 st små ljushållare som ska få bli blomvaser - DET kändes helt galet

• Sundvik
    ElMac skrev 2009-03-28 10:09:29 följande:
    Vi kommer ha dem med fiberduk under. Vi har även köpt lakan att sy tygservetter av:)
    Vi med
  • miac

Vi har också tänkt att ha ikeas lakan med ikeas spetstyg "britt" över. Provdukade med bara lakan och tyckte det såg väldigt tunnt och småfult ut. Men med spetsen över blev det helromantiskt och fint! Men vet dock inte om det blir billigare med lakan+spets än att hyra...

• Blomsterbrud 2008

Jag hittar inte "britt" på IKEAS hemsida -nån som har en bild?!

• W2B Blom

Vi tänkte bara köpa IKEA lakan och blir det för tunt så kommer gästerna nog ändå inte märka detta, då det både ska vara tallrikar, glas, servetter, festprogram m.m. på bordet + att belysningen kommer vara dämpad. Eller är lakanen så supertunna??

♥ Bästa skönhetsmedel är lycka! ♥
  • Floff

Lakanen är verkligen tunna, det märkte jag när vi köpte dem i söndags. Vi kommer köra på fiberduk undertill, så att skrammel och sånt minskas litegrann.

Angående Britt så är jag tveksam till om det finns kvar, det fanns i alla fall inte på IKEA i Kungens Kurva (Stockholm) i söndags. Eller så var det slut.. Fanns inte tillstymmelse till möjlighet att fråga någon som jobbade där.

Svar på tråden Hur funkar IKEAs lakan som dukar?