• Floff

Hur funkar IKEAs lakan som dukar?

Jag har läst om en del här på BT som använder IKEAs billiga lakan som dukar. Detta låter ju toppen - om det fungerar bra. Det jag undrar nu är om "dukarna" blir jättetunna, så att det blir jättehårt underlag och porslin och bestick liksom skramlar högt mot bordet?

Vore jättetacksam för svar från nån som har erfarenhet

• Svar på tråden Hur funkar IKEAs lakan som dukar?
  • Jojjo82

Jag tror att ikeas lakan är väldigt tunna. Har köpt likadana och skall använda en vit fiberduk (sån man har över jordgubbarna i landet) över. Fiberduken köpte jag på plantagen för ca en hundring för 40 m2.

• Floff

Hmm okej.. jag funderade på det omvända, om man kunde köpa någonting att ha UNDER lakanet så att det liksom blir mjukare. Fast undrar om det inte blir snugg på billigare att köpa riktiga dukar då...

• Jojjo82

Har läst om flera stycken här inne som lägger fiberduk under ikealakanet, så det borde nog fungera bra. Jag tycker bara att fiberduken är så romantiskt vacker att jag vill ha den synlig.
    Ikeas lakan går på 15 kr st och räcker till ett bord. För 15 bord med lakan och fiberduk betalar jag (ska kolla excelbladet ) 483 kr. Har ingen aning om vad riktiga dukar kostar

• didis

Vi hade pappersdukar under, som var placerade så att varje bord var en egen enhet (någon som fattar??) alltså ett bord + en papperduk och över flera sådana bord sedan IKEA-lakan som långbord.

Dels för att lakanen var tunna men också för att smidigt kunna bryta borden, då åkte dekorationerna och lakanen av och kvar var pappersduken.

Vi hade vit pappersduk som blivit över från ett annat tillfälle men duk på rulle kostar inte mycket.

• Blivande mrs walker

Vi tänkte lägga pappersduk under lakanen eftersom våra bord är svarta och vi trodde det skulle synas igenom, men när vi provdukade så gjorde det inte det alls. Så vi kör på bara lakan.

• Floff

Okej, pappersduk under kan alltså dämpa lite.. Låter som ett bra tips

• hundsimmet

Det finns jättefina riktiga dukar att hyra för bara 30 kr st inklusive tvätt!

Vi övervägde också ikealakan, men de var alldeles för tunna för vår smak. Så det blev att hyra

• marriage09

hundsimmet, var hittade ni för 30kr/st? Vi har hittat för 55kr/st, funderar på det eller lakan... Vet inte riktigt var breakeven går men 15*55=825 till skillnad från 483 som jojjo82 skrev. Då är "mina" dukar 220 långa.

350 kr skillnad ungefär... Hmmm, då tror jag att jag går på att hyra linnedukarna, nog mer för bekvämlighetens skull än för att det är finare, tror inte riktigt att duken syns mitt bland all dukning etc..

• Sundvik

Vi har köpt lakan till att ha som dukar, har ännu inte testat lägga de på borden vi ska ha, men vi tror att när alla dekorationer, tallrikar osv är på plats så kommer man nog inte alls att tänka på att de är för tunna. Vi ska ha tapeter som löpare på borden också:)

Svar på tråden Hur funkar IKEAs lakan som dukar?