• LandK

Hur bär ni er åt för att hitta rätt vigselförättare???

Hallå på er!

Jag har letat i redan existerande trådar här på BT, men inte hittat den information jag behöver...

Jag vet att det finns information om borgerliga vigselförättare på kommunens hemsida, men i mitt fall består den infon av namn, adress och telefonnummer. Det säger ju inte ett smack om hur en person är som person...

Så hur gör ni andra? Chansar? Finns det verkligen INGEN här som redan har gift sig, och som kan rekommendera sin vigselförättare? Jag har hört talas om två stycken som sägs vara bra, men det är romantiskavigslar.se och Bi Dahlborg, båda kostar en massa kosing. Är det ingen som har en "vanlig" vigselförättare att rekommendera?

Det jag önskar mig är en person som:
    * har humor och är glad och trevlig, sprudlande, inspirerande
    * samtidigt tar saken på allvar förstås, och gör det till en högtidlig stund men med glimten i ögat
    * har en trevlig människosyn, alltså inte är rasist, homofob eller allmänt dömande (men det är nog inte så vanligt
    * Kan komma med lite tips om hur ceremonin ska gå till väga - vi har inte så bestämda åsikter utan skulle behöva lite råd!
    * ett ENORMT PLUS är om han/hon kan känna sig bekväm med att prata engelska, eftersom väldigt många gäster kommer från USA och inte förstår ett ord svenska! Det vore trevligt om man kunde varva lite mellan sve/eng.
    * håller till i Stockholm/Uppsala/Norrtälje området

Går den här önskelistan att få ihop? Tacksam för all hjälp

• Svar på tråden Hur bär ni er åt för att hitta rätt vigselförättare???
  • Blivande mrs walker

Man kan ju alltid googla eller bildgoogla på namnet (och kanske partiet om det är ett vanligt namn) och få en vink om personen. En del kan man alltid gissa ur en bild, och om vissa kan man hitta intervjuer och artiklar eller kanske motioner och pressmeddelanden.
    Vi gick framför allt efter partiet, vi ville helst ha en vänsterpartist och absolut inte någon borgare.

• didis

Rent allmänt är det få tråkmånsar som är vigselförrättare. Trots allt är det ett föga glamoröst "yrke" som är dåligt betalt, de kommunala får bara en symbolisk summa.

Vi tog den kommunala som skulle arbeta just vår dag. Vi träffade henne i förväg och pratade om hur vi ville ha det och hon pratade om hur det kunde gå till och om hon skulle läsa någon dikt etc etc.

Jag tror hon var socialdemokrat men jag vet inte säkert

• Superälsklingen

välj en ring och fråga om ni kan träffas och bestäm sen.

• Vid havet

Vi har iofs inte gift oss ännu, men jag har pratat på telefon med vår VF (som kommunen tilldelade oss) och han lät väldigt glad och hedrad över uppdraget. Jag tror de flest kommunala-vf gör det för att det är ett hedrande uppdrag och för att de tycker det är kul, alltså är de flesta nog "o-tråkiga". Men jag var också lite nervös innan, jag hittade honom på kommunens hemsida och han såg inte jätterolig ut... Moderat gubbe liksom
    Han var pigg på vårt lite annorlunda upplägg m vigsel i skärgården "ja det vill man ju hoppa på så klart!" trots att han måste ta ledigt på fredag em för att göra det.

Men det kändes bra, mycket bättre än jag trodde faktiskt och vi ska träffas innan.

Gifter man sig i kyrka så får man ju oftast den prästen som jobbar den helgen - och det brukar ju bli bra. Varför skulle det inte vara så med vf också egentligen?

• isop

Det fanns två namn på min kommuns hemsida och jag valde att ringa till den kvinnliga. Hon lät trevlig på telefon och kunde dessutom "vår" dag. När jag googlade mannen visade han sig vara kristdemokrat och det tyckte jag gick bort. Så valde jag.

Svar på tråden Hur bär ni er åt för att hitta rätt vigselförättare???