• envyme

Preventivmedel

Jag har ätit p-piller sedan jag var 16 år (är snart 20), och har aldrig varit riktigt nöjd. Jag har testat både Trinovum, Cilest och nu Yasmin. Jag blir ofta nere, får dålig hy (som jag aldrig haft tidigare) osv.

Någon som vet ngt bättre preventivmedel som inte påverkar humöret speciellt mkt? Jag vet att det är individuellt, men tips uppskattas. Någon som har testat p-ring kanske?

• Svar på tråden Preventivmedel
  • Mrs Opp
    chokladflingan skrev 2009-03-25 11:27:02 följande:
    Ni som har kopparspiral, vad har ni fått för biverkningar??
    Inga alls nu ca 1,5 år efter införandet. Hade lite mellanblödningar i ca två månader först i början, men sedan dess har allt varit super. Har inte alls speciellt riklig mens och inga ökade smärtor heller.
  • 27juni2009

kraftiga blödningar o mellanblödningar hade jag med kopparspiralen samt mer mensvärk gravid en respektive två ggr vid insättningarna som knappt kändes alls.

• MulleNuh

Jag har iofs en jävulsk mensvärk. Plus att jag småblöder lite innan själva mensen kommer.
    Men värken är väl det jobbiga...

chokladflingan skrev 2009-03-25 11:27:02 följande:
    Ni som har kopparspiral, vad har ni fått för biverkningar??
  • Hannaz

Jag har under flera år använt en p-dator - Persona

Funkar om man har regelbunden mens. Sökerhet i studier 93% har jag för mig.

Numera använder vi säkra perioder. Sen personatiden vet ja vilka dagar som är "röda" och då får det bli kondom. Skriver bara upp när jag får mens och så räknar jag utifrån det.

Inga missöden på 7 år och två långa förhållanden.

• Nina och Rickard

Är det nån av er som har provat p-stav?

• Snufflan

Använder p-spruta och för mig funkar det hur bra som helst, har mycket jämnare humör och har inga blödningar alls, hur skönt som helst att slippa det. Dock tror jag att vissa är lite tveksamma när det gäller att skriva ut det till yngre, kan finnas risk för benskörhet, men när jag var 17 och skulle hitta ett bra preventinmedel så visade det sig att pga min jobbiga mjölkallergi kunde jag inte ta p-piller, då fanns det inte ett ända piller som var utan mjölk enligt barnmorskan så då fick det bli p-spruta.

• Ore

Nina och Rickard skrev 2009-03-25 14:34:54 följande:

Är det nån av er som har provat p-stav?
    Nej, rekommenderades inte eftersom jag haft problem med migrän.

Vet dock flera som varit jättenöjda med p-stav. En kompis hade mens typ två gånger om året med p-stav... Det enda som var litet jobbigt var ju då att man hade totalt noll koll på när detta hände.

Jag kan inte ha p-spruta heller, pga migränen. Vet egentligen inte varför exakt, men min egen teori är väl att om det är så hög hormonhalt att mensen rubbas så påverkas migränen också...
  • 27juni2009

ore: vad använder du då? jag har oxå super jobbig migärn nämligen o risken finns att jag inte får ha något horomonellt alls när jag träffar neurologen....

• Ore
    27juni2009 skrev 2009-03-25 16:19:09 följande:
    ore: vad använder du då? jag har oxå super jobbig migärn nämligen o risken finns att jag inte får ha något horomonellt alls när jag träffar neurologen....
    P-ring, hade jag...
Svar på tråden Preventivmedel