• Nilqvist

Måste man ha best man och tärna?

Hej alla..
    Måste man ha en best man och en tärna med sig på vigseln. Vi vill nog inte ha det, funkar det ändå? Kanske någon längst fram som hjälper oss med ringar om det behövs... Någon som har erfarenhet av detta??

• Svar på tråden Måste man ha best man och tärna?
  • MV85

Finns absolut inget som säger att ni måste ha detta om ni inte själva vill!

• Luucie

Man måste ingenting.
    Men det kan vara rätt så skönt att ha ån som håller i buketten, rättar till klänningen och kastar fram en näsduk om man börjar grina...

• Nilqvist

Hihi.. Ja det såklart! Jag får se till att ha nån längst fram som är beredd att rycka in, och som kan hålla ordning på ringar, blommor och mig! Jag tycker det är svårt med tärna, min enda syster är inte en person som vill stå inför alla i kyrkan, och jag kan inte välja ut EN av mina fem nära vänner som tärna, det skulle kännas väldigt konstigt! Sen känns det skönt för tillfället att inte behöva tänka på vad nån annan ska göra och ha på sig med mera....
    SKÖNT att ni säger att man får göra som man vill....

• Luucie

Syrran kan få sitta om hon vill. Det brukar inte vara några problem. Så kan hon bara resa sig upp och ta kvasten ifrån dig och sen räcka tillbaks den.
    Säg henne sanningen...ingen kommer att titta på henne iallafall. Det är brudparet som har huvudrollen i den föreställningen

Men som sagt, hoppa över det helt om du/ni vill.

• kärleken är evig

Jag kommer inte ha bestman eller tärna. Mina barn ska vara näbbar. Min dotter får hålla brudbuketten och min pojk ska hålla ringen.

• Susanna och Fredrik

Man måste ingenting =)
    ringarna kan din m2b ha i sin ficka...och blommorna kan du väl ge till din syster om du har eller någon annan =)

• allehanda

Om ni bara visste hur sällan brudpar har marskalk och tärna. Mina kollegor och jag satte oss ner en dag och summerade sådana här saker som folk tror att man "måste" och vi kom fram till att ca 5% av alla bröllop vi jobbat/närvarit vid har haft följe med sig, resten har gått fram själva och det är vackert när man bara ser brudparet glänsa!

• Red Scarlet

Vi kommer varken att ha best man eller tärnor, jag kan lämpa av min bukett på närmaste i bänkraderna och min fästman får ha ringarna i fickan. Så det kommer att ordna sig bra.

Lite skönt att höra att det är fler som inte ska ha det och att man inte 'måste' ha det. Jag ville inte välja ut några av mina vänner till tärnor och ville heller inte att de genom att bli valda skulle känna press på sig att hjälpa till och ställa upp med en massa saker, har en väldigt dålig erfarenhet av att vara tärna bakom mig, så jag skippade det helt. Då ville min fästman inte ha någon marskalk heller, så det blir all glans på oss! ;)

• Hemlig2009

Vi komemr inte heller ha det. En liten brudnäbb som vi ska försöka få med oss in i kyrkan bara.

Tror min syster får hoppa fram och ta buketten när det är dags.

• ElinPierre

Jag bestämde mig snabbt för att ha tärna, och i efterhand har jag ångrat mig flera gånger. Jag är glad att jag valde den jag valde, och jag vet att hon finns där för mig, men det skulle hon ju gjort i alla fall, oavsett titel!

Förlåt TS men nu stjäl jag lite tråd-
    Allehanda- Vad jobbar du med? Präst? Vad finns det mer för måsten som egentligen inte alls är ett måste! Så nyfiken! För på sidor som BT är allt ett måste- från toalettkorgar till dekorationer av kyrkan ..

Svar på tråden Måste man ha best man och tärna?