• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • allehanda

Dra inte paraleller högre utbildnig = klokare som förälder för då blir jag förbannad.
    Har ni kollat upp vad folk med lägre utbildning har i lön jämfört med vad en högutbildad har?Här ligger ett stort problem, ett annat problem är att många med lägre utbildning(snickare,rörmockare,lagerarbetare osv) ofta jobbar på mindre privata företag och att få föräldraledigt på ett sånt jobb är det samma som att säga upp sig!Jag vet att så får företagaren inte göra men detta händer hela tiden.Tro mig jag vet,sambon jobbade på ett företag där han var ensam anställd och det var/är inte lätt att få en timanställd till att kunna de specifika uppgfterna han utförde på sitt jobb.Detta var dock inget problem för oss då vi var överens om hur VI ville fördela föräldradagarna.Mamman hemma när de var små och pappan hemma när de var lite större.Fri vilja är kunskap!

• Aleta

Det är ju just det vi säger!
    Även kvinnor jobbar faktiskt i små företag och det blir samma problem där när de ska vara föräldralediga, men de hindras inte (eventuellt får de inte jobbet från början).

Attitydförändringar behövs, vi måste bli mer jämlika och det blir vi inte om vi spelar upp scener med överlämningar t ex.

Högre lön = förlorar mer om man stannar hemma. Det är alltså inte pengarna som gör det utan företagsklimatet.

Celsius i Linköping hade i alla fall förr en bonus som betalades ut om pappan stannade hemma, och detta betalades ut oavsett om det var mamman eller pappan som jobbade i deras företag. Det var helt enkelt företagets policy att vi alla tjänar på jämställdhet och de var beredda att betala sin del.

allehanda skrev 2009-03-30 20:27:17 följande:
    Dra inte paraleller högre utbildnig = klokare som förälder för då blir jag förbannad.Har ni kollat upp vad folk med lägre utbildning har i lön jämfört med vad en högutbildad har?Här ligger ett stort problem, ett annat problem är att många med lägre utbildning(snickare,rörmockare,lagerarbetare osv) ofta jobbar på mindre privata företag och att få föräldraledigt på ett sånt jobb är det samma som att säga upp sig!Jag vet att så får företagaren inte göra men detta händer hela tiden.Tro mig jag vet,sambon jobbade på ett företag där han var ensam anställd och det var/är inte lätt att få en timanställd till att kunna de specifika uppgfterna han utförde på sitt jobb.Detta var dock inget problem för oss då vi var överens om hur VI ville fördela föräldradagarna.Mamman hemma när de var små och pappan hemma när de var lite större.Fri vilja är kunskap!
  • Morr
    Aleta skrev 2009-03-30 20:32:50 följande:
    /.../Celsius i Linköping hade i alla fall förr en bonus som betalades ut om pappan stannade hemma, och detta betalades ut oavsett om det var mamman eller pappan som jobbade i deras företag. Det var helt enkelt företagets policy att vi alla tjänar på jämställdhet och de var beredda att betala sin del.
    Himla bra företag måste jag säga! Jag tror också stenhårt på den idén!
  • allehanda

Låg lön = har inte råd att stanna hemma. Lek med lönesiffrorna 18000 efter 10 år på samma jobb eller den höga summan 20250 som jah har efter 20 i yrket.OCH vi har villa(billig i inköp)2 bilar(vi bor på landet),i dagens läge 2 tonårs killar(som växer från kläderna och äter som hästar).
    Tala inte om att det inte är pengarna som gör det, för många vanliga människor så är det precis så det är.Jämlikt för mig är inte att göra exakt samma saker utan för mig är det det fria valet att KUNNA göra det som intresserar mig,att själv få välja mitt livs inriktning, inte styras av samhället.

• J D

allehanda skrev 2009-03-30 20:27:17 följande:
    Dra inte paraleller högre utbildnig = klokare som förälder för då blir jag förbannad.Har ni kollat upp vad folk med lägre utbildning har i lön jämfört med vad en högutbildad har?Här ligger ett stort problem, ett annat problem är att många med lägre utbildning(snickare,rörmockare,lagerarbetare osv) ofta jobbar på mindre privata företag och att få föräldraledigt på ett sånt jobb är det samma som att säga upp sig!Jag vet att så får företagaren inte göra men detta händer hela tiden.Tro mig jag vet,sambon jobbade på ett företag där han var ensam anställd och det var/är inte lätt att få en timanställd till att kunna de specifika uppgfterna han utförde på sitt jobb.Detta var dock inget problem för oss då vi var överens om hur VI ville fördela föräldradagarna.Mamman hemma när de var små och pappan hemma när de var lite större.Fri vilja är kunskap!

Nej, det var inte det jag menade utan att det finns forskning (SOU, statens offentliga utredningar) som visade att det finns ett samband mellan utbildning och jämställt uttag av föräldraledighet. Huruvida det är klokt att ta ut lika mkt föräldraledighet får var och en avgöra. Och framförallt tycker jag inte att man är dålig som förälder om man delar ojämnt- min mamma tog ut 12 år och var superbra förälder men man kan inte hävda att man är en jämställd förälder när det kommer till just den frågan. Tycker jag. (Sedan finns det såklart undantag där man absolut måste ha pengarna osv. men att de är just undantag råder det inget tvivel om).

Jag vet också vad lite pengar innebär och det finns massor med undersökningar som talar emot det argumentet. De stora sambanden finns i högskoleutbildning. Självklart önskar jag att det inte fanns några samband alls.

• På rosa moln
    allehanda skrev 2009-03-30 20:48:41 följande:
    Låg lön = har inte råd att stanna hemma.
    Fast frågan är väl om man överhuvudtaget ska skaffa barn ifallman inte har råd att vara hemma med dem?
  • Hannaz

Ett exempel från min absoluta närhet:

Hon -sjuksköterska som arbetar natt 85% = grundlön 21100, ut ca 17500 i snitt.

Han - systemutvecklare med ledaransvar = grundlön 40000, ut ca 27000.

Med tanke på det tak som finns så blir det avsevärt minskad inkomst om mannen stannar hemma jämför om kvinnan gör det.
    Samtidigt jobbar han på ett mindre företag och är inte så lätt att ersätta som hon är som i mångt och mycket bara är ett namn i ett schema.

Typiskt könsuppdela arbetssituation tyvärr.

• passionsblomman

Exakt hur länge tycker du att man ska ha råd att vara hemmma då, för att ha moralisk rätt att "skaffa" barn?

Nu tassar du ut på ganska hal is tror jag...

Vem som borde skaffa barn och inte, det ska man ta det rätt piano med att tycka om.

På rosa moln skrev 2009-03-30 21:02:53 följande:

Fast frågan är väl om man överhuvudtaget ska skaffa barn ifallman inte har råd att vara hemma med dem?
  • Aleta

Jag vet inte riktigt vart du vill komma. Det är ju inte jämlikt eftersom vissa (män) inte kan välja om de vill vara hemma eller inte. Pga t ex arbetsklimatet.

Sedan så är det så att det finns ett tak på föräldraförsäkringen, så om du tjänar multum i månaden så förlorar du massor varje månad du är hemma. Om man då har byggt upp sitt liv kring den lönen är det stor risk att man har mycket höga utgifter i t ex boende osv. Ändå så stannar man hemma.

allehanda skrev 2009-03-30 20:48:41 följande:
    Låg lön = har inte råd att stanna hemma. Lek med lönesiffrorna 18000 efter 10 år på samma jobb eller den höga summan 20250 som jah har efter 20 i yrket.OCH vi har villa(billig i inköp)2 bilar(vi bor på landet),i dagens läge 2 tonårs killar(som växer från kläderna och äter som hästar).Tala inte om att det inte är pengarna som gör det, för många vanliga människor så är det precis så det är.Jämlikt för mig är inte att göra exakt samma saker utan för mig är det det fria valet att KUNNA göra det som intresserar mig,att själv få välja mitt livs inriktning, inte styras av samhället.
  • MulleNuh

aha vi pratar föräldrarledighet nu?!

Ok, vänta.. Min karl killar mig på ryggen nu.. Jag återkommer..

Svar på tråden Vem ska leda mig?!