• 090208

Hjalp med Chokladtryffel!

Hittade det har mumsiga receptet pa recepten.se (jag hoppas man far gora sahar...):
    www.recepten.se/recept/chokladtryffel.html

Vill jattegarna gora, men behover hjalp med variation.
    Om man har i lite super-stark kaffe, sa antar jag att det blir alldeles for bittert med mork choklad och rullade i kakao. Eller?
    Laste oxa att man kan doppa dem i vitchoklad, tror ni det blir gott att rulla dom i kokos dessutom? Fast kanske utan kaffe da, blir for mycket kanske...
    Oj vad mycket funderingar...

By the way, smakar dom mycket fett..? Tankte pa gradden, later som det lixom blir for mycket.

Well, ni som har erfarenhet kanske kan tipsa... Tack

• Svar på tråden Hjalp med Chokladtryffel!
  • ClaraH

Ahh, jag tittade på samma recept i helgen, men har inte gjort dem ännu. Jag har gjort tryfflar förr och använd just grädde, det är nog det som görs dem så smältande goda. I en del recept ska man ha smör istället (franska chokladtryfflar), det gör att de hårdnar mycket lättare. De kan nog kännas fetare. Jag tänkte prova detta recept och ta i hallonlikör.

I julas provade jag ett recept där man skulle ha i både hallonpure och hallonlikör, men de blev väldigt lösa, men helt underbart goda. Jag rullade dem och hade dem i frysen. Sen doppade jag dem i choklad, de höll inte ihop utan chokladen på. Men nästa gång kör jag på ditt recept, det är enklare att rulla i i något (kokos går säkert bra. Jag gjorde ett par väldigt mörka tryfflar (också i julas) och de blev godare när jag doppat dem i vit choklad, de var lite för starka först.

När jag surfade runt i helgen hittade jag också detta recept:

MÖRK CHOKLADTRYFFEL
    ca 20 st (allt är relativt!)

1dl vispgrädde kokas upp. Slå av plattan.
    200g mörk choklad (gärna 70%) bryts ner. Rör om tills den smält. Dra av kastrullen och tillsätt smakmedel. Jag valde min favoritlikör Amaretto (måste numera beställas på systemet) 1½ matsked. Man smakar av helt enkelt. Starkare sprit = mindre mängd, t ex om man väljer konjak eller starkt kaffe, då räcker en matsked.
    Rör om ordentligt.
    Häll upp i lämplig skål, täck med en assiett och ställ in i kylskåp för 2 tim.
    Vänta inte längre med mörk tryffel, den blir nämligen benhård!
    Ta upp kulor med två teskedar, skrapa från skedblad till skedblad (det blir tillräckligt runt) och rulla i kakaopulver. Lägg i en vacker glasskål med lock. Servera med långa smala gafflar.
    Om tryffeln har stått länge och blivit hård, ta upp den med ett kuljärn (används till melon när man ska göra kulor av den) och gräv ur med kaffesked.

• Snäckan08

Det är mycket lättare att göra tryfflar än vad man tror....

Nej, det smakar inte fett av grädden och smör (brukar vara smör i också). Tryffeln ska ju bli lite mjuk, det blir den av grädden. Med tanke på grädden bör de förvaras i kyl.

Kollade ditt recept, skulle inte rekommendera att du gör dem på blockchoklad. Ska man göra praliner ska det vara på riktig chklad (sådan smakskillnad). Köp typ Lindt 70% eller vad du nu gillar istället.

Det är gott att doppa i vit choklad, har man dock aldrig gjort praliner skulle jag nog rekommendera att man doppar i mörk choklad. Vit choklad är mkt svårare. Den blir tjockare och stelnar lättare innan du hinner bli klar. Lättare med mörk cholkad helt enkelt. Vill man göra det riktigt lätt för sig doppar man i kakao eller vit florsocker, mycket lättare än choklad.

Man kan också rulla dem i skållad och väldigt finhackad mandel.

Man kan smaksätta med espressokaffe, det blir gott. Någon form av sprit brukar med vara gott, typ Cointreau (då kan man ha i lite apelsinskal också).

Att blanda i hallonpure (mosade och silade hallon) är också jättegott och lätt.

Passionsfruktssaft blir också gott.

Vill man ha lite mer åt kaffehållet är det gott med Baliyes i

• Sååå lurade

Jag brukar variera mina tryfflar med olika smaker, ex whiskey, chili, kardemumma saffran (de senare två med vit tryffel).
    En sak gällande gräddmängden. Ju ljusare choklad dessto mindre grädde. Ex vit choklad får man inte alls ha mycket grädde, resultatet? Det blir rinnigt.

• Sååå lurade

glömde hallon, gudomligt gott till mörk choklad. Brukar ta några klickar hallonsylt i smeten...

• Dinnajad

Hur länge håller tryffel om man förvarar kallt? dvs hur länge i förväg kan man göra dem? (och hur förvara)

Min sambo ville gärna göra till bröllopet men jag tycker vi har för mycket som ska göras just dagarna innan...

• Snäckan08

De håller en månad iaf, särskilt om det är sprit i, då håller de nog längre.

Ett problem är dock, om du inte tempererar chokladen du doppar i, är att den kan bli lite grå efter ett tag. Och om man doppar i kakao kan den bli lite "blöt" efter ett tag.

• passionsblomman

Jag frågade där jag brukar köpa lyxiga tryfflar och praliner, och de sa att det ska vara runt 17 graders temperatur-absolut inte kylskåp och att de håller 11-14 dagar...

men, jag vet inte jag! Fråga förresten Aleta här på bt! Hon håller på att utbilda sig till chocolatiere.

• 090208

3 dagar laste jag nanstans...

Vad tycker ni om detta:
    Vit choklad, kakao utanpa? Gott?

• passionsblomman

Vit choklad är jättegott att smaksätta med lite vanilj! eller ägglikör!

(varför o varför går jag in i sådana här trådar...dreglar)

• 090208

By the way, kan man gora nan typ av kall chilli-sas till fisk???

Svar på tråden Hjalp med Chokladtryffel!