Ahh, jag tittade på samma recept i helgen, men har inte gjort dem ännu. Jag har gjort tryfflar förr och använd just grädde, det är nog det som görs dem så smältande goda. I en del recept ska man ha smör istället (franska chokladtryfflar), det gör att de hårdnar mycket lättare. De kan nog kännas fetare. Jag tänkte prova detta recept och ta i hallonlikör.
I julas provade jag ett recept där man skulle ha i både hallonpure och hallonlikör, men de blev väldigt lösa, men helt underbart goda. Jag rullade dem och hade dem i frysen. Sen doppade jag dem i choklad, de höll inte ihop utan chokladen på. Men nästa gång kör jag på ditt recept, det är enklare att rulla i i något (kokos går säkert bra. Jag gjorde ett par väldigt mörka tryfflar (också i julas) och de blev godare när jag doppat dem i vit choklad, de var lite för starka först.
När jag surfade runt i helgen hittade jag också detta recept:
MÖRK CHOKLADTRYFFEL
ca 20 st (allt är relativt!)
1dl vispgrädde kokas upp. Slå av plattan.
200g mörk choklad (gärna 70%) bryts ner. Rör om tills den smält. Dra av kastrullen och tillsätt smakmedel. Jag valde min favoritlikör Amaretto (måste numera beställas på systemet) 1½ matsked. Man smakar av helt enkelt. Starkare sprit = mindre mängd, t ex om man väljer konjak eller starkt kaffe, då räcker en matsked.
Rör om ordentligt.
Häll upp i lämplig skål, täck med en assiett och ställ in i kylskåp för 2 tim.
Vänta inte längre med mörk tryffel, den blir nämligen benhård!
Ta upp kulor med två teskedar, skrapa från skedblad till skedblad (det blir tillräckligt runt) och rulla i kakaopulver. Lägg i en vacker glasskål med lock. Servera med långa smala gafflar.
Om tryffeln har stått länge och blivit hård, ta upp den med ett kuljärn (används till melon när man ska göra kulor av den) och gräv ur med kaffesked.