• jönsson

    Hur färgar man rosor blå?

    Vi har blått tema och jag ska ha blåa och vita rosor
    som dekor i kyrkar och på borden...

    Hur färgar jag rosorna blå?

    Metylenblått sägs funka men går inte att få tag på i kristall form någonstans...

    Vet att florister använder sprayfärg, vad är det för färg och vart köper man den?

    Snälla någon florist eller annan kunnig person som kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Hur färgar man rosor blå?
  • bria

    Om du ändå ska köpa rosorna ifrån en florist kanske det är värt att lägga på den extra kostnaden och få rätt färg på en gång och spara dig själv lite tid? Om du skulle sprayfärga dem finns det ju en risk att det färgar av sig.

    Vita och blå rosor låter jättefint iaf =) Hoppas att det går vägen för dig

  • chokladflingan
    jönsson skrev 2009-03-23 15:45:14 följande:
    passionsblomman- Jag VET att jag kan beställa dem från en florist! Det var inte svår att lista ut själv, men min fråga var hur man gör det själv... En florist tar hutlösa priser och jag vill gärna hålla nere kostnaderna på mina dekorations blommor...
    Vill du ha det lika bra som hos en florist kommer du inte få det så fruktansvärt mycket billigare. Florister tar sällan ut överpriser för något det är sannerligen inget överbetalt jobb!
  • lecaroline
    chokladflingan skrev 2009-03-23 17:15:24 följande:
    Vill du ha det lika bra som hos en florist kommer du inte få det så fruktansvärt mycket billigare. Florister tar sällan ut överpriser för något det är sannerligen inget överbetalt jobb!
    Det är väl ingen som sagt att florister har ett överbetalt jobb, men nu handlar länken om hur man får rosor blåa inget annat!!
  • Linadesign

    Kryssantemum brukar ibland finnas att köpa i blått. Jag skulle gissa att dessa är rätt mycket billigare än rosor? Kanske skulle vara fint ihop med vita rosor. Om det inte måste vara rosor såklart...

  • allehanda
    Linadesign skrev 2009-03-23 17:32:54 följande:
    Kryssantemum brukar ibland finnas att köpa i blått. Jag skulle gissa att dessa är rätt mycket billigare än rosor? Kanske skulle vara fint ihop med vita rosor. Om det inte måste vara rosor såklart...
    dom köper man också hos floristen då de blå kryssen är färgade
  • passionsblomman

    Det gör den väl inte alls! Ts säger ju att florister tar "hutlöst betalt" och därför vill veta hur floristen gör för att komma undan billigare genom att göra det själv.

    Svaret på frågan är ju att floristen ingalunda gör det själv för det första, utan det sker i tidigare led. Visst kostar de rosorna någon krona mer, just för att personal berett dem, så kostanden ökar ju såklart.

    Jag reagerar på ordvalet "hutlöst betalt" och det är tydligen inte bara jag.

    Jag tror inte på att försöka färga just rosor själv av samma skäl som allehanda anger. Inte ens floristerna står ju och gör det själva, så vart ni skulle få tag i de färger som odlarna använder...tja, inte vet jag. Florister använder dem iallafall inte, utan köper dem färdigfärgade.


    lecaroline skrev 2009-03-23 17:21:50 följande:
    Det är väl ingen som sagt att florister har ett överbetalt jobb, men nu handlar länken om hur man får rosor blåa inget annat!!
  • didis

    Jag hade också satsat på en naturligt blå blomma eller en "proffsfärgad". Skulle inte vara roligt att misslyckas med färgningen just då.

    Eller använd något annat blått och blanda med vita rosor dvs skippa de blå blommorna helt. Det finns massor av prydnadsföremål (grenar, fjädrar vad som helst) som är blå eller kan sprejas blå.

  • lecaroline

    Frågan är om det inte blir en dyrare historia att försöka färga rosor och misslyckas än kanske välja en anna blomma.

    didis vet du var man köper sådan spay?? Har letat och letat

  • didis

    Jag tänkte mer att om man tex vill ha blå grenar eller något annat så finns sprejfärg att köpa. Det behöver ju inte hålla så för så stort slitage direkt.

    Finns tom billack i metallicfärg om man skulle vilja ha det


    lecaroline skrev 2009-03-23 17:52:00 följande:
    Frågan är om det inte blir en dyrare historia att försöka färga rosor och misslyckas än kanske välja en anna blomma. didis vet du var man köper sådan spay?? Har letat och letat
  • MilosMamma

    Alltså om vi säger såhär.

    Vi du färga dina rosor blå, så köp vita, sen väldigt mycket blå klaramellfärg i vattnet så kommer dom få en ljusare blå nyans,
    Men vill du ha BLÅA rosor så är det dessvärre bara via blomsteraffären.
    Ja om man inte sprayar dom, men di blir dom inte lika fina och ser inte lika äkta ut som dom blåa rosorna som finns i blomsteraffären.

  • Hannaz

    Nu ska inte jag lägga mig i varför man vill ha blå rosor för jag tycker inte att det är snyggt med blommor i onaturliga färger oavsett om det är i enlighet med färgtemat eller ej. Men ett alternativ är ju att ha andra blommor som naturligt är blå och blanda med vita rosor.

    Men annars håller jag nog med om att det nog är bra mkt säkrare att köpa rosorna färdiginfärgade och slippa risken för missöden med tidsförlust och extra utgifter för att det kanske inte blev så snyggt som man tänkt sig med de egeninfärgade.

  • jönsson

    Tack för alla svar! Ska försöka färga på lite olika sätt och se vad som lyckas bäst... Frågan är bara vilken sprayfärg som inte knäcker blomman helt! Men jag provar först med att ha färg i blommvattnet helt enkelt...

    Vad gäller mitt utryck "hutlösa priser" menar jag att 40 kr/st, som dem flesta blomsterhandlare tar, är för mycket för mig. Blir för dessa blå rosor cirka 1200 bara för 30 blå rosor i kyrkan.. Det tycker jag är ganska dyrt om jag får säga vad jag tycker! Kan jag då köpa 10 pak rosor och färga dem själv för ett par hundra kronor är det värt lite spill med... Dessutom är det som någon här sa, det är roligt att veta att man gjort det själv!!

  • allehanda

    Jag kan tänka mig att du skall ha de blå rosorna i bänkvaser?Varför i så fall inte göra så här,välj de vita rosorna och bind ett blått band om varje ros istället.OM du skall ha dem på altaret så kolla upp om du får sätta färgade blommor där; de brukar ofta färga av sig duktigt då de inte alltid är färgade genom vattenbad utan de är doppade med blomman först och det är helt omäjligt att få av färgen från vita linnedukar.
    Än en gång det är inte så lätt som att använda karamellfärg.

  • 20th century fox
    jönsson skrev 2009-03-23 15:45:14 följande:
    Det var inte svår att lista ut själv, men min fråga var hur man gör det själv... En florist tar hutlösa priser och jag vill gärna hålla nere kostnaderna på mina dekorations blommor...
    En blå kostar typ som en vit ros i lite större forma...ca 30-35 kronor...är det hutlöst?
    Blåa rosor färgas in med en massa läskiga kemikalier, inget man pysslar med i en vanlig butik utan det gör stackars anställda hos odlarna.

    Varför måste du ha blåa rosor...kan du inte ta blåklint eller nåt annat fint iställer? så slipper du färga...
    eller plocka blåklockor gratis - det blir nog billigast och minst jobb.
  • lecaroline
    didis skrev 2009-03-23 18:03:53 följande:
    Jag tänkte mer att om man tex vill ha blå grenar eller något annat så finns sprejfärg att köpa. Det behöver ju inte hålla så för så stort slitage direkt.Finns tom billack i metallicfärg om man skulle vilja ha det
    Jag ska spreja grenar och har tittat på olika sprayburkar. De som är menat att pyssla med har jag inte hittat i så många färger. men "bilspray" är jag inne på nu om inte någon har nått annat att tippsa om..?
  • MKO

    Hur har det gått? Lyckades du färga rosor blå? Jag försöker nu. Och jag håller med om hutlösa priser, blomsterlandet vill ha 70kr/st för en blå ros medans man kan köpa 10-pack för 69kr på Ica.

Svar på tråden Hur färgar man rosor blå?