• mattiasmarie

vanligt att betala fotograf i förskott?

gifter oss 1 aug. har bokat fotograf som är med oss under bagen, fått faktura nu, betalas senast siste april. det är väl inget konstigt att de vill ha förskotts bet eftersom de får tacka nej till´andra detta datum om man skulle hoppa av eller så. en väninna som reagerade o det satte lite griller i huvudet på mig, men det är en seriös fotofraf så det borde väl inte vara någon fara?

• Svar på tråden vanligt att betala fotograf i förskott?
  • Hemlig2009

Faran är väl om ni av någon anledning måste boka av? Jag har förståelse att man ska betala någonting, "handpenning", men allt?

• EIZO

Det vanligaste hos mina kolleger är att man betalar ett förskott på x tusen, att resten skall vara betalt minst ett par dagar innan bröllopet.

detta har med att göra att visa har fåt väntat på sina pengar i vissa fal upp till 8 mån, p.g.a. kunden haft svårt att bestämma sig vilka bilder dom vill ha

Sedan varierar det mycket från fotograf till fotograf såkalt.

/E

• kpt

Ja, det är ganska vanligt eftersom fotografen tackat nej till allt annat jobb den dagen.
    Däremot kanske man kan komma överens om att endast en del av summan betalas före vigseln.

Det viktigaste är dock att ni skrivit ett kontrakt som binder fotografen att närvara vid er vigsel.

• Hav och Sol

Jag har varit i kontakt med en etablerad fotograf som ville ha all betalning innan. Det kändes inte rätt och enligt normala avtalsregler från avtalslagen så betalar man vid leverans. Sen har denna bransch kanske utvecklats åt ett viss håll antingen för att konsumenten tidigare misskött sig men mer troligt att fotografer passar på när det är ett avtal som involverar en väldigt speciell dag med mycket känslor.

Många proffs kanske utnyttjar detta till sin fördel och skriver hårda avtal. När jag fick vårt avtal så stod inget om vad som ingick i paketet dvs. vad vi skulle få utan bara vilka skyldigheter vi hade. Tex skulle vi betala hela beloppet om vi avbokade oavsett när vi gjorde det. Det stod däremot inget vad som hände om fotografen skulle få förhinder. Sen stod det att fotografen hade rätt att ändra ankomsttid och avgångstid med ett visst intervall. Hallå? Hur ofta gifter man sig? Sen fick bilderna inte ens användas för privat bruk och inte ens på sin egen hemsida. Vi kunde inte omförhandla om reglerna för högupplöst vs lågupplösta bilder men fick igenom att få använda bilderna för privat bruk.

Sen har vi avböjt att ingå avtal. Det var flera detaljer som kändes fel och som vi borde ha blivit informerade om från första början. Efter att ha märkt fotografens reaktion förstår jag att många inte upptäcker villkoren förrän efter bröllopet. Vi har förstått att många inte är lika grundliga och därför blir fotografer aldrig ifrågasatta. Oavsett vad man lyckas förhandla så tycker jag att det är bra att ta upp alla villkor som inte är bra så att fotografen "vaknar upp". Sen har vi ju alltid möjligheten att säga nej, vilket vi gjorde och som förvånade fotografen en hel del.

Det ska inte vara så att vi betalar en väldigt stor summa pengar, för att endast få en massa skyldigheter och för att känna oss hedrade att fotografen valt just oss. Nej, nej. Ett avtal har två parter.

Så ifrågasätt mer och var inte bara nöjd och glad över att ni lyckats hitta en som fotar efter er stil och som råkar vara ledig just ert datum!

• MissieA

Vi betalar inget i förväg, men däremot har vi ju skrivit på ett kontrakt som fotografen har som garanti.

• MysanX

Vi har betalat en delsumma och har ett skrivet kontrakt.
    Se till att det i kontraktet finns med att om fotografen får förhinder så skall han få fram en ersättare med samma kvalite.
    Som tidigare nämnts ett avtal har två parter. Och alla ska vara nöjda.

• Hav och Sol

MysanX: Nöj er inte med en ersättare av samma kvalité. Hur vet ni det egentligen? Vem är ersättaren? Om det är assistenten så måste ju även priset gå ned. Kolla mer exakt vem. De kan ju inte direkt skicka en kollega om ni gifter er på sommaren när nästan alla är uppbokade.

En annan viktig punkt är bildrättigheterna. Vem äger bilderna? Den vi kontaktade skulle äga alla bilderna själv. Vi levererade en massa bra stoff till fotogradens portfölj som den senare kan sälja vidare. Går det att köpa loss rättigheterna? Hur mycket skulle det kosta i så fall? Vi kunde inte köpa loss trots att det stod "om inget annat avtalats". Äger fotografen endast de redigerade bilderna eller alla bilderna inkl. de obearbetade?

Lågupplösta bilder går inte att förstora själv. Kommer alla bilderna som inte ingår i bilderboken i lågupplöst form? Vad skulle det kosta att få fler högupplöst om rättigheterna inte går att köpa? Vi skulle få betala ett fyrsiffrigt belopp för varje ytterligare bild. Så fina porträttbilder att ge bort till mormor blir en dyr historia.

Tänk om man inte vill köpa en förstoring just nu men kommer på det om 6 år. Har fotografen kvar negativen eller bilderna?

Det går att kopiera redan framkallade bilder (har jag gjort tidigare) men fotografen vet ju det. Så därför erbjuder de bara de högupplösta bilderna i bokform. För kopiering måste man ju förstöra hela boken och hur många vill det när även boken kostat ett antal laxar!

Ni hör ju! Mycket är ju helt klart genomtänkt för deras sida.

Avslutningsvis, min väninna var på ett bröllop för två år sen. Nu såg en annan väninna henne i en bröllopstidning. Det hade inte hon någon aning om. Okej att brudparet inte bryr sig om deras bröllopsdag finns med till höger och vänster, men gästerna ska ju inte behöva räkna med att poppa upp i en tidning flera år senare. Tydligen så ska hon känna sig hedrad för att hon överhuvudtaget kom med i tidningen....men alla vill ju inte vara med i tidningen på en bild där man shaker loss efter en massa alkohol!!!!

• MissieA

hav och sol:

det du påpekar är väldigt viktigt men många vet tyvärr inte om det, så bra att du kommer med så bra information

Vår fotograf skickar en ersättare vid sjukdom men då betalar vi inget och det är vi som äger rättigheterna & han måste få vårt godkännande för att ex. lägga ut bilderna på nätet eller i sitt portfolie osv. Sedan får vi betala lite extra för högupplösta bilder. Men han är verkligen en profesionell fotograf tydligen eftersom han inte bara vill sitt bästa utan även kundernas.

Så kolla upp sådana viktiga saker alla.

• MysanX

Jag ska genast kolla upp det här med ersättare.
    Vi kommer iaf att få alla våra bilder i högupplöst, så sen kan vi göra vad vi vill med dom

• soon and very soon

tackar för mycket givande information hav o sol!
    hoppas mycket på min fotograf o blev nu lite shaky....

Svar på tråden vanligt att betala fotograf i förskott?