• Skogsälvan

Ska jag ställa honom mot väggen?

Hej!
    Är ny här, vet inte om jag egentligen borde vara här.

Nåja, till frågan.

Min sambo har länge, och då menar jag lääänge, kommit med hintar om att han vill gifta sig och tänker fria. Det handlar både om antydningar till mig och att han sagt det klart ut till vänner (som skvallrat för mig ). Men inget händer!

Så...ska jag fråga honom rätt ut vad han egentligen vill eller ska jag fortsätta vänta?

Och snälla, inga "men du kan ju fria". Jag har mina skäl till att jag vill att han ställer frågan och de väger väldigt tungt.

• Svar på tråden Ska jag ställa honom mot väggen?
  • Vikiii

Om du ställer honom mot väggen så förstör du ju hela "överraskningen"! Är det inte roligare om det kommer spontant från hans sida, mot att du pressar fram det? Han friar när han känner att tiden är rätt :)

• Chrisse och Jonas

Under ett lämpligt tillfälle.. fråga honom..öppen kommunikation är bäst tycker jag..

• Skogsälvan
    Vikiii skrev 2009-03-21 23:51:43 följande:
    Om du ställer honom mot väggen så förstör du ju hela "överraskningen"! Är det inte roligare om det kommer spontant från hans sida, mot att du pressar fram det? Han friar när han känner att tiden är rätt :)
    Saken är den att jag ibland inte vet om han verkligen vill. Skulle vara bättre om jag visste säkert om det är så, så behöver jag inte drömma mer. Men jag är samtidigt rädd att få det svaret också.
    Vi snackar om år som jag väntat här.
  • TinkerBelle

Håller med!
    Har du väntat år så är det nog dags för ett litet snack där ni reder ut var ni står. Om ni har samma förväntningar eller åtminstonde är på det klara med var ni båda står blir det lättare. Jag tror att du redan har en del av svaren eftersom du är rädd för svaren, men istället för att vänta "förgäves" (om nu gifta sig är det du vill )så vet du i varje fall var du står.

Chrisse och Jonas skrev 2009-03-21 23:51:53 följande:

Under ett lämpligt tillfälle.. fråga honom..öppen kommunikation är bäst tycker jag..
  • anne på grönkulla

Håller med, ställa nån mot väggen direkt om nåt så viktigt som ens gemensammam framtid verkar dramatiskt. Men börja en dialog med öppen kommunikation om ömsesidiga förväntningar och önskemål är aldrig fel.

• Fjällstjärna

Ställ aldrig en fråga du inte vågar få ett (för dig) negativt svar på.
    Då menar jag om du inte kan hantera att han kanske skulle kunna säga "nej, jag vill faktiskt inte" så ska du heller inte ställa frågan. Men om du kan hantera det, så är alltid kommunikation det bästa! Lycka till!

• aikidoaasa

Jag känner igen mig så väl i dig. Jag fick vänta (aldeless för länge) på ett frieri från min sambo. Det var till och med att jag började må riktigt dåligt p.g.a detta... men jag ville/kunde inte fria själv utan var tvungen att vänta på honom. Jag frågade honom lite vagt för tre år sedan hur länge jag skulle få vänta... svaret blev "inte så länge..." jag vågade/ville inte ta upp frågan igen (jag ville inte tjata mig till ett frieri) och tre år senare DÅ kom frågan.
    Så om du vill ha ett svar från honom så MÅSTE du ställa en tydlig fråga och inte gå med på ett sådant svar som jag gjorde.
    Hoppas att du inte behöver vänta länge till.

• didis

Tyvärr har du inget annat val än att antingen fortsätta i ovisshet eller fråga honom. Du vill av något skäl inte fria själv - ok, fråga honom då hur längre han tänker vänta innan han friar.

Jag har svårt för det där att gå runt och hinta - bättre att fråga rakt ut så du får ett rakt svar tillbaka och vet vad som gäller.

Lycka till!

• giz83

Hej jag håller med er allihopa...!!
    det är bäst med en bra kommunikation mellan dig och din sambo!
    men om du är rädd för svaret så ta det lugnt och fråga som aikidoaasa skrev!
    det är bättre att du vet vart ni står i ert förhållande än att ni inte vet det nån av er.
    men jag kan hålla med om att ibland kan det krävas att ställa honom mot väggen.
    jag har också fått vänta länge på att komma så långt som vi har kommit i nuläget.
    jag har planerat vårt bröllop i över 5 år nu (i perioder och massa fram o tillbaka med färger o annat) och hoppats på att han ska poppa frågan, men nu tog jag saken i egna händer och frågade en mysig lördagsmorgon för några veckor sen. och nu ska vi bara inhandla ringar och sen gå ut med det offentligt...=)
    men det har varit jobbigt att inte få veta om det kommer att hända eller inte.
    vi har velat båda två, men vi har haft ekonomiska problem, och jag har inte haft jobb osv osv osv som har legat som en stor tyngande sten....
    men ta det lugnt, vill han gifta sig med dig så är det inte helt omöjligt att han kommer att fria.
    men öppen kommunikation är faktiskt viktigt! och inte bara inom det här ämnet. utan i ett förhållande över huvudtaget!
    hoppas det går bra för dig...
    håll oss uppdaterade...=)

• Skogsälvan

Ja det är inte lätt.
    Även om jag inte vill ha ett nej så vore det ju bättre att få det än att inte veta alls, om den nu är så att han inte vill. Samtidigt så tror jag ju att han vill gifta sig, och då drar jag mig för att fråga av just den anledningen som Vikiii skrev: att jag är rädd att förstöra överaskningen.
    Frågade lite smått här om dagen om hur det ser ut för oss och fick ett "jag vet inte" till svar.

Självfallet ska jag hålla er uppdaterade.

Svar på tråden Ska jag ställa honom mot väggen?