• måsadi­ket
    Äldre 19 Mar 12:46
    6509 visningar
    8 svar
    8
    6509

    Förnya löften

    ....hemma i trädgården vill vi göra, men vill inte ha en kommunal vigselförrättare, utan någon som kan göra detta helt privat.Finns det någon därute?

  • Svar på tråden Förnya löften
  • didis
    Äldre 19 Mar 13:07
    #1

    Har ni ingen i släkten som kan hålla i det? Det kanske kan vara skönt att inte ha någon utomstående med?

    Då kan ni ju utforma ceremonin helt fritt utan att ta hänsyn till någon annan!

  • måsadi­ket
    Äldre 19 Mar 13:41
    #2

    Hej,

    vi ville just att alla i släkten skulle kunna vara gäster och ha någon helt utomstående som kunde hålla i detta.

  • Vid havet
    Äldre 19 Mar 13:58
    #3

    Kan inte nån trevlig granne göra det? En kollega? Eftersom det ju inte är någon officiell handling utan bara ngt ni gör för varandra så kan ju verkligen vem som helst göra det. Någon ni gillar men som jättenära.

    Undrar om inte humanisterna sånt? Vet att de gör namngivningscermonier i alla fall. Nån som vet?

  • måsadi­ket
    Äldre 19 Mar 14:01
    #4

    Ok, tack, vad är en humanist?
    Hur får man tag i en sådan?
    Någon som har ett förslag på hur man kan lägga upp en sådan ceremoni? Skall bara var en kort stund, typ 15 min eller så.

  • didis
    Äldre 19 Mar 14:48
    #5

    Ett förslag på upplägg:

    - "ingångsmarsch"
    - vf (som jag kallar personen nu) berättar om när ni gifte er, varför ni vill förny löftena nu
    - en sång, solist eller hela församlingen
    - vf läser en dikt
    - vf säger något i stil med "vill du NN förnya dina vigellöften med NN och även fortsättningsvis älska henne i nöd o lust - JA"
    - ytterligare en dikt eller sång
    - allsång av församlingen eller konfettiregn eller något annat som markerar slutet på ceremonin.

    Vem som helst kan utföra ceremonin, tex era mammor tillsammans.

  • måsadi­ket
    Äldre 19 Mar 14:56
    #6

    OjOjOj!!! vilket bra förslag, detta skall vi använda, SÅ KUL, JÄTTETACK till dig!

  • Vid havet
    Äldre 19 Mar 15:05
    #7

    Här: humanisterna.se

    De har vigselceremonier och allt möjligt annat.

  • måsadi­ket
    Äldre 19 Mar 15:17
    #8

    Hej,
    och tack så mkt för de fina tipsen, jag skall kolla även detta, låter jättebra!

Svar på tråden Förnya löften