• Alinn

Bukett i maj

Gifter mig den 23 maj och har inte beställt bukett än. Budgeten är ca 1000kr för brudbukett, liten tärnbukett, corsage till brudgumm och bestman. Vill ha en rund bukett i vitt och grönt. Vilka blommor bör jag välja för att hålla mig inom budgeten?! Är det ens möjligt att få allt för 1000kr?

• Svar på tråden Bukett i maj
  • MissieA
    Alinn skrev 2009-03-19 19:57:45 följande:
    Missie A, själv bor jag i Halmstad! Ge mig namnet på stället....hehe! Har hört om något ställe norr om Halmstad som ska vara duktiga och ha jättefina buketter.
    Vilken tur att jag frågade då Stället heter Gödastorps Grönt och ligger nära avsvängningen från motorvägen. De är jättetrevliga faktiskt och svågern&svägerskan beställde sina blommor därifrån för 3 år sen, de var jättefina.

Men du får ringa snart för när vi var där förra veckan hade folk redan börjat boka för fullt i maj. Tel: 0346-500 13
  • MissieA
    passionsblomman skrev 2009-03-19 18:58:30 följande:
    (hur vet du förresten att de inte jobbar svart??? Det är väldigt vanligt med svartjobb i min bransch tyvärr. Det är inte många som är villiga att tex betala sin extrapersonal vitt eller som verkligen betalar ob på helgerna vitt. Det är ett jätteproblem för dem som vill driva verksamhet rent och ordentligt)
    Jag antog det för det, dumt kanske. Hur kan man veta om de jobbar svart då?
  • passionsblomman

Nä, det kan man ju inte veta utan insyn, men väldigt låga priser kan ju vara en indikation, för hur får de ihop det annars? Ingen borde ju ha råd att inte ta ut arbetskostnad och så om man ska betala lner med arbetsgivaravgifter och allt sånt.

Men det vet man ju som sagt inte säkert som kund. Men man kan ju ana oråd.
    Om något verkar lite för bra för att vara sant, så är det ofta det också. (inte sant alltså) brukar man ju säga.

MissieA skrev 2009-03-19 20:24:04 följande:
    Jag antog det för det, dumt kanske. Hur kan man veta om de jobbar svart då?
  • MissieA

fast jag har ju hört att en del endast betalar inköpspris på sina blommor medan småbutiker i centrala stan köper från dessa stora butiker för ett högre pris. Nu låter det väldigt flummig haha men du kanske förstår ändå. Finns det inte någon annan förklaring på hur de kan ha så låga priser?

• passionsblomman

??? nä??? jag fattar inte alls faktiskt

MissieA skrev 2009-03-19 20:38:00 följande:
    fast jag har ju hört att en del endast betalar inköpspris på sina blommor medan småbutiker i centrala stan köper från dessa stora butiker för ett högre pris. Nu låter det väldigt flummig haha men du kanske förstår ändå. Finns det inte någon annan förklaring på hur de kan ha så låga priser?
  • MissieA

Hahahaha my bad. Varifrån köper blosterbutikerna sina blommor?

Vi testar igen haha.

• passionsblomman

De köper man av grossister, antingen i partihallar eller av omkringåkande lastbilar. Det är samma för alla. Sedan finns det ju sådana som är stora kedjor som precis som med allt annat kan få mkt bättre priser än en liten butik. Då tänker jag på sådana som Plantagen, som med största säkerhet har helt egna leveranser till alla sina butiker , utan en grossist som mellanhand.
    Däremot är högsta kvalité sällan deras första prioritering.
    De kan också jobba mer med rena lockvaror och så, eftersom de säljer så mkt mer än bara blommor.

• Alinn

Tack MissieA för telefonnumret. Jag får ringa dem snarast då! Och övertala m2b att köra upp till Falkenberg på bröllopsdagen - men det kan det vara värt!

• 20th century fox
    passionsblomman skrev 2009-03-19 18:58:30 följande:
    Ja det är helt uppåt väggarna iallafall, det kan vara värt att andra noterar det. Det är helt klartt ett underpris.(hur vet du förresten att de inte jobbar svart??? Det är väldigt vanligt med svartjobb i min bransch tyvärr. Det är inte många som är villiga att tex betala sin extrapersonal vitt eller som verkligen betalar ob på helgerna vitt. Det är ett jätteproblem för dem som vill driva verksamhet rent och ordentligt)
    Jag pluggar ju nära Falkenberg och var där en helg och gick på stan, och jag blev faktiskt chockad över hur låga priser de hade i blomsterbutikerna på snittet. Jag var inne i den som ligger precis i centrum i stan brevid torget. Fattar inte heller varför det är billigare där, men de kan ha med hyror att göra och många åker och handlar på gröntorget i Danmark där det är billigare.
    Så det är nog inte helt galet att hon fått ett mycket billigare pris även om jag håller med om att det verkar rätt lågt pris.
  • Alinn

Nu har jag beställt.... Rund brudbukett (handbunden) med vita rosor, några pioner (vita eller rosa), några gröna blomma samt pärlor, tärnbukett, corsage till brudgum och bestman samt 15 vita rosor till borden - max 1000kr skulle det kosta!!! Så det kändes jättebra att något kunde bli billigare än vad man tänkt sig för en gångs skull!

• MissieA
    Alinn skrev 2009-03-23 09:09:44 följande:
    Nu har jag beställt.... Rund brudbukett (handbunden) med vita rosor, några pioner (vita eller rosa), några gröna blomma samt pärlor, tärnbukett, corsage till brudgum och bestman samt 15 vita rosor till borden - max 1000kr skulle det kosta!!! Så det kändes jättebra att något kunde bli billigare än vad man tänkt sig för en gångs skull!
    Kul att du blev nöjd det är slltid kul när man kan hålla kostnaderna nere hehe.
  • hamish

hej vad hette butiken och hade du ett telenr till dem
    tack på förhand mvh linda

• FelizLane

om jag hade gift mig i maj, hade jag mer än gärna haft liljekonvalj!

• MissieA
    hamish skrev 2009-05-03 21:55:13 följande:
    hej vad hette butiken och hade du ett telenr till dem tack på förhand mvh linda
    Stället heter Gödastorps Grönt Tel: 0346-500 13 Ligger i Falkenberg.
Svar på tråden Bukett i maj