• Alinn

Bukett i maj

Gifter mig den 23 maj och har inte beställt bukett än. Budgeten är ca 1000kr för brudbukett, liten tärnbukett, corsage till brudgumm och bestman. Vill ha en rund bukett i vitt och grönt. Vilka blommor bör jag välja för att hålla mig inom budgeten?! Är det ens möjligt att få allt för 1000kr?

• Svar på tråden Bukett i maj
  • passionsblomman

Nej det är lite väl snävt tilltaget tror jag.
    Mitt bästa råd är isåfall att du säger att du vill ha en bukett i vitt och grönt, men helt undviker att bestämma sorter. På så vis slipper du dyra blommor pga förbeställningar och floristen kan plocka ut vad som är bra prismässigt den dagen hon handlar.
    Då har du bättre möjligheter att hålla budgeten.

Exempel på blommor det kan röra sig om är Freesia, Iris, Rosor, Nejlikor eller Ranunkler. Man brukar generellt säga att en brudbukett börjar på 1000-lappen, och då räknar man inte in fler arbeten som corsage och tärnbukett, men prata med din florist och se vad de kan erbjuda.
    Kan du lägga på iallafall 300 kr, så ligger du mycket bättre till.

Detta säger jag helt baserat på vad blommor kostar i sthlmsområdet, då jag ju inte vet var du bor.

• MissieA

Var bor du? jag har fått brudbukett, tärnbukett, corsage till m2b + bestman, bordslasse(stavas så?) och 27x buketter till borden för endast 2000 kr. Så inget är omöjligt hehe.

Du kan se min bukett i mitt galleri (droppande) och den beräknade de skulle kosta 600 kr. Vi beställde blommorna i en blomsterbutik ute på landet typ och de är mycket billigare än de i stan som du ser.

Jag gifter mig också i maj, men mitt tips är att du ringer runt och frågar efter pris.

• passionsblomman

Frågan MissieA är nog vad DU bor!

Det priset på en droppe med så mycket blommor täcker inte ens materialet om det är BILLIGA rosor för säg 20 kr st!!!
    Kostar de mellan 25-35 kr, vilket verkligen inte är konstigt blir bara blommorna uppåt tusenlappen och arbetet på en sådan måste kosta iallafall 500 spän för att det inte ska vara en ren förlustgrej att stå och jobba med den! Det där priset låter helt sjukt! (fast att du är glad förstår jag ju) men den floristen jobbar antingen kolsvart eller gratis, Båda är lika illa.

Samma bukett hos hon som du hittat bilden hos, skulle åtminstone kosta 2000 kr. UTAN andra blommor....

MissieA skrev 2009-03-19 18:40:31 följande:
    Var bor du? jag har fått brudbukett, tärnbukett, corsage till m2b + bestman, bordslasse(stavas så?) och 27x buketter till borden för endast 2000 kr. Så inget är omöjligt hehe.Du kan se min bukett i mitt galleri (droppande) och den beräknade de skulle kosta 600 kr. Vi beställde blommorna i en blomsterbutik ute på landet typ och de är mycket billigare än de i stan som du ser.Jag gifter mig också i maj, men mitt tips är att du ringer runt och frågar efter pris.
  • MissieA
    passionsblomman skrev 2009-03-19 18:48:47 följande:
    Frågan MissieA är nog vad DU bor! Det priset på en droppe med så mycket blommor täcker inte ens materialet om det är BILLIGA rosor för säg 20 kr st!!!Kostar de mellan 25-35 kr, vilket verkligen inte är konstigt blir bara blommorna uppåt tusenlappen och arbetet på en sådan måste kosta iallafall 500 spän för att det inte ska vara en ren förlustgrej att stå och jobba med den! Det där priset låter helt sjukt! (fast att du är glad förstår jag ju) men den floristen jobbar antingen kolsvart eller gratis, Båda är lika illa.Samma bukett hos hon som du hittat bilden hos, skulle åtminstone kosta 2000 kr. UTAN andra blommor....
    Åhhh jag är ju bara lycklig hehe trodde det var ett skämt. Dom jobbar inte svart men har faktiskt ingen aning om hur det kan vara så billigt. De är beställda på ett ställe utanför Falkenberg, har inte namnet i huvudet.
  • passionsblomman

Ja det är helt uppåt väggarna iallafall, det kan vara värt att andra noterar det. Det är helt klartt ett underpris.

(hur vet du förresten att de inte jobbar svart??? Det är väldigt vanligt med svartjobb i min bransch tyvärr. Det är inte många som är villiga att tex betala sin extrapersonal vitt eller som verkligen betalar ob på helgerna vitt. Det är ett jätteproblem för dem som vill driva verksamhet rent och ordentligt)

MissieA skrev 2009-03-19 18:54:38 följande:
    Åhhh jag är ju bara lycklig hehe trodde det var ett skämt. Dom jobbar inte svart men har faktiskt ingen aning om hur det kan vara så billigt. De är beställda på ett ställe utanför Falkenberg, har inte namnet i huvudet.
  • Vena

Maj är ju perfekt för liljekonvaljer1
    De är ju fantastiska, med sina vita, doftande blommor och mörkgröna glänsande blad! Är lite dryga att plocka, kanske, men det kan det ju vara värt! Du lär nog plocka dem samma dag dock.
    Önskar jag kunde ha sådana, men jag gifter mig i juli och då finns bara bladen kvar...

• Alinn

Missie A, själv bor jag i Halmstad! Ge mig namnet på stället....hehe! Har hört om något ställe norr om Halmstad som ska vara duktiga och ha jättefina buketter.

Tack Passionsblomma. Anade att det var snålt....
    Jag fick ett pris på 1400kr för allt av svärmors väninna. Tror att det är ett bra pris. Men ska kolla vidare lite. Behöver ju inte lägga en massa pengar på bordsdekorationer... Funderade på att bara ha liljekonvaljer och blockljus på borden. Och några andra buketter i fönstrena. Eller ser det för "fattigt" ut. Vårt färgtema är vitt, creme, grönt, guld och silver!

• passionsblomman

Du, det är ett kanonbra pris, och dessutom vill jag poängtera att Liljekonvaljer är en MYCKET exklusiv blomma om man ska köpa odlade, så att ha dem på bordet är definitivt inte"bara" på något vis, även om du kan plocka dem själv! Det är jättelyxigt och vääääldigt vakert!

Alinn skrev 2009-03-19 19:57:45 följande:
    Missie A, själv bor jag i Halmstad! Ge mig namnet på stället....hehe! Har hört om något ställe norr om Halmstad som ska vara duktiga och ha jättefina buketter. Tack Passionsblomma. Anade att det var snålt....Jag fick ett pris på 1400kr för allt av svärmors väninna. Tror att det är ett bra pris. Men ska kolla vidare lite. Behöver ju inte lägga en massa pengar på bordsdekorationer... Funderade på att bara ha liljekonvaljer och blockljus på borden. Och några andra buketter i fönstrena. Eller ser det för "fattigt" ut. Vårt färgtema är vitt, creme, grönt, guld och silver!
  • Alinn

Skönt! Då får jag skicka iväg kompisarna på liljekonvalj-jakt dagen innan bröllopet... för de blommar väl runt den 23 maj!? :)
    Passionsblomma, då satsar jag nog på den floristen. Har tänkt mig stora vita rosor (namn!?), ranunkler och några gröna blommor... hur kan jag veta att floristen verkligen gör ett bra jobb? Dvs, vad ska jag tänka på?

• passionsblomman

Hmmm, ja det KAN du ju inte veta egentligen. Det är ju en förtroendefråga och jag själv skulle nog titta en del på hur välskött butiken verkar och att florristen känns säker och kunnig och att kommunikationen känns bra.

Att se bilder på redan utförda arbeten är ju en annan grej som säger en del.

Om konvaljerna finns eller ej, vet man ju inte riktigt än, för det beror ju på hur snabb våren blir... Men de brukar ju finnas då.

Alinn skrev 2009-03-19 20:12:11 följande:
    Skönt! Då får jag skicka iväg kompisarna på liljekonvalj-jakt dagen innan bröllopet... för de blommar väl runt den 23 maj!? :) Passionsblomma, då satsar jag nog på den floristen. Har tänkt mig stora vita rosor (namn!?), ranunkler och några gröna blommor... hur kan jag veta att floristen verkligen gör ett bra jobb? Dvs, vad ska jag tänka på?
Svar på tråden Bukett i maj