• Jojjo82

Jag lånar ut...

Jag har nu varit på Ikea och handlat på mig snuskigt mycket prylar inför bröllopet och jag kom att tänka på att detta nog bara kommer att användas en gång om jag inte hittar någon som vill låna grejerna till sitt bröllop! Tänkte därför starta en tråd för gratis uthyrning av använda men ej förbrukade bröllopsgrejer.
    Så detta är vad jag har som vem som helst här inne får låna gratis mot att ni själva hämtar och lämnar tillbaka grejerna:

Hämtas i Örnsköldsvik:

78 champagneglas
    35 beiga tallrikar
    14 vita lakan
    36 värmeljushållare

Så, nu är det ER tur att värna om era medbrudars ekonomi och miljön!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-18 13:37
    Jag reserverar mig för eventuella förluster av grejerna, då vi tänkte ha ett sjujäkla party!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-26 20:05
    Vad underbara ni är tjejer! Vilket gehör för tråden Hoppas att ni fortsätter lägga ut era bröllopsgrejer för utlåning! KRAM!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 09:09
    www.delarmedmig.se

• Svar på tråden Jag lånar ut...
  • Sundvik

Vilken kanonbra tråd! Gillar verkligen idén! Någon som finns i Umeå/Skellefteå/Luleå-trakten?:)

• TinkieWinkie
    giz83 skrev 2009-04-07 21:01:10 följande:
    varför kunde du inte bo i sthlms trakten för???hade sååå gärna vilat låna de till mitt som är nästa år, men iaf..men du kanske kan tala om hur man gör för att få ut två per lakan istället?
    Enkelt! Du får väl planera in en weekend i GBG och komma och hämta, sen är det bara att lägga bröllopsresan till Götlaborg

Jag kan beskriva hur jag TÄNKER göra iallafall Till våra stolar får man ut två per lakan om man delar lakanet i fjäderdelar på bredden.

Jag lägger en del över ryggstödet så den hänger ner i golvet baktill och fram över sitsen framtill. Får sy en söm på vardera sidan om ryggstödet då så det blir som en tub att dra över. Tar en fjärdedel till och lägger tvärs över sitsen så att den täcker sidorna av stolen nertill.

Så långt ser allt jättefint ut med lite nålar och tejp och häftapparat

Men hjälp mig nu ni sykunniga därute! Hur ska jag sy ihop detta till ett stycke? Jag är verkligen kass på sånt här förstår ni!
  • giz83

lägg upp bilder på hur det ser ut just nu...
    så kanske de sykunniga kan ge dig lite mer och bättre tips...
    o så kan ja få lite ja me...=)

• lillabruden

När jag syr stolöverdrag så tar jag från bakbenen golvet, över ryggstödet (intill och intill sätet) och ner till frambenen golvet, syr ihop sidorna på ryggstödet och sedan på med 'rutor' på sidorna nertill.... jag tycker det är enklast att både mäta och rita ut på tyget.

TinkieWinkie skrev 2009-04-07 21:22:17 följande:
    Enkelt! Du får väl planera in en weekend i GBG och komma och hämta, sen är det bara att lägga bröllopsresan till Götlaborg Jag kan beskriva hur jag TÄNKER göra iallafall Till våra stolar får man ut två per lakan om man delar lakanet i fjäderdelar på bredden. Jag lägger en del över ryggstödet så den hänger ner i golvet baktill och fram över sitsen framtill. Får sy en söm på vardera sidan om ryggstödet då så det blir som en tub att dra över. Tar en fjärdedel till och lägger tvärs över sitsen så att den täcker sidorna av stolen nertill.Så långt ser allt jättefint ut med lite nålar och tejp och häftapparat Men hjälp mig nu ni sykunniga därute! Hur ska jag sy ihop detta till ett stycke? Jag är verkligen kass på sånt här förstår ni!
  • TinkieWinkie

Ah smart idé med bilder. Det får jag pilla med lite först, för det är ju teknik hehe. Men om jag får kläm på det där med kameran och datorn så återkommer jag. (Nu blir jag nervös över det)

• TinkieWinkie
    lillabruden skrev 2009-04-07 21:31:23 följande:
    När jag syr stolöverdrag så tar jag från bakbenen golvet, över ryggstödet (intill och intill sätet) och ner till frambenen golvet, syr ihop sidorna på ryggstödet och sedan på med 'rutor' på sidorna nertill.... jag tycker det är enklast att både mäta och rita ut på tyget.
    Ok! Jag fick för mig att jag tjänade tid och jobb på att slippa sy på fyrkanter, men jag kanske tänker fel?

Åh vad jag också vill kunna säga "när jag syr ditten och datten" *drömmer*
  • lillabruden

Jag tror att det är ganska olika! Du kan ju testa ditt sätt och se om du tycker det är enkelt så kör på! Finns inget rätt och fel bara resultatet blir bra!
    Fast jag, som hatar fålla, föredrar att ha så lite bitar som möjligt och i mitt huvud blev det bättre och för mitt sätt att jobba så är det enklare för mig.
    Och du kanske kommer igång och hittar din läggning för sömnad, vem vet

TinkieWinkie skrev 2009-04-07 21:38:02 följande:
    Ok! Jag fick för mig att jag tjänade tid och jobb på att slippa sy på fyrkanter, men jag kanske tänker fel?Åh vad jag också vill kunna säga "när jag syr ditten och datten" *drömmer*
  • lillabruden

förresten, det blir ju 1 rektangel och 2 fyrkanter per stol.... vet inte om du förstod mig rätt innan.....

• giz83

men hörrni tjejer...
    jag såg på bröllopsbonanza som går på nån av tv4:s kanaler (kommer inte ihåg vilken) att det är bara att ta lakanet och knyta därbak. så slipper man sy en massa...
    gå in på tv4.se o kolla sök på bröllopsbonanza.

ett tips bara

• F A M E
    giz83 skrev 2009-04-08 07:40:10 följande:
    men hörrni tjejer...jag såg på bröllopsbonanza som går på nån av tv4:s kanaler (kommer inte ihåg vilken) att det är bara att ta lakanet och knyta därbak. så slipper man sy en massa...gå in på tv4.se o kolla sök på bröllopsbonanza. ett tips bara
    De är jätte lätt att knyta lakan på en stol, vi ska ha sånt på vårat bröllop. Orkar inte sy egna stolsöverdrag, kan få köpa av grannen men vi tycker de är lite för dyrt för våran budget.
Svar på tråden Jag lånar ut...