Hur mycket av traditionen finns kvar?
Traditionen har ju varit att man som kvinna tar mannens efternamn när man gifter sig. Men hur vanligt är det idag egentligen?
Traditionen har ju varit att man som kvinna tar mannens efternamn när man gifter sig. Men hur vanligt är det idag egentligen?
Detta är väldigt skiftande och jag tror itne att folk i allmänhet resonerar kring "traditionen" när de väljer efternamn. Trenden verkar vara att man väljer det ovanligaste namnet, behåller sitt gammla eller är osams om vad man ska heta för det är olika viktigt för respektive part.
För egen del hoppas jag att vi ska byta helt för jag vill inte heta mitt namn och helst inte heller hans namn. Starta ett eget släktnamn kanske?
Vi ska antagligen ta ett släktnamn. Inte superovanligt men min M2b heter ett vanligt efternamn och jag heter fortfarande min ex-mans efternamn så det är varken aktuellt att jag behåller det eller att vi tar det gemensamt.
Då var vi riktigt traditionella med andra ord som behåll våra efternamn precis som de var innan.
I stort sett alla vi känner tycker och tror att vi kommer heta mitt efternamn eftersom det är ett ovanligt släktnamn med bara ca 25 st i världen. Men svärfar blev verkligen jättearg när han hörde detta och undrade vad det var för fel på hans -ssonnamn! För enligt tradition ska man ta mannens namn säger han...
Vi vill båda ha ett gemensamt namn och sambon har eg inget emot att ta mitt namn förutom att göra sig ovän med sin pappa då
Alltså det jag försöker bevisa att den traditionen inte längre är en "regel"
Vi hade båda två jättevanliga namn. Maken bytte till sin mors flicknamn några månader innan vi gifte oss. Det var gratis. Sedan ansökte vi om hindersprövning i hans nya efternamn, och angav att jag skulle ta hans efternamn. Också gratis
Vårt nuvarande efternamn har färre än 30 personer i Sverige. Vi är släkt med dem alla.
Pingst09: Jag kan väl förstå att folk tycker det känns en aning konstigt när folk byter bort det namn de själva hade förväntat sig att de skulle heta - men de har ju inte han med att göra! Det är ju ni som ska heta och ingen annan har med det att göra.
Duchess: Så funderar jag på om vi också ska göra... den ena byter namn först och sedan tar vi det som gemensamt när vi gifter oss. borde det inte vara gratis även om båda tar nytt vid giftamålet?
Det har ju inte varit i bruk så jättelånge och bland de par som jag känner som har gift sig de senaste 15 åren (runt 40 st) så har kanske hälften tagit mannens namn. Många har tagit tjejens namn som då alltid har varit ovanligt eller betydligt snyggare. I några fall har man valt ett nytt namn, fast som har funnits i någons släkt tidigare. Ett fåtal har gjort som vi och behållit sina respektive namn (mest ovanligt tror jag).
Jag skulle säga till svärfar att det är en patriarkatisk tradition som dessutom inte var i bruk speciellt länge historiskt sett. Numera väljer man som ny familj det man vill heta alldeles på egen hand, och det vanligaste är då att värna om det ovanligaste släktnamnet.
(Enligt Aletas alldeles egen vetenskapliga undersökning. .)