• söderlund

Hur skulle ni resonera?

I helgen hade jag min möhippa =) Den var perfekt planerad för mig och jag hade en helt underbar dag som jag är supernöjd med!!!!

Problemet är att det verkar som om några av de inbjudna har planerat att göra något eget med mig sedan en tid tillbaka men ändå dragit sig ur bara några dagar innan hippan. Det är naturligtvis upp till var och en om de vill vara med på hippan eller ej och jag vet inte exakt vad som ligger bakom avhoppen. Däremot tycker jag att det är respektlöst mot min syster som kämpat med att planera den perfekta hippan och oxå lyckats! Allt var ju planerat och inbokat. Avhoppen resulterade i att min syster erbjöd sig att betala mellanskillnaden som blev när några plötslig inte skulle vara med eftersom hon ville att jag skulle få uppleva allt de planerat in, som tur var delade alla som var kvar på extrakostnaden. Allt jag har hört har jag hört från olika personer, min syster har inte sagt något om det.

Jag är som sagt otroligt nöjd med min hippa och hade inte velat ha den på något annat sätt men jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till dessa kompisars agerande gentemot min syster och de andra som var med...

Behövde skriva av mig lite...

• Svar på tråden Hur skulle ni resonera?
  • Pumpkin

Så länge som du inte vet vad som ligger bakom avhoppen tycker jag inte att du kan döma någon. Vad som helst kan ha hänt och jag tvivlar ju på att de gjorde det bara för att vara jävliga mot din syster liksom...

• passionsblomman

Jag tycker det är mest konstigt av allt att någon kläckt ur sig någonting alls av detta till DIG! Det är väl osnyggt om något! Du har ingenting alls att förhålla dig till i det för du borde inte ens veta om det anser jag.

• Pearldrop

Håller med passionsblomman där.
    Om man vet 'litegrand' bara så skapar det ju bara oro!
    Och det är ju något vi kvinnor är väldigt bra på att göra, även i onödan...oroa oss...

• Toblerone

När vi fixade hippa åt min syster var det några avhoppare också. Det är bara så, en del bryr sig helt enkelt inte och andra blir sura när saker inte går deras väg.
    Det är bara att försöka att inte bry sig, klart man blir besviken om en del inte har ordentliga orsaker att dra sig ur men du vet ju inte riktigt bakgrunden så ta isåfall reda på den innan du tänker mindre snälla tankar om de som inte var med.

• Hvidbrud

Hadde avhoppare även på min möhippa. småbarn och tågförseningar var orsaken. Undrade såklart var de vännerna var någonstans, saknade ju dem i början. Men Gud vad roligt vi som var med fick. Tycker att de får skylla sig själva att de inte kunde vara med. De var med på brölloppet i allafall och vi hade det så roligt!
    Det är ju inte lätt att få i hop alla änder, tror att man måste tänka att viljan att komma är där, men det är inte alltid det kan lösa sig i slutendan, så hoppar de av.
    Det är nog ett hårt jobb att ordna möhippa...

• söderlund

Grejen är att de som var med alla rest hit från andra städer, ingen hemifrån var med utan de har förvarnat mig sedan tidigare om ett annat datum. Jag trodde att det skulle bli möhippa vid det datumet och blev väldigt förvånad när min syster kom och hämtade mig i lördags.

jaja, skit samma. Dom har planerat in något för mig ett annat datum och det gör dom ju för min skull så jag är ju absolut inte arg! Jag tror bara att de inte har tänkt på hur det blev för min syster och de andra när de hoppade av så sent, jag kan tycka att de skulle sagt till tidigare...

Det kan mycket väl bara vara ett missförstånd, är ju som sagt massa brudar inblandade och vi brukar ha en tendens att övertolka. Frågan är ju om jag ska ta upp det med dem och reda ut det eller om jag bara ska glömma det. Jag är ju faktiskt inte arg (men har ju uppenbarligen ett problem med det eftersom jag tar upp det här) och om jag tar upp det kan det ju misstolkas av dem som att jag är det och inte uppskattar att de har planerat in något för mig, vilket jag ju verkligen gör. Om jag inte tar upp det med dem kanske jag aldrig slutar fundera på varför de ej sa till min syster tidigare och om de gick bakom ryggen på henne med en egen plan...

• Ore

Tycker att om din syster blev irriterad över att de hoppade av sent så får hon ta initiativet att ta upp det.

Det finns ofta två sidor av saker och ting, du vet inte exakt vad de sagt till din syster. Kanske t.o.m. är hon som insett att hon missuppfattat dem litet, men inte riktigt ville erkänna det till de övriga tjejerna som var med?

• söderlund

Nu känner jag att det missuppfattas en hel del även här vilket gör att jag är skeptisk om jag ska ta upp detta med mina vänner överhuvudtaget.

Jag är alltså inte arg/irriterad över att de har hoppat av, det har de rätt att göra. Jag har ingen aning om min syster blev irriterad, hon har inte sagt något till mig om avhopp eller annat. Jag har i övrigt inte hört att någon varit irriterad över avhoppen, mer att det var synd att de inte kunde vara med och från något håll att det var konstigt att de inte hade uppgett någon orsak till avhoppet. Anledningen till att jag vet något är för att jag tyckte att det var konstigt att ingen av mina vänner som bor i stan var med och fick då höra att de hoppat av.

Det jag skulle vilja veta är alltså om de sedan en tid tillbaka planerat in något annat utan att meddela min syster om detta. Anledningen till att jag tror det är för att de som hoppat av inte har någon kontakt annat än genom mig och de sa redan samma dag via sms att vi skulle göra något tillsammans vid ett annat datum vilket betyder att de haft kontakt kring detta om bestämt det.

Jag ska fundera på vad jag vinner vs förlorar på att ta upp detta med dem. Jag tror att det som triggar är att vissa av dessa brukar hoppa av saker utan att fundera på hur andra drabbas... Jag blir alltså lite "mamma" som känner att jag borde berätta för dem hur världen fungerar så att de någon gång ska inse att andra runtomkring drabbas av deras handlingar. Jag vill berätta vad konsekvenserna av deras handlande blir.

Det blir långa inlägg det här...

• Ore

Ok, då förstår jag bättre... Jag var nämligen på en möhippa där två tjejer "hoppat av i sista minuten" enligt de som arrangerade. När jag frågade dem, så hade de sagt från början att de inte kunde det datumet, men skulle försöka komma loss och i så fall hoppades att de skulle kunna vara med på en del av hippan.

Det var alltså missförstånd, och båda "parter" tyckte ju alltså att den andra gjort fel.

Det är säkert bra att ta upp med dina vänner att de inte kan dra sig ur grejer med kort varsel. MEN INTE MED DIN MÖHIPPA SOM EXEMPEL!!! Spara det till någon annan gång då de upprepar samma mönster...

Svar på tråden Hur skulle ni resonera?