Efternamn som mellannamn
Är det vanligt att man väljer att ha kvar sitt efternamn men som mellannamn istället när man gifter sig? Om man väljer att ta nån annans efternamn alltså.
Är det vanligt att man väljer att ha kvar sitt efternamn men som mellannamn istället när man gifter sig? Om man väljer att ta nån annans efternamn alltså.
undrar jag med! Jag vill behålla mitt efternamn som mellannamn! Fast dom jag sagt det tycker att det verkar fånigt!
Om jag behåller mitt efternamn som mellannamn, kan jag skriva det då om jag text ska skriva under nått? Eller måste man använda det nya efternamnet?
Mellannamn måste man inte anvnda till vardags, däremot står det ihop med efternamnetpå id-handlingar och när man skriver på nåt formellt så måste man ha det (o på flygbiljetter o så).
Det är nog inte så ovanligt att göra som ni föreslår. Man kan gör tvärtom också, ta makens namn som mellannamn om man vill behålla sitt eget efternamn.
Kan man sätta ihop namnen med "-", t.ex Ekberg-Karlsson så att det är ett efternamn i stället för ett mellannamn och ett efternamn?
Nej man får inte ha dubbelefternamn utan det ena måste vara mellannamn i så fall.
Nej, det kan man inte. Namnlagen är glasklar på den punkten, man kan inte nybilda dubbelnamn. Allt det här går det att läsa om på skatteverket.se under folkbokföring och namn.
Ok tack :)
Någon som vet hur snabbt "namnändringen" går igenom? Jag ska ta min fästmans efternamn som mellannamn när vi gifter oss och vi ska på bröllopsresa 5 dagar efter vigseln....funderar på om detta kommer bli ett problem med biljetter och dylikt?
Går snabbt, men inte så snabbt!
Antar att ni redan bokat biljetter etc.
Jag skulle vänta med namnändring till efter bröllopsresan för att inte få problem.
På 5 dagar kommer ni inte hinna söka och få nya pass o så - boka i det gamla namnet!
Ja vi har redan bokat biljetter, och i passet står ju bara det "gamla" namnet. Det borde ju gå bra, men man vet ju aldrig...kanske borde kolla med skatteverket eller så.
Jag jobbar med incheckning på flygplats och jag kan säga att du definitivt ska boka i ditt gamla namn... du hinner aldrig att få ändringen klar tills du ska åka...