• jessica st

Måste jag betala?

Hej
    jag har varit i kontakt med en tjej som hade en annons ute om 2 likadana klänningar till mina tärnor.
    Vi kom överens om ett pris och vi velade länge om hur frakt el hämtning skulle gå till.
    Som många här redan vet å hoppade en av tärnorna av och jag behöver inte längre köpa 2st.
    nu skriver den här tjejen som skulle sälja klänningarna att jag måste köpa dom ändå, för att vi kommit överens om det.
    och att alla andra som varit intresserade redan hittat klänningar.
    hon framför att hennes mmma har lagt ner sånt besvär på att ta reda på hur man eventuellt skulle skicka klänningarna också.
    nu skickade hon konto nummret och helt rakt kräver att jag måste betala dom, och om jag inte behöver dom får jag sälja dom själv...
    kan hon göra så här?
    hon skriver att vi har skriftligt på det via mail...
    hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Måste jag betala?
  • Karl1970

Bara ignorera henne, hon har inte ett ben att stå på rent legalt sett, moraliskt sett så har du ju sagt att du skall köpa dem och det är ju fullt möjligt att hon förlorar ekonomiskt pågrund av att du ändrat dig.
    Med andra ord ett beslut för ditt samvete.

• Pralinen Jessica

Jag tror nog tyvärr att det är så illa att du måste betala, har dom skriftligt på det och du har tidigare godkänt orden så är det inte mycket att sätta emot... sorry!

• jessica st

De hon menar med skriftligt är att vi har haft mail kontakt.
    jag har aldrig skrivit något avtal el så.
    vi har bara pratat om det praktiska.

• jessica st

Att hon skulle förlora pengar på det hela förstår jag inte riktigt heller, det är 2 jätte fina klänningar som hon lätt kommer sälja om hon annonserar igen.

• MissieA

Enligt mig behöver du inte köpa den från hennes, det är samma sak som att jag bokar frisör men sean avbokar den tiden. Man har faktiskt möjlighet att ändra sig, för du har som sagt inte skrivit på något kontrakt.

• På rosa moln

Pralinen Jessica skrev 2009-03-15 19:40:48 följande:

Jag tror nog tyvärr att det är så illa att du måste betala, har dom skriftligt på det och du har tidigare godkänt orden så är det inte mycket att sätta emot... sorry!
    Fast vad ska den andra kunna göra åt det om hon vägrar betala? Tveksamt om någon lägger någon energi på att utreda ärendet va?
  • jessica st

Om det hade varit så att jag hade beställt och betalat på någon webbsida el liknande så förstår jag att det kan vara svårt att ändra sig, men klänningarna är inte ens skickade.
    som privat person måste man väl ändå ha i baktanken när man lägger ut en annons att det kan ändra sig?
    det hade i alla fall jag haft.

som missieA skriver så har man väl all rätt att avboka och ändra sig?

• Blessed

Du har gett henne att anbud skriftligt när du velat köpa klänningen, hon har accepterat det. Anbud-accept = bindande avtal. Eftersom det finns skriftligt så har hon all rätt att kräva dig på slantarna och skulle nå framgång om hon valde att stämma dig.

• johanna anders

Men herre gud så klart du inte behöver betala! Det är en helt annan sak om du tex köpt genom en auktion som tradera där du genom att klicka på "bud" knappen ingår ett avtal med säljaren.

Men alla har väl haft annonser ute på tex blocket där någon säger ja att de ska ha varan helt säljert för att sedan inte höra av sig igen eller kort säga att de hittat varan biligare någon annanstans... Och dra in sin mamma i det hela, det är inte direkt svårt att sätta på frimärken på ett paket =)

• anne på grönkulla

Ingen jurist här? Vad som egentligen gäller skulle vara väldigt intressant att höra.

Jag skulle tro att, eftersom även muntliga avtal är bindande (o nu finns ju överenskommelsen nedskriven i mail t o m), så måste du betala. Har ni enats om ett pris anses ni juridiskt ha ingått avtal om köpet/priset och då är du skyldig att fullfölja det.

Svar på tråden Måste jag betala?