• Lakritsbåten

Hortensia - säsong och färger

Har tänkt mig hortensiatema på vårt bröllop i början av augusti.

Är det säsongsmässigt möjligt?
    Prisläge vid den tiden?
    Färgmöjligheter?

Någon som vet?

• Svar på tråden Hortensia - säsong och färger
  • passionsblomman

Jättebra blomma och finns absolut då. Priset avgörs av längderna på stjälkarna och storleken på blomman, det finns alltifrån korta till riktigt långa...
    Färger varierar från klarblå,och riktigt rosa, helvita och gröna, till mer höstiga lite "smutsade" färger som tonar i varandra från rödbrunt till gröna eller blågråaktiga toner.

Något exempel tror jag finns i mitt galleri, och i min presebtation ligger ett par länkar du kan söka bilder på blommor. Sök på Hortensia eller Hydrangea

• Lakritsbåten

Passionsblomman - Tack för svar! Vilken bra sida med möjlighet att söka och få svar på det exakta namnet på latin så man kan defineira vad man vill beställa.

Jag hade tänkt mig vita i brudbuketten och blå eller lime i kyrkan som dekorationer så det ser lovande ut. Tror du att det blir snyggt med bara vita hortenisor och ev några vit/rosa rosor från vår trädgård (som brukar blomma då och som doftar fantastiskt) Souvenir de Malmaison är sorten? Hade tänkt mig lindade stjälkar med sidenband för det är också en del av vårt tema.

Konservera hortensior, funkar det? Har inte funderat klar på om jag ens vill det eller ej men ifall...

• passionsblomman

Visst blir det fint! Hortensi hör dessutom till de blomsorter som torkar väldigt vackert. MEN vita blommor får ju inte så snygg färg som exempelvis blå när de torkat..

Sorterna du hittar när du söker är oftast många fler än bara de som säljs som snittblommor, så alla sorter får du inte tag på, däremot är färger och typer inga problem.

Svar på tråden Hortensia - säsong och färger