• Hannaz

Förlovning=giftemål...

Hur resonerar ni?

Jag är ju av åsikten att har man bestämt sig för att gifta sig så är man förlovad och likaså tvärtom.
    Är man förlovad har man ju redan "lovat bort sig", man har sagt ja och det ja:et betyder för mig lika mkt som att stå i kyrkan och säga det (eftersom jag inte är troende och känner att jag behöver stå inför "Gud och denna församling").

Och sen undrar jag över det här att man planerar sin förlovningsdag. Har man bestämt sig tillsamman eller den ena har friat (och den andre har sagt ja) så är ju saken biff, man är förlovad vare sig man vill eller inte. Hur tänker ni kring det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-13 03:50
    Menar att jag tycker att har man bestämt att man ska gifta sig så är man förlovad och det är "beslutsdatumet" som ska stå i ringarna. Men jag har förstått att vissa planerar in sin förlovningsdag och det är då detta "bokade" datum som blir förlovningsdatum.

Blev tillfrågad av guldsmeden häromdagen vilket datum förlovningen skulle vara och tyckte det var en konstig fråga. Man går väl knappast själv till smeden och diskuterar handsmidda ringar i 10000 kronorsklassen INNAN man har fått ett ja...

• Svar på tråden Förlovning=giftemål...
  • Vid havet

Toblerone skrev 2009-03-17 13:58:42 följande:

Förstår heller inte det där med att man "väntar på frieriet" när man är förlovat och har bokat kyrka och hela köret. Någon som inte fått sitt drömfrieri och vill få en ny chans, eller?
    Nej det där fattar jag inte heller.
    En annan konstig sak är som min väninna gjorde det: De förlovade sig på sommaren, men det var liksom "bara" en förlovning och inte ett frieri, fast avsikten var att de skulle gifta sig sen. Han friade och var nervös om han skulle få ett ja några månader senare. Fattar inte riktigt den grejen - men hon var glad och det är ju givetvis huvudsaken
  • Toblerone

Vid havet skrev 2009-03-17 14:17:12 följande:

Toblerone skrev 2009-03-17 13:58:42 följande:
    Nej det där fattar jag inte heller. En annan konstig sak är som min väninna gjorde det: De förlovade sig på sommaren, men det var liksom "bara" en förlovning och inte ett frieri, fast avsikten var att de skulle gifta sig sen. Han friade och var nervös om han skulle få ett ja några månader senare. Fattar inte riktigt den grejen - men hon var glad och det är ju givetvis huvudsaken
    Hmm.. Jag köper att en del inte vill gifta sig och helt enkelt bara vill förlova sig som ett tecken för sin kärlek liksom. Men att förlova sig, vilja gifta sig sedan och ändå fria i efterhand, det känns konstigt bara. Men som du säger, huvudsaken är ju att man är lycklig!
  • Eileme
    Bauti skrev 2009-03-13 09:52:46 följande:
    Jag tycker inte att en förlovning måste leda till bröllop.Förlova sig kan man göra för att visa omvärlden att man är "upptagen" & sin kärlek till varandra.Många väljer ju att inte gifta sig.
    Preciiiiis min åsikt där

För mig är det att ta ett djupare steg in i kärleksrelationen.
    Det behöver inte leda till giftermål, och jag hade nog egentligen själv aldrig tänkt gifta mig...

När jag nu lever med min älskade sambo har jag dock mer och mer börjat tänka om...
  • Julia78

När vi förlovade oss friade inte min sambo, han frågade: vill du förlova dig med mig?
    Vi bokade ingen kyrka men det innebar för oss att vi skulle gifta oss någon ggn. 4 år senare på våran förlovningsdag gick han ner på knä och friade, alltså frågade: vill du gifta dig med mig? Då bokade vi kyrka å planerade datum.
    För oss är inte förlovning å frieri samma sak

• allehanda

Jag är förlovad sedan lång tid tillbaka för att vi VILLE förlova oss,absolut inte gifta oss.Vi valde ut våra ringar gemensamt ocg detta var väldigt vanligt då(jobbade själv i en guldsmedsbutik på den tiden,varje fredag och lördag kom det in folk och provade ringar tillsammans).Vi ville visa att vi hör ihop med ett gemensamt beslut.Ingen har friat och ingen av oss hade förväntat ett bröllop.Vi var relativt unga när vi förlovade oss och hade inte varit tillsammans så länge så jag tycker att vi gjorde helt rätt,tog det lugnt och lät tiden utvisa om vi var rätt för varann.På 80 och 90-talet var det absolut inte vanligt med ett speciellt frieri utan ofta så var det ett gemmensamt beslut som ledde till förlovning och för en del till vigsel.I mitt tycke så gjorde guldsmeden rätt som frågade för om denne inte frågat och du hade visst när frieriet skulle bli så hade det varit fel på det hållet.

• Pearldrop

Min m2b friade på studenten med ett litet tal, som inte var mneingen att bli ett tal men som blev det bara.. jätteromantiskt och hur mysigt som helst.. vid kanalen mitt i natten inne i stan,. MEN jag ville vänta, vi hade inte varit tillsammans så länge å kände att vi tar de tlite lugnt ;)

så vi sa väl i princip "vi väntar, tar det sen osv" så det var väl underförstått att nångång friar han igen.. men så kom fårgan uipp under en vardag.. men det tog väl ca 4 månader innan vi "kom till skott" med ett datum som vi VALDE..

• Hannaz

Alla är naturligtvis fria att göra som de vill. Jag personligen tycker dock att en förlovning/trolovning innebär att man på sikt planerar att gifta sig med varandra eftersom det är den ursprungliga poängen med en förlovning. Sen att tiderna förändras är ju ofta bra men det gör att själva företeelsen att vara förlovad har förlorat sin innebörd och blivit väldigt luddig. Att bara vara sambos är ju lika mkt att "prova på" att leva ihop som att vara sambos och förlovade och visar ju världen lika mkt att det är "vi"

Jag skulle inte vilja att min sambo frågade om jag ville förlova mig, det skulle kännas som att han bara nästan hade bestämt sig. I så fall hade han fått återkomma när han hade funderat färdigt.

Ochförlovning, vad är poängen med att det är på ett visst datum? Och hur kan man ändra datum när beslutet redan är fattat, då blir ju det datumet bara ett låtsasdatum - som att bestämma en ny födelsedag mitt i sommaren för att det är trevligare att ha kalas på sommaren jag förstår fortfarande inte varför man vill planera in sin än på vintern liksom.

• Hannaz

Oj så konstig de blev på slutet...

Såhär ska det stå:

Jag förstår fortfarande inte varför man vill planera in sin förlovning, vad är poängen med att det är på ett visst datum? Hur kan man ändra datum när beslutet redan är fattat, då blir ju det datumet bara ett låtsasdatum - som att bestämma en ny födelsedag mitt i sommaren för att det är trevligare att ha kalas på sommaren än på vintern liksom.

• Pearldrop

För att få sitt eget datum att mysa på, göra den lite speciell. vi ville ha ringarna med oss.. tog oss till en strand, grillade korv och såg på solnedgången medan vi låg på en filt och myste..

det tog ju ändå en vecka att få ringarna när vi bestämt oss.

varför skulle man INTE få välja sin förlovningsdag?

• allehanda

Ja vi tycker olika, fast en del här har bestämt sig för att deras åsikt är den enda rätta.Själv är jag förlovad på 1-årsdagen av vårt första möte vilket tom jag tycker är romatiskt och romantik är kanske inte det första jag tänker på när jag skall beskriva mig själv!
    Praktisk tonårsmamma och sambo som är nöjd med mitt och sambons val och jag jobbar inom kyrkan men bröllop är inget för oss,vi har ett vattentätt testamente och förlovningsringar!!

Svar på tråden Förlovning=giftemål...