• Hannaz

Förlovning=giftemål...

Hur resonerar ni?

Jag är ju av åsikten att har man bestämt sig för att gifta sig så är man förlovad och likaså tvärtom.
    Är man förlovad har man ju redan "lovat bort sig", man har sagt ja och det ja:et betyder för mig lika mkt som att stå i kyrkan och säga det (eftersom jag inte är troende och känner att jag behöver stå inför "Gud och denna församling").

Och sen undrar jag över det här att man planerar sin förlovningsdag. Har man bestämt sig tillsamman eller den ena har friat (och den andre har sagt ja) så är ju saken biff, man är förlovad vare sig man vill eller inte. Hur tänker ni kring det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-13 03:50
    Menar att jag tycker att har man bestämt att man ska gifta sig så är man förlovad och det är "beslutsdatumet" som ska stå i ringarna. Men jag har förstått att vissa planerar in sin förlovningsdag och det är då detta "bokade" datum som blir förlovningsdatum.

Blev tillfrågad av guldsmeden häromdagen vilket datum förlovningen skulle vara och tyckte det var en konstig fråga. Man går väl knappast själv till smeden och diskuterar handsmidda ringar i 10000 kronorsklassen INNAN man har fått ett ja...

• Svar på tråden Förlovning=giftemål...
  • Lido

Håller med! För mig är förlovning=frieri och därmed upptakten till bröllopet.

• Nojse

Håller också med - om man har förlovat sig så är planen bröllop. Sedan behöver det inte vara inom ett år eller så, bara tanken är ett framtida äktenskap.

Vad gäller förlovningsdag så tycker jag också det är konstigt att man liksom bokar en i förväg. Vi "bestämde oss" på en lång hundpromenad en helt vanlig lördag, och gick direkt inom guldsmeden och kollade (och hittade rätt!) ringar... Datumet är inget "speciellt" (jo, NU är det det förstås...) utan det råkade bli den dan bara. Guldsmeden undrade vad vi ville ha för datum i ringarna, och när vi sa att "det får ju bli dagens datum då", så tittade han nästan lite konstigt på oss... Så för mig är förlovningsdatumet när man liksom bestämmer sig, ett bokat datum är fusk!

• Hannaz

Precis. Vår förlovning var också lite oplanerad. Jag bestämde mig på jobbet en natt. Satt och surfade bland ringar och klänningar och drömde mig bort. Ville väl helst att sambon skulle fria men så kände jag att, varför då? Så jag bestämde mig helt enkelt (med lite pushande från kollegorna) att den kommande dagen var lika bra som någon annan. Ordnade med god mat, blommor osv på kvällen. Hade köpt silverringar och friade i soffan - en vanlig onsdag... Sen var det ju inte helt fel att vi redan sen tidigare hade bord bokat på Vendel Sturehof här i Malmö kvällen efter, så det blev perfekt med förlovningsmiddag där.

Visade sig att sambon inte hade funderat alls på giftemål - vi har aldrig direkt pratat om det, vilket han också påpekade. Han är väldigt omtänksam men inte så romantiskt lagd och bröllop är i hans värld inte direkt viktigt, så jag hade nog kunnat vänta ihjäl mig innan han hade kommit till skott. Ja sa han iallafall utan att tveka och han sa sen att det var det finaste han varit med om Ibland gäller det att lägga sina drömbilder lite åt sidan och så blir det bra iallafall, bara annorlunda än man tänkt från början.

• Blivande mrs walker

Jag håller med. Man läser ibland här om tjejer som börjat planera bröllop, boka lokal och köpa klänning, men som fortfarande "går och väntar på frieriet".
    Jag förstår storslagna frierier och tycker att det kan vara fint (jag har en kompis som ska åka till Paris med sin flickvän och förlova sig riktigt klassiskt tokromantiskt(men de har inte bestämt ännu vem som ska gå ned på knä)), men jag och min fästman kom gemensamt överens om att gifta oss (bestämde att vi var gamla nog nu) och då kändes det dumt att någon av oss skulle sjunka ned på knä och be om den andres hand. Därför har vi struntat i förlovningsring också.

• Mörk Ängel

För mig är det också givet att förlovning ska leda till bröllop, alltså ett frieri.

Däremot tyckte jag inte att det var konstigt att guldsmeden frågade vilket datum som skulle vara i. Han kan väl inte veta hur ni har tänkt?

Vi kommer att beställa ringar ihop när jag har bestämt mig för ring, men sen är det bara för mig att vänta tills han bestämmer sig för att fria.

• Tooticki

Det är väl upp till var och en! Det viktigaste är väl att paret i fråga är överens så kan man låta alla andra göra som de vill!

• Bauti

Jag tycker inte att en förlovning måste leda till bröllop.
    Förlova sig kan man göra för att visa omvärlden att man är "upptagen" & sin kärlek till varandra.
    Många väljer ju att inte gifta sig.

• Lady o Lufsen

Absolut!
    Vi ville förlova oss och gjorde det utan att ha några som helst planer på bröllop...vi gifte oss visserligen 10 år efter det men som sagt- alla gifter sig inte.

Bauti skrev 2009-03-13 09:52:46 följande:
    Jag tycker inte att en förlovning måste leda till bröllop.Förlova sig kan man göra för att visa omvärlden att man är "upptagen" & sin kärlek till varandra.Många väljer ju att inte gifta sig.
  • SnartFruLycklig

Jag har ingen direkt åsikt om att förlovningen MÅSTE leda till bröllop, för mig är förlovningen ett tecken på kärlek och "ett steg" åt bröllopshållet mer. Min sambo är däremot stenhård med det där att om man förlovar sig så ska man banne mig gifta sig också.
    Vi förlovade oss i söndags och planerar ett bröllop nästa sommar. Ingen av oss friade, det var mer ett gemensamt beslut. Låter säkert rätt oromantiskt och tråkigt men det var det inte.
    Hur som helst så måste inte en fölovning leda till bröllop enligt mig, det är mer en symbol för hur mycket man älskar varandra.

• Toblerone

Min sambo friade på lucia, på måndagen efter gick vi och beställde ringar och skrev naturligtvis in datumet för förlovningen i ringen 13/12. Vi hade ju redan förlovat oss, förlovningen sitter ju i löftet och inte i ringen.

Förstår heller inte det där med att man "väntar på frieriet" när man är förlovat och har bokat kyrka och hela köret. Någon som inte fått sitt drömfrieri och vill få en ny chans, eller?

Svar på tråden Förlovning=giftemål...