Förlovning=giftemål...
Hur resonerar ni?
Jag är ju av åsikten att har man bestämt sig för att gifta sig så är man förlovad och likaså tvärtom.
Är man förlovad har man ju redan "lovat bort sig", man har sagt ja och det ja:et betyder för mig lika mkt som att stå i kyrkan och säga det (eftersom jag inte är troende och känner att jag behöver stå inför "Gud och denna församling").
Och sen undrar jag över det här att man planerar sin förlovningsdag. Har man bestämt sig tillsamman eller den ena har friat (och den andre har sagt ja) så är ju saken biff, man är förlovad vare sig man vill eller inte. Hur tänker ni kring det här?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-13 03:50
Menar att jag tycker att har man bestämt att man ska gifta sig så är man förlovad och det är "beslutsdatumet" som ska stå i ringarna. Men jag har förstått att vissa planerar in sin förlovningsdag och det är då detta "bokade" datum som blir förlovningsdatum.
Blev tillfrågad av guldsmeden häromdagen vilket datum förlovningen skulle vara och tyckte det var en konstig fråga. Man går väl knappast själv till smeden och diskuterar handsmidda ringar i 10000 kronorsklassen INNAN man har fått ett ja...