• Marrajja

Snälla uppdrag under tallriken? Tips?

Ni vet sådana där lappar man kan lägga under gästernas talrikar med olika uppdrag, t.ex. "torka din granne runt munnen" eller "klinga hårt i glaset när din bordsgranne reser sig för att gå på toaletten"...

Jag tänkte att vi skulle ha sådana uppdragslappar under talrikarna men med "praktiska" eller "snälla" uppdrag. En person vid varje bord kommer till exempel att få i uppdrag att se till att de andra vid bordet får det de vill ha att dricka, och se till att glasen inte står tomma.

Har ni tips på andra liknande uppdrag, som i första hand bidrar till en god stämning vid borden mer än att det får folk att as-garva (vilket för många känns jättejobbigt för blyga personer att behöva ställa upp på)

Så, har ni idéer om detta så snälla, dela med er!!!

• Svar på tråden Snälla uppdrag under tallriken? Tips?
  • Marrajja

puffar lite...

Har hört om ett bröllop där de hade såna här uppdrag och det hade varit jätteuppskattat. Det bryter isen och man får bättre kontakt med sina bordsgrannar o.s.v. Kan bara inte komma ihåg något exempel på vad det stod på lapparna...

Syftet är inte i första hand att det ska vara "fåniga" eller "pinsamma" saker utan mer artiga eller trevliga saker. Som att ha ansvaret för att servera de andra dricka t.ex. Har också tänkt att någon här och där kan få en partytuta som han/hon ska tuta med vid vissa tillfällen, typ när folk apploderar eller när brudparet kysser varandra eller något.

Ingen som har några bra idéer?

• Humlan66

Tycker som det är en rolig ide, dock skulle jag vilja ja liiite bus med i det hela. Inte FÖR snälla och artiga uppdrag, lite får man allt dra på munnen.

Ett uppdrag kan tex vara att så fort nån går på toaletten vid det bordet så måste en person gå fram och pussa bruden på kinden ( en o samma person )

• Marrajja

:) Ja ganska kul grej! Så kan en tjej ha i uppdrag att kyssa brudgummen... Alternativt att man ska kyssa bruden när brudgummen går iväg och tvärtom.

Något mer?

• didis

Vi var på en fest med sådana lappar men de var lite mer elaka (typ tala om högt att någon har en snorkråka på läppen).

Några var: provsmaka grannen vin 2 ggr, fråga grannen till höger vad hon jobbar med - 5 ggr, utropa en skål för kungahuset 3ggr.

Resten minns jag inte...

• Cape

Hade liknande uppdrag på vår nyårsfest nu i vintras:

- Tåflirta med personen mitt emot
    - Ge komplimanger till alla killar/tjejer på festen
    - Håll ett tal till festarrangören
    - Håll ett tal till Kvinnan
    - Håll ett tal till Mannen
    - Massera personen mitt emots fötter
    - Drag igång en spontansång där alla festdeltagare skall delta

Tips är att ge "snälla" uppdrag till de lite mer blyga så att ingen känner sig utsatt eller rädd.

Alla behöver inte få ett uppdrag.

Lycka till!

• norgejente

Men hur vet de att de har en lapp under tallriken?

• Marrajja

Toastmastern kan upplysa om det i början av festen... Tycker inte att det gör något att man vet att folk har olika uppdrag.

Drag igång en allsång- den gillar jag. Gäller bara att det är någon frimodig person som får den. Risken är annars att folk struntar i sina uppdrag.

Och man känner ju sina egna gäster... jag vet att de flesta inte skulle uppskatta "snorkråkan på näsan"... Därför efterlyser jag uppdrag som har lite "funktion", mer än att det bara är konstiga grejer... inte så lätt kanske....

• norgejente
    Marrajja skrev 2009-03-12 19:37:34 följande:
    :) Ja ganska kul grej! Så kan en tjej ha i uppdrag att kyssa brudgummen... Alternativt att man ska kyssa bruden när brudgummen går iväg och tvärtom.Något mer?
    På de bröllop jag har varit på så har alla damer rusat fram för att pussa brudgummen när bruden går ut och tvärtom. Det verkar som om det är en slags ettikettsregel.
    Bra tråd förresten. Är med intresserad av "snälla" uppdrag!
  • DCL

Jag läste en tråd här en gång om såna där uppdrag. Har sparat en del därifrån, så följande inlägg från mig är idéer från den tråden. Håll till godo...

• DCL

* torka din bordsgranne om munnen då och då
    * ta mat från din bordsgrannes tallrik då och då
    * avbryt och berätta om din semester ofta
    * rapa högt och ljudligt
    * säg att det här var det värsta du ätit
    * skåla för sommaren ofta
    * kommentera en och samma tavla då och då
    * sträck dig över bordet efter mat så att det stör

• DCL

"Sedan hade vi under varje tallrik lappar på saker som folk skulle göra, och det var också specifikt så att det passade olika personligheter. Tex skulle en kille (som alltid pratar jättemycket) hålla spontana tal efter varje snapsvisa (vi hade en kille som skulle ta tag i snapssjungandet) Talen skulle alltid handla om Anna Nicole Smith på något sätt. Varje gång namnet Anna nämndes skulle en annan person tappa sin gaffel. Varje gång någon öppnade en öl skulle en annan person knacka tre gånger i bordet, och då var det en person som hade till uppdrag att varje gång det knackade i bordet fråga högt och tydligt "var det någon som knackade?". En person hade till uppdrag att alltid se till så att personen mitt emot hade fullt i glaset."

(kommer ej ihåg vem som skrev detta i tråden men det tyckte jag lät kul! )

• norgejente

Puffar igen med hopp om att någon har bra ideer!

• Marrajja

Tack för bra förslag! Finns det några fler?

• Leirbål

Veldig morsom tråd. er det flere som har et forslag?

• norgejente

Dags för en puff igen! Inga fler idéer? Här står det helt still!!

• Luvmybejjbi

Harkla er innan vi säger något.
    Avsluta allt du säker med "eller hur".
    Vinka som en drottning till den som säger något.
    Titta ner i golvet när du säger något.
    Låtsas skriva på ett tangentbord när du pratar.
    Gör honnör när du säger något.
    Gör en ful grimas när du ska säga något.
    Prata med tysk brytning.
    Gör tummen upp när nogon säger något.
    Nicka deltagande när någon pratar.
    Gör ett "pruttljud" när nogon pratar.

Svar på tråden Snälla uppdrag under tallriken? Tips?