Vackra bibelord/ citat
Hej,
Skulle vilja att någon i vårt bröllopsfölje läser ett fint bibelord! Är det någon som har några tips? Eller finns det någon hemsida man kan söka på?
Hej,
Skulle vilja att någon i vårt bröllopsfölje läser ett fint bibelord! Är det någon som har några tips? Eller finns det någon hemsida man kan söka på?
De bibeltexter som föreslås vid vigsel, och som prästen nog kommer att tala med er om, är följande:
Matt 19:4-6 (Den är obligatorisk)
samt någon/några av följande:
Höga v 8:6-7
Ef 5:1-2
Rom 12:9-10, 15
Gal 6:2
1 Kor 13:4-7,13
Dessa texter (som du exempelvis hittar på www.bibeln.se) kan läsas antingen av prästen eller av "någon av brudparets vänner"
Jag vet att en text ur Ruts bok brukar föreslås av en av prästerna här på BT men är inte säker på versernas nummer.
Korintierna 13:4-13:7
4. Kärleken är tålig och mild. Kärleken avundas inte, kärleken förhäver sig inte, den uppblåses inte. 1 Petr. 4:8.
5. Den uppför sig inte opassande, den söker inte sitt, den förbittras inte, den tänker inte något ont.
6. Den gläder sig inte över orättfärdigheten, men den gläder sig med sanningen.
7. Den fördrar allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting.
Nu finns det ju en risk att prästen läser upp samma stycke så du får stämma av det med prästen först.
Tack så mycket! Ska kolla in dom! Vi har en helt fantastisk präst som även har döpt våra barn, är säker på att han kommer med fina förslag men vill vara förberedd. Tack en än gång!
Kan texten i Rut vara "Dit du går går också jag, och där du stannar stannar jag...Där du dör vill jag dö, och där vill jag bli begraven...Endast döden ska skilja oss åt"? Den finns i Rut 1:16-17. Lite hopplockat dock eftersom det finns fraser imellan dessa, man kanske inte får plocka ut så?
Åh det finns så mycket vackra verser i bibeln. Svårt att välja..
Personligen gillar jag verkligen höga visan!