God morgon!
Idag är vädret inte alls vad jag hoppats på, men det kanske blir bättre under dagen.
I fredags förra veckan när jag som bäst fixade och donade inför min lilla helgtripp ringde läkaren. Jag hade varit och tagit mina cellprover för ett par veckor sedan, brukar alltid tycka att det är jobbigt att gå dit vart 3 år men nu är jag så tacksam att jag gjorde det. Läkaren berättade att de hade hittat "uttalade cellförändringar" och att det måste undersökas vidare mm. Efter 10 minuters prat om patientbrickor och fotoleg och allt vad det nu var, helt ärligt har jag inte alls mycket koll på vad han pratade om det blev bara helt svart för mig, så började han säga att jag inte skulle oroa mig osv osv. Kunde han inte ha börjat med det? Klart jag oroar mig! Mamma gick bort i cancer, visserligen en annan sort men ändå, för nästan precis 5 år sedan. Oavsett om han sa att jag inte skulle oroa mig så är det klart att jag börjar tänka massor och paniken kommer krypande... mannen var på jobbet och jag var helt själv hemma. Min enda tanke var att jag inte fick googla det för då kommer jag bara se hur illa det är med mig eg och vad "uttalade cellförändringar" egentligen betyder. Innerst inne vet jag mycket väl att det betyder cysta eller tumör, dvs cancer, sen att den kan vara godartad eller ond är en annan sak.
2 timmar efter det beskedet var det bara att klistra på mig leendet och åka ut till Arlanda för att åka till Karlskrona över helgen för att hälsa på en killkompis och gå på officersbal. Helgen kom egentligen väldigt lägligt eftersom det skulle vara ett fullspäckat schema hela tiden dygnet runt så jag skulle inte hinna tänka och känna efter så mycket. Killen jag besökte har jag dessutom inte känt så jättelänge och så superbra så jag ville inte prata om det med honom ändå. Efter en lite annorlunda flygning (Kronflyg är inte som andra bolag direkt) kom jag fram och efter lite strul med förbokade taxis så kom jag dit jag skulle. Karlskrona är en supermysig liten stad, väldigt pittoresk med många olika stilar på husen och charmiga gator i sten. Gatorna var visserligen gulliga men asfalt har helt klart sina födelar när man som jag nästan alltid har höga smala klackar... Packade upp i hans lägenhet och gick ut för att äta middag och dricka lite vin innan det var tid för att göra oss iordning för kvällens coctailparty. Åt en riktigt bra fisk och drack något vitt vin jag aldrig tidigare provat men som var riktigt bra. Coctailpartyt var väldigt trevligt men som alltid när man aldrig har träffat folk innan så blir det en väldig massa namn att försöka komma ihåg, och att hålla isär vem man blivit presenterad för innan och inte. Ett par glas champagne och lite drinkar senare var klockan sent och det var tid att försöka ta sig hem över stenläggningen utan att bryta benen. En eloge att de i vart fall har alla trotoarkanter i bredare stenblock och V lärde sig fort att det var där jag ville gå för smidighets skull.
På lördagen var det olika aktiviteter, alla män åkte ut i skärgården och åkte båt och åt sillunch mm och alla tjejer drack bubbelvin och dansade bla afrikansk dans. Jag tycker att det hade varit vettigare om vi hade gjort tvärt om faktiskt, männen åker ju båt hela dagarna, sjöofficerare som de är, och ön som är naturreservat och otroligt vacker har de sett många gånger. Vi åker varken båt dagligen eller har sett den parken på ön, även om afrikansk dans var kul det med och alla vi tjejer fick lära känna varandra lite bättre.
Jag hade lyckats glömma delar av min sminkväska hemma och hade verkligen inte lust att köpa helt nya flaskor mm. Provade det lokala Åhlens, som enligt vad jag fått höra kvällen innan var mycket klent utrustat och inte ens viste vad en YSL mascara var. Mina förhoppningar var inte så höga men de hade en Lancome disk så jag lyckades få "varuprover" på de saker jag glömt så det löste sig. Funkar alltid att hävda att man är allergisk och vill prova innan man handlar. Snålt jag vet, men jag vill inte köpa ny underlagscreme när jag har en nästan ny hemma.
Hem till V och duscha och blockera badrummet ordentligt så jag var klar där innan han kom hem från sina aktiviteter. Här passar jag på att komma med en liten betraktelse över mäns badrum, kan bli lite generaliserande men stämmer förvånansvärt ofta in i mer eller mindre grad, oftast större. Speglarna sitter för högt, beslysningen är inte bra, helkroppsspegel saknas osv. Vi ska inte nes tala om utbudet at produkter i badrumsskåpen om man behöver låna något. Vi tjejer skämtade på planet ner om att alla tjejer hade med sig sitt eget shampoo och duschcremer mm för att vi inte ville använda det som finns då det oftast är modell "dubbeldusch" eller liknande. Jag vågade inte chansa på vad V hade att erbjuda så min neccesär var rätt välfylld till hans stora fashination. Fyllde halva hans badrum med cremer och flaskor av olika slag...