• FruFräken

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

Kikar in och säger hej och god natt.

Gemma - vilken eftermiddag! Själv träffade jag BVC-tant på hembesök (bra!) och fick veta att barn talar minsann tvåordsmeningar först när de är närmare två och ett halvt (!). Tala om det för monstret, du!

Izunia, det låter så schysst med kryssning! Jag när en liten dröm om att åka Hurtigruten, tänk vad härligt med pampig kryssning, fjordar och natur och bara VARA. Men nej, mannen blåvägrar tills vi är pensionärer. Fast vi är ändå ganska semesterkompatibla. Han är snäppet mer bekväm av sig, dock. Medan jag kan se en tågresa med lokala färdmedel på 12 timmar genom, säg, Vietnam, som en del av resan och en spännande upplevelse i sig så vill han hellre sätta sig på ett plan och vara framme så snart som möjligt och börja njuta. Han är business class, jag är lokalbuss

Gonatt tjejer!

• FruFräken

Lapinette - vad härligt med ett romantiskt minne förknippat med valborg. Annars brukar det mest vara minnen (eller snarare minnesluckor!)förknippade med den här dagen, tror jag. Vi firar inte med något särskilt idag - mannen jobbar i Danmark nu och där jobbar men även på 1 maj! Så det blir mer som en vanlig kväll. Fast kanske en kvällspromenad till någon lämplig brasa. Tycker dock att det känns lite läskigt, det är ju så himla torrt ute så det känns inte helt lämpligt med utomhuseldar...

• FruFräken

E11a - håller med, det är nätter borta som räknas, och som är riktigt jobbigt när det gäller jobbresor. Usch, inte minst sedan vi fick barn så ogillar jag dem starkt. Det var för övrigt en väldigt starkt bidragande orsak till att vi flyttade ner till södra Sverige, att mannen fick nytt jobb här nere med betydligt färre jobbresor. Det är jätteskönt att han kommer hem på kvällarna nu, varje kväll.

• FruFräken

Lapinette - kan se dig framför mig där på bussen med ett fast tag om maken och värdesakerna Vår valborgshelg blev lugn och mysig, dock med en tur in till Malmö på lördagen. Maken är nu nyekiperad och fin på jobbet i ny snygg kostym.

Här nere i sydsverige är det snudd på full storm idag! Fast värmen ska komma tillbaka till helgen, längtar.

Och så äntligen något som hör till ämnet: bröllop!! Jaaa, bröllop igen!! Denna gången är det goda glada vänner som slår till i juni och det är kavajbröllop =man behöver inte vädra balklänningen utan kan ha någon snygg blåsa. Vad tror ni tjejer, känns en rosa knälång och lite fladdrig variant OK i vår? Den har varit finfin på ett par bröllop tidigare, men känns ibland lite för "flickig" om ni förstår vad jag menar. Rosa är svårt, men i juni har man ju hunnit få lite färg.... Eller så är det kanske dags för något nytt snyggt. Hur är det, har ni sett någon fin klänning som hojtar "Junibröllop! Passar till brunett!" Och kanske även "Ser mycket mer exklusiv ut än vad prislappen säger!" för man blir inte rik på mammapengar

• FruFräken

Izunia - grattis till medborgarskapet!
    Trippelfika i Lund låter toppentrevligt - jag och min lilla böna vill jättegärna ses. Vi är förstås också jätteflexibla, eftersom jag fortfarande är mammaledig. Mitten på nästa vecka kanske, vad säger ni?

Gemma, kvällarna funkar bra. Dottern har svart bälte i nattsömn (håller tummarna för att det håller i sig!) och somnar så gott som alltid mellan halv åtta och åtta, och sover sen fram till sju morgonen därpå. Hon verkar tack och lov ha stort sömnbehov, liksom sin mor

Idag får vi besök av en god gammal vän som är nere i södern på jobb, det ska bli supertrevligt att träffa någon som känner både mig och mannen riktigt bra. Härligt. Sedan är mannen lyxigt nog ledig imorgon och vi rymmer upp till hans föräldrar ute på landet, så att dottern får titta på hästar och höns under helgen. Hon är djupt fascinerad av djur, allt från hundar till fåglar. Sedan vi flyttade ner har hon börjat härma måsar!

Ja, det blir nog återanvändning av den rosa klänningen... om jag inte hittar något oemotståndligt. Det är nämligen ett bröllop till på gång, i september, så då kanske man kan motivera inköp av en ny klänning som kan passa på båda...?
    Gemma, igen - nope, lillbönan får bo hos sin farmor och farfar när vi går på junibröllop. Paret som gifter sig har själva inga barn och har önskar barnfritt bröllop. Jag förstår dem till 100% så vi har bokat in oss på hotell och ser fram emot en riktig partynatt med middag, vin och massor av dans - och sen en hotellfrukost på det. Längtar! Och tror att det passar lillbönan bäst också.

För övrigt kapade jag av mig håret igår - härlig känsla med nacken fri!
    //FruFräken (nu med page)

• FruFräken

Gemma, Izunia - onsdag eftermiddag blir perfekt för en trippelträff i Lund! Vad kul. Vi kan ju höras på inbox/telefon.

Idag är mannen ledig och vi ska snart lämna staden för landet, höns och hästar är precis vad dottern behöver som distraktion. Och jag behöver lite farmor-avlastning! Ser fram emot lite tid tillsammans med mannen, ensam, utan vår djupt älskade lilla diktator (Gemma, jag tror att det kanske kan vara åldern som ger personlighets-/humörsvängningarna. Min lilla bönda är likadan, det är mycket ordergivning och sekunden därpå väna leenden).

Lapinette - busskompis...? Hoppas i alla fall att du blev nöjd med håret efter klippningen!

• FruFräken

Lapinette, vilken härlig helg!! Jag är också ett stooort Depeche-fan och har sett dem flera gånger. Mmmmm, ungdomsminnen

Gemma, vad ambitiöst med ett väggdekalträd, i lösa delar dessutom. Fast åh så fint det låter. Och smart, om man är mobil av sig. Du får berätta om monstrets reaktion på den nya utsikten i badrummet.

Vi är tillbaka i stan efter en härlig helg på landet. Dottern har klappat katt och häst och matat höns, allt under lyckliga små utrop. Dessutom har snälla farmor och farfar monterat en liten röd gunga till henne på tomten, så helgen har varit helt i hennes smak.

Gemma, Izunia - vi ses senare i veckan! Ser verkligen fram emot det. Och nope, har ingen facebook. Troligtvis sist i landet med att inte ha.

Gonatt på er!
    /FruFräken

• FruFräken

Gemma -
    *barnrummet*
    Förstås. Och jag har inte ens druckit någon champagne.

• FruFräken

Gemma, stackars lilla monstret! Hoppas att febern är snabbt övergående och att hennes lilla finger läker snart. Öppna föskolor är trevligt både för föräldralediga och socialt utsvultna föräldrar och för små barn, men de ÄR verkligen bakteriehärdar utan dess like. Och värre lär det bli, när dagislivet börjar. Huva. Men grattis till skrivarkursen!! Oj vad roligt, och utvecklande.

Yes Izunia, vi ses ändå. Och trippeldejten får vänta tills monstret är feberfri och cafésugen

Följer ni schlagern förresten? Jag är rätt inbiten och jublade högt igår när Malena gick vidare. Mannen satt bredvid mest för att få umgås lite tror jag, och skålade i god kyld pinot gris med mig.

• FruFräken

Lapinette - ÅÅÅH Frankrike-spontantripp, ostgratinerad lax och champagne!!!!! Du håller verkligen glamourfanan högt och stiligt vajande ! Om du orkar - kan du inte lägga in receptet på blåmögelgratinerad lax? Det låter nämligen gudomligt och någon gång ska man väl ha en liten tjejmiddag! Och vad härligt med en vän som ger energi!! Sådana är viktiga, som motvikt till alla energitjuvar som finns.

Izunia - ja, det var verkligen jättekul att ses igår! Härligt att få träffa både dig och supergulliga miss J (som tillsammans med min lillböna charmade skjortan av halva kön inne på det finfina bakelsehaket. En tjej i kön kom fram till oss tre gånger för att flörta tillbaka med de små knubbiga bebistjejerna som trevnade klappade på varandras händer). Gärna en fika-repris för min del nästa vecka! Jag kan, liksom Gemma, i början av veckan (mån-ons).

På onsdag nästa vecka har mannen och jag för övrigt 3-årig bröllopsdag. Tre år!! Hur gick det till? Nåja, det ska i alla fall firas nästa helg med en middag och övernattning på hotell, bara vi, UTAN barn. Jag längtar, längtar. Mina goa föräldrar kommer ner och eftersom de längtar efter sitt barnbarn så tackade de ja till att passa henne över en natt så att vi får komma iväg och bara njuta av att vi är gifta och att vi har varandra. Det är sannerligen inte lätt att komma ihåg att glädjas åt det i vardagen annars. Och nej, jag skyller inte bara på att vi har fått barn. Det var svårt innan också, med jobb, träning, kompisar, andra aktiviteter. Men det är definitivt inte lättare nu... när bådas uppmärksamhet, kärlek och gos riktas mot den lilla. Då är det lätt hänt att man knappt pussas på en hel dag

• FruFräken

Gemma - sitter och fnissar lite åt dina rader av inlägg från igår. Fyra på raken! TACK för en mysig eftermiddag igår! Min lilla böna var alldeles övertrött/flamsig/euforisk efter vår sköna tur bland bakelser och gungor. En härlig mix av glamour och skogsmulle! Izunia, hoppas munsåret är helt borta idag, det syntes ju knappt igår. Håller tummarna.

Zua - grattis grattis till sonen! Och behåll din sköna inställning, så kommer sonen att trivas med att vara en del av det liv som du (ni) trivs med. Jag tror att föräldrar överför otroligt mycket till sina barn genom sin inställning. Och det är ju roligt att leva.

Imorgon har maken och jag bröllopsdag! Treårig, vad betyder nu det? (Och grattis till Lapinette med make som har samma dag att fira!).

• FruFräken

Gemma darling, du är allt annat än fet!!! Och kommer att vara jättefin med mage, förstås. Fast chocken måste nog få sjunka in först... För mig hjälpte det med "seaband" mot gravidillamåendet, ett armband som trycker på handleden (låter knasigt men det kan funka). Finns på apoteket och säkert i hälsokost eller så.

Zua, jaa, vad kul om du kommer söderut! Roligt att få ett ansikte till på ett alias här i så fall. Bara positiva erfarenheter så här långt

Jag är gräsänka en massa den här veckan, mannen är på jobbresa nu och ska iväg och träffa kompisar i helgen. Så det är mest dottern och jag, solokvist. Desto viktigare att aktivera sig och göra roliga saker. Jag är fullständigt hopplös när jag är själv, äter fil till middag och orkar inte bädda och göra fint hemma. Mannen har en mer pedant ådra, så då skärper jag mig.

Snart Lundadejt med Izunia och Gemma med döttrar, hurra!
    Kram
    FruFräken

• FruFräken

Izunia - tack för tips! Och jag har inboxat dig min mailadress, vore jättesnällt om du mailar bildbevis på dotterns första tur med hästkarusellen! Smart drag att ha kameran med sig i skötväskan.

Förhoppningsis - har tyvärr inte varit i KL så där har jag inget tips att komma med. Den ruskigt beresta Lapinette (var håller hon hus?) kanske vet? Däremot besökte jag Kambodja för många år sedan på en Asienluff och det var häftigt!! det var långt innan jag fick barn och blev en bekväm småstadsmamma (hur nu det gick till..?). Angkor Wat får ni inte missa, trots att det tydligen har blivit en riktig turistmagnet. Se till att ta er dit tidigt, tidigt på morgonen och se solen gå upp över det stora templet (som finns på landets flagga och som jag tyvärr har tappat namnet på). Underbart vackert. Och området är stooort, så ta god tid på er och försök inte hinna med allt. Det finns riktigt häftiga byggnader som mer eller mindre har tagits över av naturen, så coolt. Phnom Penh är också kul att besöka och lite underskattat tycker jag, en riktig gammal kolonialstad. Vill också rekommendera boken Pol Pots leende av Peter Fröberg Idling som handlar om röda khmererna, intressant bakgrundsläsning. ÅÅÅH, jag vill också resa!!!!!

Gemma - hur har det gått med er förälskelse i sunkiga huset?

• FruFräken

Och GRATTIS Mille M till bröllopet! Oj vad ni måste ha haft tur med vädret

• FruFräken

Gemma, vad spännande med huset!!!! Och ja, Sveriges mödravård tycks bestå mycket i att utgå från att allt är normalt och bra, tills det visar sig inte vara det. Dessutom är det tydligen ännu färre kontroller för bebis nr 2 (där du befinner dig) än bebis nr 1. Fast man kan ju gå privat och göra UL och andra test. Ett tidigt ultraljud gjorde vi med dottern, bara för att förvissa om att nyheten som, ähum, fyra (4) graviditetstest hade gett oss, var sann. Och vore jag gravid igen, så skulle jag göra om det. Samt kanske kolla könet! Vill ni veta den här gången?

• FruFräken

Gemma, vad kul med huset!!! Vi gick inte ens på visningen eftersom vi har haft ett renoveringsobjekt till hus i vårt tidigare liv och inte har energi att göra om det Men ÅH vad fint det kommer att bli, sen. Och läget är ju fantastiskt. Grattis, grattis, grattis till ert mod och ert nyförvärv. Det låter också fantastiskt kul med kursen, vilken lyx att få vara "bara Gemma", din egen person, utan vidhängande monster, i en hel vecka. Jag börjar också längta så smått efter att böja jobba igen, men det blir först i augusti när dottern börjar på dagis.

Izunia, jag röstar på den orange vagnen! Matchar din fina lilla tjej och din egen färgstarka person perfekt ju. Och tack för bilderna på mailen!

Nå tjejer, röstade ni i EU-valet? Vi hade förhandsröstat eftersom vi tillbringade helgen på annan ort och firade min mormors födelsedag. Men det var tydligen väldigt lågt valdeltagande, igen.

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna