• Shortvalleywoman

Föremål för elakt skvaller....

Fick idag reda på lite av vad min blivande svägerska säger om mig. Och eftersom det inte var några snälla saker så blev jag jätteledsen.

Till saken hör att min svärfar ligger på sjukhus, med ett allvarlig sår på ena foten. (Han har diabets, som han inte sköter). Och min svägerska var då hemma hos sin mamma och skällde på henne. Sa att det var min svärmors fel att svärfar ligger på sjukhus eftersom han får göra allt hemma. (Min svärmor blev både arg och ledsen) Och dessutom la min svägerska till så skulle det gå likadant för min sambo, eftersom han får göra allt här hemma också. Jag är tydligen bara en lat fetknopp, som inte bryr mig om honom.

Det värsta är att hon alltid varit jättegullig mot mig när jag träffat henne. Och sagt massor om hur glad hon är över att ha mig som svägerska, osv.. Fast jag misstänkte ju att hon snackade skit bakom min rygg. Hon snackar ju massor med skit om sina väninnor bakom deras ryggar också.

Jag blir så ledsen, för jag avskyr när folk inte kan säga rent ut vad de tycker utan är lismiga och falska. Har hon problem med mitt och min sambos förhållande, så kan hon väl ta det med oss, istället för att snacka bakom ryggen på oss.

Det var meningen att hon och hennes man skulle fungera som värdpar vid vårat bröllop. Men det känns ju inte så där jättelockande nu. Jag vet ju att jag måste bita ihop, och vara trevlig när jag träffar henne, för familjefridens skull, men jag kommer aldrig känna likadant för henne igen.

Vi brukar fira jul hos dem, men i år tror jag nästan att jag hellre åker hem till mamma. Min sambo får göra som han vill, det är ok för mig om han vill fira med sin syster.

Jag undrar bara vad mer det är hon säger om mig...

Hade hon inte varit min blivande svägerska så hade jag antagligen aldrig någonsin velat träffa henne igen. Jag kan ta att folk inte gillar mig, men då ska de ta mig fan vara raka och ärliga med det...

• Svar på tråden Föremål för elakt skvaller....
  • Shortvalleywoman

Har nästan börjat att fundera på att skrota planerna på vårt bröllop med fest och istället gifta oss i hemlighet. Är ju inte kul att veta att man har gäster som tycker att jag är dålig för min sambo.

• Aleta

Försök att strunta i henne. Pratar hon skit om väninnorna så kan du vara säker på att hon snackar skit om precis alla.
    Folk som gör så har ofta egna problem som de inte inser eller kan ta tag i och därför letar de så mycket fel de kan hos alla runt omkring sig.

Var bara den du är och prata med henne som med vilken person som helst. Du behöver inte vara bästa kompis med henne, men inte heller starta något bråk med henne.

Är du orolig över det hon har sagt, så kolla av med din sambo, om han är missnöjd med ert förhållande. Det är det enda som räknas. Vad hon tycker om hur ni har det spelar absolut ingen roll.

Vem fick du höra allt det här av?

• Shortvalleywoman

Min svärmor berättade och jag litar på henne... Jag har en jättebra relation till min svärmor. Hon är världens snällaste, oom man bortser från att hon aldrig kommer att kunna hålla ett förtroende. Man berättar inget för henne som man inte vill att hela världen ska få veta....

Och jag vet att min sambo älskar mig och att han liksom jag tycker att vi har det bra tillsammans, så nej han är inte missnöjd.

Börjar lugna ner mig lite, och jag kommer ju inte att undvika henne. Jag måste ju träffa henne lite nu och då, men jag kommer nog aldrig att känna detsamma när det gäller henne. För jag tyckte jättemycket om henne innan det här och det kommer jag nog inte att göra igen. Men naturligtvis tänker jag inte starta något bråk med henne, för min sambos skull. Men jag har börjat se det som att det nog var bra att jag fick veta hur landet ligger... för som sagt jag gillade henne och trodde det var ömsesidigt. Det är ju dumt att visa ömma punkter för någon som kan hugga en i ryggen....

• anne på grönkulla

Hon har inte problem med er relation, hon har problem med sig själv.

Känns det bättre så ska du såklart inte lita på henne eller ge henne förtroende (vare sig i sak/handling eller i tal). Men mer än så behöver du nog inte göra än att vara extra uppmärksam på henne - när du nu vet att hon pratar skit. Det är nog inte riktat mot dig utan mer en dålig vana - men det är trist likväl.

• novia72

min mormor lärde mig många saker men den viktigaste
    " pratar man skit om en person , pratar man skit om alla- även om dig!!"

Vem sade orden lat fetknopp till dig?? hur säger man det på ett snällt sätt? Om jag var du skulle jag passa mig för vad jag säger till dessa personer överhuvudtaget ;)

• Luucie

Oj vad jobbigt! Det var ju verkligen inget roligt...
    Men du ska du verkligen inte säga något till henne? Jag skulle aldrig kunna bara hålla tyst och god min.
    Sånt här går ju inte att tiga ihjäl eller jag menar du kan ju inte glömma...så vad är alternativet?

Jag tycker att du ska konfrontera henne.
    Det måste ju även din svärmor förstå att du vill?
    Man ska rensa luften..annars kan man kvävas av den!

• Aleta

Jag tycker att det är lite konstigt att din svärmor lämnar ut sin egen dotter på det där viset.
    Det kanske är där hon har lärt sig att snacka skit om andra.

Du gör nog klokt i att inte säga för mycket till någon av dem. Oavsett om det beror på dåliga vanor eller egna problem så är det inte särskilt roligt att försöka vara nära vänner med folk som inte kan låta bli att snacka skit om alla.

Ni kan säkert ha en ytligare relation och ändå ha trevligt när ni träffas. Att försöka rensa luften är jag lite tveksam till. Det kan lätt bli så att du plötsligt har svärmor emot dig, för om hon måste välja mellan sin dotter och dig så är risken stor att hon väljer dottern. Alternativt så blir svägerskans och mammans relation sämre när hon inser att hennes mamma snackar skit om henne med...

Det hon säger är ju ändå inte sant, det låter som ett potentiellt getingbo och jag skulle då inte vilja röra om i det.

• shakynose

Jag tycker att det låter som en oerhört jobbig situation för allihop. Vissa människor kan inte hantera sin oro utan kastar över den på alla andra som din svägerska gör.
    Du bör konfrontera henne tycker jag, men tänk också på att hela antagligen bottnar i en djup rädsla för att förlora sin far!

• Mörk Ängel

Du säger att hon pratar illa om sina vänner också bakom deras rygg. Kan det inte vara så att det bara är ett mönster och att hon har dålig självkänsla?
    Jag skulle kunna tänka mig att det kan bli bättre av att du berättar vad du vet och gör klart för henne var du står i förhållande till skitsnack. Det verkar ju inte som att hon blivit tillsagd förut.

• MW 090829

Jag skulle konfrontera henne på ett vänligt sätt!

Svar på tråden Föremål för elakt skvaller....