• Lööve

Bjuda in från England & Tyskland

Vet någon hur man ska gå tillväga om man bjuder in någon från England och Tyskland.
    Den knapphändinga infon jag har fått av sambon är att gästerna inte är medborgare i respektive land.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-10 16:44
    Otydligt.. jag i ett nötskal :)

Menade, måste en redan inbjuden gäst från tex England (icke-engelsk medborgare)söka visum för att få komma till Sverige för att dela i bröllopet?

• Svar på tråden Bjuda in från England & Tyskland
  • TinkerBelle

Vad menar du? Visum inbjudningar eller?

• Heloise

Vi har bjudit in vänenr från både England och Holland men jag förstår inte heller riktigt vad du menar
    Jag skrev iaf bara inbjudan på Engelska och sedan tog vi infon muntligt med dem.

• Taha

Har också gäster från England & Tyskland men förstår tyvärr inte din fråga.

• anne på grönkulla

Menar du inbjudan till bröllop? Ja, det viktigaste är väl att de kan läsa inbjudan på ett språk de förstår.

Om de inte är medborgare där så kan de behöva visum till Sverige (men det beror på vilket land de kommer från och vad de har för uppehållstillstånd i England resp Tyskland). Isåfall behöver de söka visum, vilket kräver en inbjudan från er på en särskild blankett från migrationsverket - men innan ni vet att det är så behöver ni inte göra nåt. Läs på www.migrationsverket.se eller hemsidan till ambassaden i det landet de ska söka visum i.

• Mlle M

Jag förstar inte heller? Vi har gäster fran England, Tyskland, Italien, Frankrike, Förenade Arabemiraten,Egypten, etc etc. varför skulle en enbjudan vara annorlunda för en icke-svensk gäst???

• Lööve

Oj..

Vi ska bjuda in sambons bror till vårt bröllop. Han bor nu i England, men han är inte engelsk medborgare, enligt sambon måste han ansökan om att visum för att komma hit till Sverige för att delta i vårt bröllop.

Stämmer det? blir inte klokare av migverkets hemsida.

• elsi

Det bero på vad de har för Pass.
    Om man är engelsk behöver man inte, visum om man är tysk behöver man intevisum...
    Men. om man ha ett pass som kräver visum eller tillstånd för att åka till nåt annat land inom europa så kanske de behöver det för sverige.
    Det altså bero helt på vad de ha för pass/ vart de få åka på passet.

• elsi

PS. de få kolla själva, på svenksa ambassaden i deras respektiva länder

• suamaca

Som föregående skriver - det beror ju helt på vilket pass han har. Se till att bjuda honom i god tid så är det väl bara att ansöka om visum om det nu skulle krävas!

Svar på tråden Bjuda in från England & Tyskland