• karibien3

Tycker ni att jag är oartig om jag bara är där en stund?

Snälla hjälp mig. Det är som så att jag och min sambo har en 7 månaders flicka som är det mest underbara som finns.

Det finns dock ett MEN.

Vår dotter binder nämligen min sambos släkt och mig samman vilket jag tycker är "jättekul"...

När någon i min sambos familj fyller så ordnas det familjemiddag och alla syskon med familjer ser till att ta sig till den stad där även vi bor (Stockholm) och så bjuds det på lunch och middag.

Det innebär att man stannar fråne ftermiddag till sen kväll.

Jag avskyr sådant här och känner att det är helt oväsentligt att kallprata ohch det ger mig ingenting och jag tvivlar på att det är roligt för vår dotter.

Istället får min sambo på kvällskvisten en trött partner och vår dotter en utsliten mamma.

Barnvakt känns lite för tidigt.

Min plan var att hälsa på i några timmar mitt på dagen för att sedan åka hem (jag tillhör ju inte heller min sambos släkt och känner ringa skyldigheter att vara där halva natten..).

Tycker ni att jag är oartig om jag bara är där en stund med vår dotter?

Min sambos släkt avgudar ju varandra men jag känner ingen riktig gemenskap med dem och det känns lite falkst att vara där så länge...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-09 20:42
    Just det. Jag kan tänka mig att min dotters farmor kommer tycka jag är nonchalent om jag åker hem tidigare och kommer självklart få höra peakar om det här...

• Svar på tråden Tycker ni att jag är oartig om jag bara är där en stund?
  • Tooticki

Det är en svår fråga. Har du ansträngt dig och bjudit till för att ert umgänge skall fungera? Exakt vad är det du inte gillar med att umgås med dem? Vill du att din dotter ska växa upp utan bra kontakt med din sambos familj? Hur hade det känts för dig om din sambo inte ville umgås med din familj? Hade du i så fall tyckt att det var ok att han tog med er dotter hem efter en stund?

• T0612

nej det tycker jag inte och säger de något om det så kan du ju förklara att du känner att det kommer blir påfrestande för dig.. vad säger din sambo?

• karibien3

Tooticki, ja, vi hade ett dop för vår dotter vid advent och bjöd då hela min sambos släkt och min med..

• Pizan

Ja, jag tycker det är oartigt. Ni är ju faktiskt släkt nu och jag tycker man får bjuda till, inte minst för din sambos skull. Ni har ju visst nått gemensamt: din sambo och din faktiskt så är ditt barn deras barnbarn. Man behöver ju inte berätta sina innersta hemligheter men att umgås och vara trevlig är inte för mkt begärt.
    Det är också viktigt för din dotters framtida relationer till sin släkt.

Sen tycker jag inte du måste vara där halva natten men att delta under lunch och middag.

• karibien3

Tooticki, saken är den att jag tycker att hela dagen och kvällen går åt till middagen.

Jag tycker det räcker med ett par timmar och personligen är jag uppväxt med att ha det så.

Känns som att man hetsumgås på något vis och jag blir obekväm i dem situationerna..svårt att förklara.

Och nu när jag har vår dotter så känns det skönt att komma hem i bra tid..

Tooticki skrev 2009-03-09 20:51:05 följande:
    Det är en svår fråga. Har du ansträngt dig och bjudit till för att ert umgänge skall fungera? Exakt vad är det du inte gillar med att umgås med dem? Vill du att din dotter ska växa upp utan bra kontakt med din sambos familj? Hur hade det känts för dig om din sambo inte ville umgås med din familj? Hade du i så fall tyckt att det var ok att han tog med er dotter hem efter en stund?
  • karibien3

Är vi släkt trots att jag och min sambo inte är gifta??

Pizan skrev 2009-03-09 20:53:59 följande:
    Ja, jag tycker det är oartigt. Ni är ju faktiskt släkt nu och jag tycker man får bjuda till, inte minst för din sambos skull. Ni har ju visst nått gemensamt: din sambo och din faktiskt så är ditt barn deras barnbarn. Man behöver ju inte berätta sina innersta hemligheter men att umgås och vara trevlig är inte för mkt begärt.Det är också viktigt för din dotters framtida relationer till sin släkt.Sen tycker jag inte du måste vara där halva natten men att delta under lunch och middag.
  • Pizan

blev lite fel.

Det ska vara ni har ju nått gemensamt: din sambo och er dotter som faktiskt är ditt barnbarn.

Hursomhelst när man är vuxen så får man ibland göra saker för den goda sakens skull och för andra. Hur skulle du känna om det var din familj som inte fick umgås med din sambo och din dotter?

Att ha bjudit på dop tycker jag inte är att ha bjudit till rent personligt. Att bjuda till dopet är ju självklart.

• Tooticki
    karibien3 skrev 2009-03-09 20:54:15 följande:
    Tooticki, saken är den att jag tycker att hela dagen och kvällen går åt till middagen. Jag tycker det räcker med ett par timmar och personligen är jag uppväxt med att ha det så. Känns som att man hetsumgås på något vis och jag blir obekväm i dem situationerna..svårt att förklara.Och nu när jag har vår dotter så känns det skönt att komma hem i bra tid..
    Hur ofta är dessa tillställningarna?
  • karibien3

Man blir ganksa trött av att amma och så ammar jag på natten också pluss att vår dottet blir gnällig och jag ser på henne att hon vill sova vid kvällskvisten men kommer svårt till ro närvi är bortbjudna så det blir som en mardröm att gå bort...

Svar på tråden Tycker ni att jag är oartig om jag bara är där en stund?