• Sandra och D

Alternativ till kyrkvigsel?

Jag undrar om någon har en bra idé om var man kan gifta sig om man inte vill göra det i kyrkan?
    Har inget emot kyrkan och det får gärna vara en präst som viger oss, det spelar ingen roll. Men vi gifter oss i grekisk kyrka också så det skulle vara kul med något speciellt här i Sverige.

Funderade på utomhus vid havet men bröllopet är i septmeber så vädret kan ju vara osäkert...

Trädgården eller festlokalen är inte ett alternativ heller. Vad finns det mer för fina/speciella/bra alternativ?

• Svar på tråden Alternativ till kyrkvigsel?
  • Luucie

På ett slott kanske..en herrgård..en båt i skärgården..tänker vidare, återkommer

• Aleta

Jag har varit på bröllop inne på Nordiska museet i Stockholm, det var jättefint. Festen var där också.
    (Efter stängningsdags så klart. )

• gotlandsulrika

Vi ska gifta oss i en gammal ruin, det vimlar ju av sådana här i Visby.

• tågjäntan

Kommer vigseln i den grekiska kyrkan vara den som gäller juridiskt? I så fall så kommer kyrkan inte ha ha ytterligare vigselakt, men är gärna med och formar någon typ av välsignelseakt.
    Och om den "grekiska" vigseln gäller juridiskt kan ni forma ert bröllop precis som ni vill (utan kyrkans inblandning alltså). "Vem som helst" kan göra "vad som helst" i princip.
    Gardell/Levengodd har berättat att innan homosexuella fick gifta sig borgerligt kände de att de ändå ville göra en ceremoni. Så de tog någon vän som vigselförättare, klädda upp sig och hade hela tjottabalongen. Nu gällde detta inte juridiskt, men som jag förstod det var det ändå seriöst menat från deras sida.
    Om den inte gäller juridiskt är det ju viktigt att ni gör det med en präst/borgerlig förättare så ni får den biten oxå.

• Sandra och D

Ja det är den grekiska vigseln som kommer gälla juridiskt, så vi är mest ute efter en ceremoni/välsignelse här i Sverige. Spelar ingen roll om det är präst eller vigselförättare för oss.
    Försöker bara komma på var vi ska vara!

Festen är vid Göteborgs skärgård och då blir det lite klurigare om man ska tänka på väder och vind...

Hmm

• tågjäntan

Jag har ingen aning, men kanske kan någon frikyrkopräst på ön/området där ni ska vara tänka sig ställa upp på en ceremoni.

Svar på tråden Alternativ till kyrkvigsel?