• didis

    VARFÖR gifter ni er?

    Ibland hör man i diskussionen att många tycker att äktenskapet har spelat ut sin roll idag. Då har de aldrig varit inne på BT!

    Några skäl till att gifta sig som jag stött på här på BT:

    - det är romantiskt
    - man vill visa släkten och världen att "det är vi två nu"
    - av juridiska skäl
    - det är tradition

    Så vad är skälet till att ni valt att gifta er? Och varför gör ni det just nu?

  • Svar på tråden VARFÖR gifter ni er?
  • nni
    didis skrev 2009-03-16 12:04:23 följande:
    Nu har jag, som nygift, ett mycket bra skäl att gifta sig (förutom det juridiska):man får en oförglömlig dag i livet omgiven av släkt och vänner som allihopa har rest för att dela dagen med en!TACK alla som var med på vår dag och gjorde den så bra!
    Det är också en stor anledning, man skapar och upplever en fantastisk dag utan dess like.

    Grattis till er!
  • nni
    Luucie skrev 2009-03-08 00:19:01 följande:
    Själv tar jag honom för pengarna och hans stora sn-pp Nej allvarligt: I´m in love! Och han med och vi ska vara det i all evighet!Det är enkelt och självklart och dags.
    Haha, du e härlig!
  • Dinnajad

    Om jag frågar min sambo så skulle jag säkert få som svar nån variant på "för att du vill och juridiskt är det säkert bra" så jag tänker inte fråga...
    Han är verkligen inte romantisk hela tiden men ibland har han sina stunder. Gifta sig med stor fest är det däremot jag som vill.

    Mina skäl är lite mer komplexa men det juridiska spelar stor roll. Jag börjar känna en allt större längtan efter barn och vill gärna ha den extra säkerheten. Sen vet jag att många i vår omgivning skulle bli riktigt besvikna om vi smet iväg och gifte oss utan fest, även hans föräldrar( som gjorde så själva).
    Jag har väl aldrig drömt om Bröllopet men sett det som en självklarhet att man gifter sig när man har bestämt sig för att dela resten av livet. Dessutom vill jag ha en stor fest och fira vår kärlek.

  • AlvaStar

    Vi gifter oss "nu" därför att:

    -Jag drömt om att gifta mig m min livs kärlek sedan jag var liten o inte kan vänta längre, nu när jag funnit honom.

    -Det är fördelaktigt juridisk.

    -Vi vill höra ihop "på riktigt", ha samma efternamn och bli en familj. Ha en skylt på ytterdörren, ha ha...

    -Vi vill VARA GIFTA den dagen vi känner att vi vill skaffa barn (eller den dagen jag råkar bli gravid.)

    -Vi unnar oss aldrig att åka utomlands men har bestämt att vi ska till USA när vi gift oss och nu vill vi åka!

    -Vi vill fira vår kärlek och visa att vi är riktigt seriösa i vårt förhållande.

    -Vi älskar varandra innerligt och vill stå vid varandras sida i evigheters evighet. Amen.

  • hamåsa

    Jag vill gifta mig för att vara hans fru. Och att han är min man. Och det känns så starkt och stort i mig.

    Han är den ende för mig och jag gillar hans ända. Nä skämt åsido så har han förstört alla män för mig i all framtid. Jag har kommit till insikt. Det finns ingen bättre man som gör mitt liv bättre än vad han gör det varje dag och jag har vetat det länge.

    Jag har väntat på att han ska känna det också och en dag sa han att han insett att jag är bäst i världen och att han skulle vara helt jävla dum i huvudet om han inte gifte sig med mig. (Vi skämtar om att allt möjligt är helt dumt i huvudet. T ex om jag blev prejad av en stadsbuss när jag cyklade så säger han: Ja alla som åker buss är fan helt dumma i huvudet. =) Interna skämt!)

    Jag har också en helt självisk anledning: Vi börjar komma in på barnprat och jag vägrar att sitta framför en soctant och lova att det är mannen som är fadern till mitt barn när jag varit med honom i 11 år. Det kan anses vara hur banalt som helst men det bara vägrar jag! Ett av mina skäl.

  • agtiwi

    hamåsa: Eller som när jag fick mitt första barn och det var dags att gå till soc.. Frågan löd: Är ni säkra på att det är ni som är föräldrarna?

    Sambons svar på frågan är att han gör det för att jag så gärna vill och för att det betyder mycket för mig och kommer göra mig glad!
    Själv vill jag gifta mig med honom dels för det juridiska, för att jag inte kan tänka mig ett liv utan honom (alltså honom jag vill dela mitt liv med) samt blir det ett sjuhelsikes party!

  • Malin och Joel

    Tja, egentligen vill jag svara "för att vi vill leva med varandra hela livet", men det kan man ju göra ändå... Men vi vill väl på ngt sätt visa att vi verkligen bestämt oss för varandra, att vi verkligen har hittat rätt. Vi vill väl visa båda varandra och andra hur mkt vi faktiskt älskar varann.

  • Hannaz

    Visa för varandra och världen att vi gjort vårt val.

    Romantiskt, ett minne för livet som vi delar.

    Juridiska aspekter.

  • Thewedding

    För att jag älskar honom. Och varför nu ? För att vi äntligen har lyckats spara ihop pengarna till ett bröllop

  • Yesh I do

    Vi gifter oss för att vi älskar varandra och vill fira det och vår kärlek!

  • Sonja68

    Den juridiska tryggheten.
    För att vi älskar varandra.
    Varför inte? 10 år tillsammans och 2 barn, det var dags.
    För att hans familj hade planer på att komma hit (de bor i ett annat land), men velade hit o dit. Så för att få dem att komma bjöd vi dem på bröllop
    Ett ypperligt tillfälle att samla de allra näraste och käraste och ordna en fin och rolig fest!

  • MulleNuh

    Hmm för att vi älskar varandra och vi hör ihop.
    Men mycket spelar det juridiska in eftersom vi har 2 barn, varav ett inte är hans biologiska så han vill troligtvis adoptera så han får samma rättigheter som jag har...

  • tossesnurr

    vi älskar varann! vi har varit ett par i två år o har redan hunnit göra ett barn.
    Nu vill vi gifta oss dels av kärlek, men oxå av juridiska skäl.
    Vi vill vara vår egen familj o ha samma efternamn
    OCH det ska bli askul att ställa till med fest för våra nära o kära

  • Ravna

    För att han är min älskade och själsfrände.

    OCH för att vi sa att vi inte skulle gifta oss förrän han fått uppehållstillstånd så vi kunde åka på riktig bröllopsresa utomlands. Vi fick vänta nästan 2,5 innan vi kunde börja planera bröllop visade det sig :)

Svar på tråden VARFÖR gifter ni er?