• augusti10a

Augusti 2010...

Jag kunde inte hitta någon augustitråd för 2010, bara Juli 2010...Så jag tycker ju såklart att vi som gifter oss i augusti ska ha en egen planeringstråd :D

Så hur långt har ni kommit i planeringen?

Vi har bestämt datum och den stora dagen blir 7/8 2010 och så har vi bokat festlokal...var tvungen att boka så tidigt eftersom den är väldigt populär och hon jag pratade med när jag bokade tyckte det var jättebra att jag ringde nu eftersom det blir fullbokat snabbt, själv skämdes jag lite som ringer 1,5 år innan...
    Jag försökte att boka kyrkan också men där vart det stopp. Hon sa att jag får ringa tillbaka i augusti för då släpper hon 2010`s augusti tider. Så nu hoppas jag att vi får den kyrkan som också är populär.

• Svar på tråden Augusti 2010...
  • giz83

sundance--> ska jag vara helt ärlig så var det hon som kontaktade mig via någon som sett att jag sökte lokal på hittalokal.se (tror den heter så)
    och hon hjälper mig gratis och bokar t o m åt oss! eller prel bokar och återkommer med förslagen sen när de inte hittar fler...=) och så får vi välja vad vi tycker är bäst för oss och vår plånbok.
    det hon tar betalt för är om de ska vara med och fixa med dekorationerna och sånt...och vara med under hela planeringen så att säga.

jätte smidigt, men jag var tvungen att lova att inte leta själv, eftersom risken finns att vi dubbelbokar...men jätte smidigt faktiskt.

men din sambo verkar inte riktigt ha fattat galoppen riktigt med det där...hihi
    du får nog ta med honom ut, och visa att man kan ju faktiskt inte som du säger, bara gå å ringa på för att fråga om ni får gifta er där.

Moderatorer där ute...ska skriva en länk till sundance, men jag vill inte att det ska verka som reklam, för det är det inte. hoppas ni inte blir arga.

www.jsp.nu

• J D

Det är OK att länka sålänge ej länken går till ngt man själv eller närstående har ekonomiskt intresse i.

• Sundance

Tack snälla Giz83. Haha! Kom just att tänka på en sak... Tänk om man dessutom skulle säga till dessa stackars människor som bor i huset att vi vill låta våra 70 gäster ha tillgång till deras toalett också.

*hihi*

• superman9000

Oj va skönt att få reda på det har läst så mycket olika om det. Tack JD

J D skrev 2009-04-23 14:37:30 följande:

Det är OK att länka sålänge ej länken går till ngt man själv eller närstående har ekonomiskt intresse i.
  • superman9000

Hm då ska vi se, ska gifta oss i kyrka jag ska se om jag kan få en klänning uppsydd knälång lite 20 tals stil min sambo ska köpa sig en smoking svart med fluga och en sådan där smokingskjorta som det är veck på. Min syster ska fota, hon är mkt duktig och jag är bara glad om vi fastnar så det är inte så viktigt för oss.

Kommer att ha festen vid en hembygdsgård precis vid en sjö, i ladan, gården ligger 1-2 km från mina föräldrar hus så det är smidigt att kunna promenera hem sen ( vi ska inte sova på hotell på vår bröllopsnatt) . Middagen kommer att serveras i ett tält som vi hyr in som vi smäller upp brevid ladan med sjöutsikten. På kvällen komer vi att hyra in ett band som spelar covers, så blir det dans i ladan.

Det var det lätta nu til budget jag har tänkt så här ca:
    Tält: 15 000
    Mat och dryck : 30-35 000
    Underhållning: 10 000
    Kläder: 3500(mig) 3500(han)
    Blommor: 2000(kommer inte ha ng avanserad bukett)
    Dekoration: 2000
    Ovriga kostnader: 4000

Dessa siffror är inte baserade på ng som hellst kunskap utan bara rena gissningar från min sida, allt utom tält kostnaden iaf, och är basterad på 75 gäster. Vissa punkter kommer säkert bli mindre och vissa mer men vi har ränkat med en buffert så det ska nog ordna sig. Har gjort en mer detaljerad lista men har den hemma och är ute på jobb nu.

Hur är era planer, ng annan som har en klar budget som vill dela med sig, ng som har ng synpunkt på min lista har jag missat ng väldigt uppenbart alltså en uppenbar stor post som inte är med? Tycker det är oerhört svårt att få en koll på hur mycket saker kostar, har kollat bla BT egan budgethjälp men tycker inte att den hjälper :)

Sundance skrev 2009-04-23 12:09:09 följande:
    Superman9000!!! Snälla dela med dig av din budget och din länk!!! Please! Hade varit ursnällt. Berätta lite om dina planer för vigseln och festen.Giz83: Jag visst är det lite lurigt. Vart har ni tänkt att vara? Jag är helsåld på idén med Blommeröd. Tänk att få ett par bilder med en vacker arabhingst också. Så fint det hade blivit!!!
  • Junebug

Jag tycker budgeten ser realistisk ut! Men vad vet jag.. har också gissat mig fram. SÅhär ser vår budget ut, baserad på att vi har festen på en restaurang ute i skärgården och har 60 gäster:

- Kläder 6800kr (klänning, kostym, och alla accesoarer ex flor och fluga)Räknar med att en kompis gör make och hår för en 500.
    - Blommor 1500 (enkel bukett! och corsage)
    - Vigsel 2500 (Dekorationer och vigselförrättare, ej präst)
    - Fest 35500 (buffé, snittar t välkomstbubbel, vickning, vin till maten, enkel tårta)
    - Trycksaker 1700 (inbjudningar, festprogram, tackkort gör vi själva)
    - Brunch dagen efter + bröllopsnatt 1600
    - Vigselring 3500

• cire

Hej
    Flikar in, vi ska gifta oss den 21 aug 2010. Än så länge har vi bokat lokal men inte kyrka. Vi hade först den 4 sep men då var den loklalen vi ville ha inte ledig så vi fick ändra datum. Spelade inte så stor roll för oss utan det fick bli så.
    Även om man inte planerar för dullt så finns alltid tankarna i huvudet. Just nu så är vi i början av ett husbygge och vi planerar en jättestor fest i sommar...så det är lite mkt nu. men det är ju ett I- lands problem;)

• BlivandeFruF

vi har bokat fotograf!:D
    det känns jätteroligt och vi är så nöjda med valet (en kompis till mig som är fantastiskt duktig, hon har fotograferat mig tidigare och det blev så bra! det bästa är att hon ska fotografera ett bröllop i augusti DEN HÄR sommaren, så hon får bra träning ;D).
    När man väl har fixat en grej så känns det som att resten nästan kommer av sig själv..
    har även valt tärnor men de vet inte om det än ^__^

• sindri

vi har varit och tagit mått på min och tärnornas klänningar så nu e de bara att vänt ja e jätte nöjd en brudklänning och under kjol plus två tärn klänningar kostade 7800 de tycker ja e ett riktigt fynd de är så spännande att se klänningen live sen hi hi.

Svar på tråden Augusti 2010...