Inlägg från: Sundance |Visa alla inlägg
  • Sundance

    Augusti 2010...

    Jag är lite bekymad över det här med lokal. Vi hade tänkt va på ett slott men dels verkar det bli alldeles för dyrt och så verkar det som att det är väldigt vanligt att man måste ta mat och dryck från dem. Vi tänkte ju ordna själva. Har ni något tips på trevligt ställe i skåne. Där man kan vigas borgerligt utomhus, ha stora tält i vacker miljö och ha med egen mat och dryck? Jag tror att min blivande kommer att lossna i planeringen först när vi bokat platsen. Han vill inte va i någon vanlig festlokal utan vill kunna va ute. Har tittat på herrgårdar på nätet och bygdegårdar. Några tips?

  • Sundance

    Hej hej!

    Vi har också släkttjafs hos oss :(. (Hur får man de där snygga symbolerna alla har när de skriver här på BT. De får färg på bokstäver och smileysar och så???)

    Min morbror och hans familj, tar helt avstånd från släkten. Egentligen är min morbror jättegullig, men han har genom åren blivit helt hjärntvättad av sin frus familj. Min mormor dog när han var 15 så han har typ vuxit upp med henne och hennes familj och de är lite speciella. De gömmer sig när man ringer på och tisslar och tasslar. Min stackars morfar har försökt flera gånger att få kontakt men han har fått lägga födelsedagspresenter och påskägg och julklappar till barnbarnen på trappan och gått, trots att han sett dem i fönstret. Jag ock min sambo har varit tillsammans i 2 år och i helgen träffade vi min morbrors fru för första gången. HON HÄLSADE INTE ENS PÅ MIN SAMBO. Tittade inte på honom, trots att vi stod och pratade en liten stund. Hon skäms, det vet jag. Jag vill inte bjuda dem, men måste väl. Fast jag tror inte de kommer ändå.

  • Sundance

    Måste fråga er...

    Vad tror ni om att låta någon spela "When a man loves a woman" på vigseln? Ja, jag har snott idén från Sex and the City. Som Carrie läser att de gjort på Big's och Natashas bröllop. Min sambo älskar den låten och det hade varit lite mysigt kanske...

  • Sundance

    Har du tittat på Lagerhaus? De kan ha... Ofta kan man hitta på lågprisvaruhus också. Fasktiskt. Typ Ullared Gekås. Tror jag såg på Bo Olsson i Tommelilla också. Men kanske inte riktigt runt hörnet för dig :)

  • Sundance

    Feltsen: Vet precis hur du känner. Jag har planerat jättemycket i huvudet, men det känns jättesvårt att ta det där första steget och boka eller köpa det första. Jag har förstått att lokal/plats får bli det första för vår del. Tror att det är det bästa sättet att involvera min m2b i planeringen. Dessutom så är det nog först då man kan börja den verkliga planeringen av dekorationer och så. Har dessutom märkt att många ställen kräver bokning typ ett år i förväg. Åtminstone populära ställen. Vi börjar närma oss ett beslut om var vi ska vara nu.

  • Sundance

    Jag och min m2b är nog mer typerna som vill ha monogram på toppen av tårtan. Någon som har en aning om vart man kan köpa dessa?

  • Sundance

    Jag är också planeringsfreak! OCh fy vad det retar mig att jag inte hittat lokal ännu, för det känns som att det är då som man kan börja planera på riktigt. När man liksom vet förutsättningarna.

    Jag kommer att ha 4 tärnor! Kunde inte välja bland mina vänner så det fick bli allihop :)

    Just nu kämpar jag med budgeten!!! Det är ju jättesvårt! Några tips? Vi har en budget på 100.000kr. Är det då bara att konstatera att vi inte har råd att hyra ett stort tält när detta verkar gå på upp mot 30.000kr?

    Hur har ni gjort när ni arbetat fram er budget?

  • Sundance

    Jag älskar att fixa, pyssla och dekorera. Så jag vill liksom helst få fixa så mycket som möjligt själv. Har fått känslan av att om man är på en restaurang så fixar de all dekoration och att man inte får pynta så mycket själv. Och så måste man ju ta all mat och dryck genom dem. Jag ser det som halva nöjet att själv få sticka till Tyskland (eller med m2b såklart) och köpa dryck, och fixa in en kock som står och grillar och så.

    Sen är det väl så att, visst vi har ett sparkaptial på 100 men vill väl egentligen inte spendera allt det på bröllopet. Man vill ju kunna köpa egen lägenhet och så snart också. Tänker mig väl egentligen ett bröllop runt 50-60.000 men insåg när jag tittade på tältkostnader att det inte kommer funka. Försöker övertala m2b att det finns billigare, jättevackra alternativ än tält eller slott, men han vill väl ha sitt drömbröllop, haha!

  • Sundance

    Oh ja! Där är ju många fina hembygdsgårdar. Vi bor i Lund men kan tänka oss festen lite var som helst i Skåne. Jag försöker övertala honom att vi kan vara på Bollerup, för där kan vi vara billigt, eftersom hans svåger jobbar där. Helenholm i Malmö ska också vara fint... Och Ängavallen. Och så tittar vi på möjligheterna och priserna för att vara på Blommeröd Arabstuteri. Jag älskar hästar och det ligger väldigt vackert vid Ringsjön. Jag tror att man kan sammanfatta vår situation med att vi inte har råd att vara på ett ställe där det först är dyrt att hyra in sig och sedan ska vi betala dyrt för att hyra tältet. Det får bli antingen bara hyra för ett ställe och vara i deras lokaler ELLER en riktigt billig plats och ett dyrt tält.

  • Sundance

    Superman9000!!! Snälla dela med dig av din budget och din länk!!! Please! Hade varit ursnällt. Berätta lite om dina planer för vigseln och festen.

    Giz83: Jag visst är det lite lurigt. Vart har ni tänkt att vara? Jag är helsåld på idén med Blommeröd. Tänk att få ett par bilder med en vacker arabhingst också. Så fint det hade blivit!!!

  • Sundance

    Giz83: Vad mysigt! Jag hade också en arab som tyvärr fick en riktigt otäck nervsjukdom, troligtvis orsakad av en liten simpel fästing, så vi fick tyvärr ta bort honom. Hästar är härliga djur!

    Vad i hela friden är det för koordinator ni har som jobbar gratis =) Låter ju toppen för er! Vad skönt! Ja, det är ju just det där med att man behöver boka SNART som stressar mig. Jag har tagit lite hjälp av ett företag som heter Grand Trip Sweden, som förmedlar slott och så. Det kostar inte oss något, utan de tar sin provision från slottet sen. Men han hade tyvärr inte så många slott i Skåne. Dock ett i Laholm som verkar lite intressant. Men då är vi där igen att det säkert kostar massor att hyra in sig där och så vill vi fortfarande ha vårt tält ju. Nä, det lutar nog åt Bollerup. Fast sambon tyckte vi skulle sätta oss i bilen och åka ut mot havet och spana efter fina ställen. Sjötomter och så. Haha! Han får det att låta så enkelt, att hitta ett fint ställe. Ska vi bara gå in och ringa på på ett hus med en fin sjötomt och fråga om vi får ha vårt bröllop och sätt upp tält i deras trädgård???

  • Sundance

    Tack snälla Giz83. Haha! Kom just att tänka på en sak... Tänk om man dessutom skulle säga till dessa stackars människor som bor i huset att vi vill låta våra 70 gäster ha tillgång till deras toalett också.

    *hihi*

  • Sundance

    Nu har vi fått vårt datum, så jag är tillbaka här i augustitråden !

    Det blir den 14/8-2010! Någon mer som gifter sig den dagen?

Svar på tråden Augusti 2010...