• passionsblomman

Har du skrivit testamente?

Häromdagen pratade Malou i efter tio med en man som tagit hand om sin brors båda små barn efter att båda föräldrarna till barnen helt oväntat omkom i en bilolycka en helt vanlig dag på väg till affären.
    Det här fick mig att tänka på vem jag skulle vilja tog hand om vår son ifall vi skulle dö medan han fortfarande är omyndig.
    Fast jag vet att man ju borde, har jag inte skrivit något testamente, däremot har jag pratat med min svägerska och svåger redan när vår son var nyfödd om det här.

Har du tänkt på sådant här och ordnat saker och ting ifall det hemska skulle hända?

• Svar på tråden Har du skrivit testamente?
  • Tooticki
    didis skrev 2009-03-05 12:30:57 följande:
    Tooticki - är det bara Fonus´ variant som kallas Vita Arkivet eller är det ett gemensamt namn? Vita Arkivet fanns förut på fonus.se, bara att skriva ut (var några år sedan vi gjorde det).
    Vita Arkivet gäller bara Fonus. Livsarkivet gäller alla begravningsbyråer anslutna till SBF.
  • Kjell Präst
    MV85 skrev 2009-03-05 12:17:57 följande:
    Ja, förr var det så... Men inte längre.Tror det upphörde när kyrka och stat gick isär, men är inte helt säker för det kan varit senare...
    Det enda jag vet säkert är att det skedde långt innan kyrkan skildes från staten. Min dotter är döpt 1993 och hennes fadder åtog sig rakt inget ansvar för vad som skulle hända flickan om vi föräldrar inte kunde ta ansvar för henne längre
  • Hammerman

... vad är riktigt vitsen med gudföräldrar och faddrar och allt vad det är om de inte tar hand om barnen vid eventuella olycksöden?

• didis

Hammerman1 - ingen. Det är väl mest en fin gest, tror jag. Vi har aldrig haft den traditionen i familjen, jag har inga gudföräldrar/faddrar och det har inte barnen heller.

Maken har haft en, varje år fick han en silversked i julklapp. Så nu har vi en hel låda full med svartnande silverskedar som ingen ids putsa...

• anja1661

nej jag har inte skrivit något testamente. vet att jag borde då vi har två underbara små barn. visst går väl våra eventuella tillgångar automatiskt till barnen när vi gift oss?? om vi båda dör alltså...*hua*

vem som ska ta hand om barnen om vi dör har jag nog bara funderat över själv. jag hoppas att min syster tar hand om de. hon har två egna barn och hon och hennes sambo är underbara med barn!
    man kanske borde fråga de?? (det är även de två som ska vara tärna och bestman på vårt bröllop i maj!)

jag donerar alla mina organ efter min död förutom mitt hjärta. det vill jag behålla själv då jag sparar alla mina nära och kära där...lite töntigt jag vet, men ändå!

• Kjell Präst
    Hammerman1 skrev 2009-03-05 13:21:28 följande:
    ... vad är riktigt vitsen med gudföräldrar och faddrar och allt vad det är om de inte tar hand om barnen vid eventuella olycksöden?
    Från kyrkans synvinkel är fadderns uppdrag att finnas till för barnet, kanske uppmärksamma dopdagen varje år, be för barnet och faktiskt också hjälpa till med barnets kristna fostran - även om nog inte särskilt många faddrar tar just den sista delen så särskilt allvarligt.
  • passionsblomman

Det är väl så att faddrarna skulle/ska ta ett ansvar för barnets kristna fostran, så det har ju innebörden att denne fadder ska vare ett föredöme och en ytterligare vuxen som tar del i barnets liv förutom föräldrarna. Men det är det nog inte alla som vet...Vilket gör ibland att vissa inte alls kan begripa varför kyrkan fordrar att fadderna själv är döpt.

didis skrev 2009-03-05 13:29:12 följande:
    Hammerman1 - ingen. Det är väl mest en fin gest, tror jag. Vi har aldrig haft den traditionen i familjen, jag har inga gudföräldrar/faddrar och det har inte barnen heller.Maken har haft en, varje år fick han en silversked i julklapp. Så nu har vi en hel låda full med svartnande silverskedar som ingen ids putsa...
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-03-05 13:33:50 följande:
    Det är väl så att faddrarna skulle/ska ta ett ansvar för barnets kristna fostran, så det har ju innebörden att denne fadder ska vare ett föredöme och en ytterligare vuxen som tar del i barnets liv förutom föräldrarna. Men det är det nog inte alla som vet...Vilket gör ibland att vissa inte alls kan begripa varför kyrkan fordrar att fadderna själv är döpt.
    Precis så, det frågas ibland om varför det är ett absolut krav (det enda kravet på en fadder, faktiskt) att faddern ska vara döpt - det är alltså, kan man säga, för att faddern ska kunna vara en kristen förebild för barnet.
  • didis

Ok, faddrar får man isamband med dopet? Visste jag inte.

Men vi har ingen tradition av barndop i familjen. Inte ens min mamma döptes som barn vilket var en smärre skandal i Småland på den tiden...

Men det förklarar varför vi inte har några gudföräldrar/faddrar i familjen.

Är det fortfarande vanligt med faddrar?

Vi har kanske konstigt umgänge men ingen av våra vänner har barn som är döpta vad jag vet(väldigt få av vännerna är för övrigt gifta heller).

• Kjell Präst
    didis skrev 2009-03-05 14:05:57 följande:
    Ok, faddrar får man isamband med dopet? Visste jag inte.Men vi har ingen tradition av barndop i familjen. Inte ens min mamma döptes som barn vilket var en smärre skandal i Småland på den tiden...Men det förklarar varför vi inte har några gudföräldrar/faddrar i familjen.Är det fortfarande vanligt med faddrar?Vi har kanske konstigt umgänge men ingen av våra vänner har barn som är döpta vad jag vet(väldigt få av vännerna är för övrigt gifta heller).
    De allra flesta barn som jag döper har en eller flera faddrar. Så ja, det är vanligt med faddrar.
Svar på tråden Har du skrivit testamente?