• neey

Västindien, Maldiverna, Mauritius

Vart ska vi åka på smekmånadsresa??
    Det finns hur mycket som helst att välja på.
    Är det nån som vill dela med sig av sina erfarenheter av dessa resmål, vi ska åka i september nästa år direkt efter bröllopshelgen och vara borta i ca 10 dagar. Är det bra med all-inklusive hotel eller ska man bara ta frukost?? Vi vill ha så mycket sol och bad som möjligt och lugn som en paradis ö där det bara är han och jag som är där :)

Vilka resebolag ska man välja?? vi har tittat mycket på deluxe.se och de verkar jättebra nån som har erfarenhet av dom??

• Svar på tråden Västindien, Maldiverna, Mauritius
  • juventus

ha en kollega som precis kommit hem fran Mauritius och hade det helt underbart. Daremot vet jag inte hur vadret ar nar ni ska aka.

• Gun

"Hur var stranden och omgivningen?"

Stranden var väldigt fin och ganska stor. Dock är sanden ganska korallig, så badskor är ingen dum idé om man tänkte ta långa promenader. Alla stränder på Mauritius är offentliga, så man kan gå runt hur man vill. Omgivningen, ja alltså, de flesta hotell på ön ligger liksom utslängda i nowhere, men lilla byn Belle Mare (en kvarts promenad bort) har lite butiker (kläder och mat) samt några snabbmatsställen. Det man måste prova är deras små friterade degbollar med lite olika fyllning (obs! chilin var så stark att jag inte kunde äta den). Väldigt fett, men himla gott och mysigt. Kostar nästan ingenting.

"Prisnivån på dryck på hotellet eftersom det är bara maten som ingår. Dryck ingår till frukost, eller?"

Jag minns faktiskt inte! Tror inte det var värst dyrt, men vi drack inte vin, min man drack öl emellanåt. Vi reagerade i alla fall inte över att det var speciellt dyrt. Men en drink i baren kostade runt 50 kronor. Att köpa en flaska vatten på hotellet är obscent dyrt. Man spar helt klart pengar på att ta en taxi till Centre de Flacq och köpa vatten (mycket vatten går åt!), annan dricka och snacks att ha på rummet. (prisjämförelse, tror vi kom fram till att en liten flaska rom var 500% dyrare på rummet än i affären) Japp, dryck, olika juicer, kaffe och sådant ingår till frukosten. Frukostbuffén är väldigt trevlig!

"Är det dyrt att ta taxi till västra sidan?"

Nej, framförallt inte om man tar en taxi från vägen, och inte från hotellet. Vi åkte dock den lokala bussen från Cantre de Flacq till Port Louis, kan helt klart rekommenderas! Taxichaufförerna vill väldigt gärna att man ska hyra deras tjänster under en hel dag, och frågar gärna och ganska påträngande om det. Men vi kände oss aldrig otrygga. Återigen, bussen var en kanonkul upplevelse. (Och för oss två kostade turen över ön mindre än en liter mjölk här hemma)

"Tips på aktiviteter och utflykter samt pris på dessa."

ALLT är billigare (mycket billigare, ofta halva priset!) om man bokar själv, och inte går vare sig genom researrangören eller hotellet. "paradisön" Ile aux Cerfs kan man lätt skippa. Läste i en annan tråd här om nån annan ö som tydligen är kanon. Vi tog en katamarantur (genom hotellet) en hel dag som verkligen kan rekommenderas. Allt ingick ombord, hur mycket drinkar och grillad buffé man ville ha. Tur till huvudstaden tyckte vi var en självklarhet. Staden Centre de Flacq som jag redan nämnt, var en riktig höjdare tyckte vi. Åkte dit ett par gånger och handlade, åt lokal mat (de är duktiga på nudlar!) Knallade mest bara omkring där och kollade in läget.

"Stämmer det Ralph lauren har en fabrik på ön och hur mycket lägre priser är det isf."

Jag kan ju inte säga tvärsäkert att det är så, men det säljs i alla fall hur mycket RL och andra märkeskläder som helst på ön, de har ju mycket textilindustri. Ganska billigt var det, ofta paketpriser, typ köp fem betala för fyra tröjor eller nåt. I stort sett halva flighten hem hade nya kläder på sig

"Vilken valuta skall man ta med sig för växling?"

Vi blev rekommenderade dollar, som jag minns det. Men euro funkar också bra, t ex att betala med på hotellet. I och med att många fransmän turistar på ön blir euron allt vanligare.

Vi hade otrolig hjälp av vår Lonely Planet Mauritiusguide (på engelska), den kan vi verkligen rekommendera om man vill ha en lite mer självständig semester.

• nemo

Hej jag tycker att september är en bra månad att åka till Mauritius på. själv skall jag ditt 3 veckor i januari tillsammans med min flickvän. det är rätt så varmt då men helt oki om man gillar värme. juni,juli,augusti kan bli lite kylig pågrund av den höga luft fuktigheten och inte så höga tempraturer
    så ni som väljer att åka sept till dec får nog en rätt så behaglig temperatur.
    jag har varit på mauritius 7 gånger mest då från dec till mars då är det riktigt varmt och skönt mend fara för cycklon som jag har varit med om ett par tre gånger
    juni till augusti är som sagt mycket kyligare då är det inte många lokalinvånare som badar
    jag vill rekomendera den norra delen av ön sedan den har bäst stränder.
    men det beror ju på vad man är ute efter
    om ni har några frågor om mauritius så kan jag prova att svara på det mesta
    /nemo

• ninanina

111!
    Vi åker 4/9.. Vad kul att få så mycket info av alla, låter som vi kommer att få en härlig resa!!!

• Törnrosa

Hej
    Vi ska till Maldiverna. Vill koppla av, sola, bada, spela spel, äta gott. Funderar på att ta PADI dyk certifikat.

Jag valde oxo bla mellan maldiverna och mauritsius. Anledningen till att vi ej valde sistnämnd var för att det är stora hotellkomplex som vi inte gillar. Vi föredrar paradis med bugalows vid stranden, mindre byggnader med halmtak etc..
    Mauritsius är för flashigt och modernt, enligt den uppfattning jag fått och hört.

Sök massa info och besluta sen.
    Cooköarna i söderhavet är ett annat paradis.

• nemo

till törnrosa
    håller inte med dig helt där
    man kan visst bo i bungalow vid stranden på mauritius och få den där kännslan som du söker. jag tror att det blir för trist och ensformig på maldiverna det var i allfall vad en vän berättade för mig som var på maldiverna. hoppas du får en jätte fin resa till maldiverna
    sen kan du ju berätta hur det var där! man är ju lite nyfiken

• Krillan

Vi skall åka till Mauritius den 2 oktober på bröllopsresa och bo på Hotel Ambre. Jag längtar...

Tack för alla bra tips!

/Krillan

• Susanne2

Hej, Vi skall också åka till Mauritius i slutet av juli/början av augisti, jag har haft sån ångest över att det kommer vara kallt..... snälla säg att jag har fel, jag vill nästan avboka resan.

• 111

Susanne 2- Vi skall till mauritsius 24/7 och har också haft ångest för det här med vädret. Innan jag bokar en resa så kollar jag alltid så att det inte är regnperiod och det är det inte på M då. Bokade resan och sedan så har jag hört olika angående temperaturen. Mailade Fritidsresor och bad de höra med någon av deras reseledare som har varit där på plats och enligt de är det som en varm svenk sommar men det kan vara lite kyligare på kvällen och natten. Jag hoppas verkligen att det kommer vara varmt!!! När åker ni och var skall ni bo?
    /111

• Susanne2

Hej 111, vi kommer antagligen åka på samma resa eftersom vi flyger samma datum. Vi har inte bokat något boende utan tänkte fixa det när vi kommer fram, leva lite Backpackerliv - bo billigt och lägga pengarna på upplevelser. Har ni någon idé om hur ni ska bo? Vi vill gärna bo i bunglows el. dyl. Vi har inte ens bestämt vilken del av ön vi skall bo, vi tänkte att vi märker när vi kommer fram. Vad jag har fått för mig att det inte är som på Seychellerna i alla fall, att man måste ha någonting klart för att komma in i landet.

• 111

Susanne 2- vi skall bo på hotell Ambre på östra sidan. Har läst att stränderna skall vara finast där. Hotellet har två våningar så det är inga bungalows. Har läst bla här att det är lätt att hitta mysigt boende på plats så det kommer nog att bli bra för er. En del har skrivit att det är bättre att göra som ni har tänkt än att boka de större hotellen.
    Nu får vi bara hoppas att det är varmt där.
    Ha en skön resa!!!
    /111

• Tårtan

Krillan: Ska du åka med Fritidsresor? Min nyblivne make och jag åker oxå till Mauritius, Hotel Ambre, den 2 okt!

• BlivandeMrsRedman

Vi kom hem ifrån vår smekmånad på Dominikanska Republiken i går. Det var helt fantastiskt och jag rekommenderar det varmt till den som ska på bröllopsresa.
    Vi åkte inte med Deluxe, men de har vårt hotell. Kolla Breezes Punta Cana (längre ner på denna sida): deluxe.se/domrep_hotell.htm

Hotellet var stort, men inte så stort att man kände att det var för mycket folk. Det fanns stora områden att vara på, alla aktiviteter man kan tänka sig och de man inte kan tänka sig som skridskoåkning!! Personalen är så otroligt trevliga. De är bara glada att få jobba på ett ställe som detta och vi ville bara ge dricks till ALLA. 2 veckor all inclusive för 24000 kronor för två personer! Vi kunde inte tro det var sant när vi såg det lyxet som vi fick för de pengarna.
    Vill du se våra foton, så har du dem här:
    www.shutterfly.com/osi.jsp

• Aug 2003

Vi ska också åka till Aruba efter mycket om och men. Ska bli jätteskoj! Är det någon utav er som varit där?

• Krillan

Tårtan!

Ja, vi skall också åka med Fritidsresor. Åker ni från Stockholm? Vad kul att vi har kommit på samma resa! När gifter ni er?

/Krillan

Svar på tråden Västindien, Maldiverna, Mauritius