"Hur var stranden och omgivningen?"
Stranden var väldigt fin och ganska stor. Dock är sanden ganska korallig, så badskor är ingen dum idé om man tänkte ta långa promenader. Alla stränder på Mauritius är offentliga, så man kan gå runt hur man vill. Omgivningen, ja alltså, de flesta hotell på ön ligger liksom utslängda i nowhere, men lilla byn Belle Mare (en kvarts promenad bort) har lite butiker (kläder och mat) samt några snabbmatsställen. Det man måste prova är deras små friterade degbollar med lite olika fyllning (obs! chilin var så stark att jag inte kunde äta den). Väldigt fett, men himla gott och mysigt. Kostar nästan ingenting.
"Prisnivån på dryck på hotellet eftersom det är bara maten som ingår. Dryck ingår till frukost, eller?"
Jag minns faktiskt inte! Tror inte det var värst dyrt, men vi drack inte vin, min man drack öl emellanåt. Vi reagerade i alla fall inte över att det var speciellt dyrt. Men en drink i baren kostade runt 50 kronor. Att köpa en flaska vatten på hotellet är obscent dyrt. Man spar helt klart pengar på att ta en taxi till Centre de Flacq och köpa vatten (mycket vatten går åt!), annan dricka och snacks att ha på rummet. (prisjämförelse, tror vi kom fram till att en liten flaska rom var 500% dyrare på rummet än i affären) Japp, dryck, olika juicer, kaffe och sådant ingår till frukosten. Frukostbuffén är väldigt trevlig!
"Är det dyrt att ta taxi till västra sidan?"
Nej, framförallt inte om man tar en taxi från vägen, och inte från hotellet. Vi åkte dock den lokala bussen från Cantre de Flacq till Port Louis, kan helt klart rekommenderas! Taxichaufförerna vill väldigt gärna att man ska hyra deras tjänster under en hel dag, och frågar gärna och ganska påträngande om det. Men vi kände oss aldrig otrygga. Återigen, bussen var en kanonkul upplevelse. (Och för oss två kostade turen över ön mindre än en liter mjölk här hemma)
"Tips på aktiviteter och utflykter samt pris på dessa."
ALLT är billigare (mycket billigare, ofta halva priset!) om man bokar själv, och inte går vare sig genom researrangören eller hotellet. "paradisön" Ile aux Cerfs kan man lätt skippa. Läste i en annan tråd här om nån annan ö som tydligen är kanon. Vi tog en katamarantur (genom hotellet) en hel dag som verkligen kan rekommenderas. Allt ingick ombord, hur mycket drinkar och grillad buffé man ville ha. Tur till huvudstaden tyckte vi var en självklarhet. Staden Centre de Flacq som jag redan nämnt, var en riktig höjdare tyckte vi. Åkte dit ett par gånger och handlade, åt lokal mat (de är duktiga på nudlar!) Knallade mest bara omkring där och kollade in läget.
"Stämmer det Ralph lauren har en fabrik på ön och hur mycket lägre priser är det isf."
Jag kan ju inte säga tvärsäkert att det är så, men det säljs i alla fall hur mycket RL och andra märkeskläder som helst på ön, de har ju mycket textilindustri. Ganska billigt var det, ofta paketpriser, typ köp fem betala för fyra tröjor eller nåt. I stort sett halva flighten hem hade nya kläder på sig
"Vilken valuta skall man ta med sig för växling?"
Vi blev rekommenderade dollar, som jag minns det. Men euro funkar också bra, t ex att betala med på hotellet. I och med att många fransmän turistar på ön blir euron allt vanligare.
Vi hade otrolig hjälp av vår Lonely Planet Mauritiusguide (på engelska), den kan vi verkligen rekommendera om man vill ha en lite mer självständig semester.