• Danne031

Fria

Hej!

Jag har gått länge och funderat på att fria till min sambo, det får bli på en överraskningsresa tror jag...
    Det jag undrar är om man jag borde köpa vigselring innan jag friar, alltså att jag visar ringen samtidigt som jag friar?
    Eller är det förlovningsring man tar fram? Och sedan tittar på vigselring tillsammans.

Tacksam för svar! =)

• Svar på tråden Fria
  • Ida Björn

Min sambo friade med förlovningsring, en enkel slät ring. Vi håller nu på att planera vårat bröllop och tittar då tillsammans efter en vigselring.

• Nina och Rickard

Brukar nog vara förlovningsring ifall du tänker ta fram den just då tänk bara på att din sambo ska tycka om just den ringen, och sen kanske ni ändå får justera storleken efteråt..
    Ett roligt tips är att du köper en "ersättningsring" till själva frieriet, kanske en silverring eller nåt så det blir rätt känsla, sen köper ni era förlovningsringar (och vigselring/ringar) tillsammans!

Lycka till :)

• Taha

Min kille friade med en förlovningsring (enkla silverringar åt oss båda). På så sätt slipper du också ångest över att hitta den "perfekta" ringen. Vigselringarna valde vi tillsammans.

• SweetSun

min friade utan ring =P Frågan är ju viktigast, sen kan man leta en förlovningsring ihop.

• lillalyckan

Jag hade en enkel men snygg silverring till min sambo när jag friade och själv hade jag en gammal släktring, sen gick vi tillsammans runt i olika guldaffärer och valde ut våra ringar tillsammans. Ringe jag köpte till honom var billig (tänk om han säger nej, tänk om den inte passar, va livrädd innan {#lang_emotions_wink}) men ändå tillräckligt snygg om han ville behålla den. Och att tillsammans gå på ringjakt va hur mysigt som helst

• passionsblomman

Faktiskt så tror jag att den Svenska traditionen är att man friar UTAN ring och sedan går och köper förlovningsringarna tillsammans.
    Den där ringen som plockas fram på olika finurk´liga sätt på film hör till de traditioner som finns utomlands. Man kan ju såklart blanda traditionerna, men enligt Svenska traditioner behöver du alltså inte alls ha någon ring.

• Blina

Många tjejer vill själv vara med och välja sin ring, men det är ju alltid kul att kunna hålla fram en ask när men friar. Köp en billig (eller t.o.m. leksaks-)ring till själva frieriet, och säg att hon sedan får välja /att ni tillsammans) tittar på förlovningsringar. Vigselring blir mer aktuellt att köpa när ni planerar brölloppet.

• Svanboet

Jag fick ett sånt där bland-frieri. M2b gick ner på ett knä, öppnade en ask som innehöll 2(!) ringar och frågade. En ring var till mig och en till honom, likadana och "riktiga" som han hade valt utefter vad han trodde att jag skulle gilla och vad han ville ha. Jag älskar min ring men är kanske inte den jag hade valt o jag skulle valt själv. Storleken blev fel men det var inget värre än att ändra så det blev rätt. Det var ju faktiskt en aning kul att vara förlovad i smyg...

• 4ever2

Min m2b hade själv valt ut en ring med 5 upphöjda diamanter och jag hade inte kunnat valt ut en bättre själv. Han hade luskat ut min ringstorlek så den passade med en gång när han trädde den på mitt finger vid frieriet. Jag tycker det är kul att han valde efter vad han trodde jag skulle gilla....han borde ju veta det om han ska gifta sig med mig.

• umekicki79

Jag friade till min numera man på skottdagen förra året. Jag hade gjort "ståltrådsringar" till oss. Jättefula och osköna, men vad gör man inte.... Samma morgon som jag skulle fria läste jag i den lokala dagstidningen att många guldsmedjer hyr/lånar ut ringar så att man sedan kan gå tillsammans och välja riktiga förlovningsringar. Tycker att det är viktigt att båda är med och väljer ringarna, eftersom förhoppningsvis ska man bära dem resten av livet!
    Lycka till!

Svar på tråden Fria