Luohti skrev 2011-04-26 07:48:31 följande:
Och du tyckte det var en god idé att yttra denna åsikt på detta forum? Skäms på sig, vid planering av dessa ting är det tillräckligt nervöst än att dessa uttryck lämpar sig från fullkomliga främlingar. Har du inget vänligt och givande att säga så säg inget alls och tacka din lyckliga stjärna att du slipper gå på ett händelserikt bröllop med folk som försöker att göra något osedvanligt trevligt.
Personligen tycker jag att det verkar vara en mycket trevlig idé och undrar om trådstarten har sett denna länk:
www.lekarkivet.se/lekar.php
Jag brukar leta idéer där till olika fester och även till mina elever.
Lycklig fest
Alltså det var väl kanske lite klumpigt uttryckt av den som skrev. Men denne skrev ju senare att den hade läst fel. Så tagga ner lite
Men det kan ändå vara bra att ta till sig att inte alla gillar att leka lekar. Och att vissa faktiskt kan ta illa upp när dom mer eller mindre tvingas ställa upp på sådant.
Att ha saker som gästerna kan göra
om dom vill är det inget fel på alls.
Men att planera saker som
alla ska göra kan orsaka spänningar och sura miner istället för att bidra till en god stämning.
Jag själv är väldigt "anti" mot arrangerade vuxenlekar. Jag gillar dom inte alls. Och jag kan till och med välja att inte besöka en tillställning där jag vet att sånt arrangeras under förutsättningen att "alla
ska vara med".
Och jag är inte ensam i Sverige liksom...
Men därigenom säger jag inte att det är "korkat" (eller andra negativ) att hitta på sånt.
Man gör det ju av omtanke om gästerna. Man vill att dom ska ha roligt. Och så länge man arrangerar saker för att det ska vara roligt, och tycker att det är helt ok om några inte vill delta - så säger jag bara tummen upp. För det kan vara roligt att titta på för mig som inte deltar. (En anledning att jag inte deltar är att jag har problem med knän, axlar och lite andra leder. Och en rätt oskyldig sak kan leda till steloperation för mig om det går illa. Så jag vågar inte riskera något. En annan anledning är att alla mina minnen av "roliga lekar" innebär att folk står och skrattar
ÅT mig och talar om hur ful. klumpig och dum i huvudet jag är.. osv... dvs mobbing).
Och om jag då ska
tvingas delta... tja då mår jag bara dåligt, och det är ju inte det man vill att gästerna ska göra. Det är ju inte därför man har lekarna...
Det jag tycker att man ska tänka på när man arrangerar lekar på bröllop är att de flesta är finklädda i kanske dyra kläder och många av tjejerna kommer ha skor som inte lämpar sig för alla underlag.
Men man kan ju ha inomhuslekar. Som "pricka flaskan" ni vet det där med snöre och penna...
Att doppa mitt välfriserade och välsminkade huvud i en balja vatten för att hämta ett äpple känns inte som en bra idé, inte heller att drälla vatten på sidenklänningen eller yllekostymen som inte får vattentvättas...
Sätta slöjan på bruden - bra idé *gillar*
Varför inte utveckla det lite... killarna sätter slöjan på bruden och tjejerna sätter slipsen på brudgummen, så kan man poängsätta och se vilka som kom närmast...
Kasta hästsko låter också som en vettig lek
Kasta pil mot ballonger brukar alla kunna vara med på.
"tant-race" brukar funka på kräftskivor i alla fall. Man klämmer fast en femkrona "i ögat" (mellan ögonbryn och kind typ) och har en boll mellan knäna och så ska man ta sig runt en bana så fort som möjligt. Man kan toppa med kappa och hatt om man vill, men det är onödigt

Ägglopp (matsked i munnen och ett ägg som ska föras från person till person). Detta går att göra sittandes på rad också. Så kan den rullstolsburne vara med. Det är ju överföringen från sked till sked som är det svåraste liksom...
Det som kan tala emot "tant-racet" är ju bollen mellan knäna som kanske inte är så enkelt om man har kjol eller klänning. Det finns en annan variant då man istället trär i fötterna i en "åtta" som är gjord av resårband, och lika effektivt begränsar rörligheten. Men skaderisken ökar i stället då...
Lek på, så mycket ni vill.
Men kom ihåg att alla inte gillar lekar. Så gör inte upplägget "tvingande". Ni är ju måna om era gäster... Eller hur