• nni

Lekar för vuxna!?

Vi ska ha en frågesportslek först och främst till tilltugg.

Men senare på kvällen vill vi gärna ha någon utomhus lek. Vad tycks om "kasta hästsko", "sätta slöjan på bruden" (ist för svans på åsna) och "fånga äpple med munnen"??
    Ska vara lekar för vuxna i alla åldrar. Inget ansträngande att man ska springa och så. Vill att alla ska KUNNA vara med, även de äldre.

Fler förslag??

• Svar på tråden Lekar för vuxna!?
  • nni
    Villemoa skrev 2009-03-03 19:41:32 följande:
    Helt onödig kommentar då TS efterfrågade fler förslag.
    Tack!
  • allehanda

Jag har aldrig nämt ordet skit men om det är din åsikt om det jag skrev så tolka det som du vill och lek på!

• nni
    allehanda skrev 2009-03-03 19:46:06 följande:
    Jag har aldrig nämt ordet skit men om det är din åsikt om det jag skrev så tolka det som du vill och lek på!
    Citerade inte dig iheller. Tror du förstår vad jag menar? För att förtydliga, så ville jag veta vad som tycktes om de lekarna jag nämde, inte veta vad man tycker om lekar i allmänhet.
  • En till präst
    nni skrev 2009-03-03 19:37:54 följande:
    Kan tillägga att vi tänkte oss lekar som tar sammanlagt en timme ca som man kan ha i lag efter varandra. Vill inte leka i flera h. Utan lekar utomhus tänkte vi oss, så man går ut lite med.
    Klokt tänkt - kommer säkert uppskattas av era gäster. Och många lekar är ju roliga att se på även för dem som inte vill delta.

Knasbrännboll är en av mina favoriter, eftersom den är spännande, men kravlös - alla kan vara med.

Man är 2 lag.

De som är "inne" ska skjuta i väg en boll
    Det kan gärna vara en större boll än en vanlig tennisboll.
    Man använder inte vanligt brännbollträ, utan just "knasiga" grejor - man kan välja på en stekpanna, en stor saftdunk, en kastrull och en frottéhandduk.

Vitsen med det är att man jämnar ut odsen - farmor har samma chans att slå ett längre slag som 15åringen med dessa märkliga redskap.

Bollen går i väg, och utelaget försöker fånga den. När en i laget fått tag på bollen ställer sig resten av laget på led "framför" honom/henne (i förhållande till innelaget) och skickar bollen mellan sina ben mot sista man som får kasta bollen till brännaren. Inte mycket spring. Och alla behövs. För man får inte skicka bollen förän alla är på plats i ledet.

Under tiden ska den som slog ut bollen ta sig runt. Inte planen - utan sitt lag! För att jämna ut odsen kan man säga att alla ska GÅ runt laget så fort de kan, men alla som är vältränade och friska får gå baklänges. (Laget tränger förstås i hop sig till ett tätt led som det går snabbt att ta sig runt.)

Och så räknar laget gemensamt antal varv... 1 - 2 - 3 - 4
    När nästa person gör sina varv räknar man vidare... 5...6...7

När alla slagit 2 gånger byter man sida.

Det lag som sen har flest antal varv har vunnit.

Det blir väldigt prestigelöst och roligt. En höjdare för alla tjejer som blivit nervösa eller utskrattade vid "vanlig" brännboll, eftersom det här bara är lustfyllt och roligt. Men ändå spännande.
  • nni
    Villemoa skrev 2009-03-03 19:49:21 följande:
    Såså, glada tongångar istället
    Jadå. Jag försökte faktiskt nu på sista inlägget. Blev väl lite smått irriterad först (!)
  • nni

En till präst skrev 2009-03-03 19:49:20 följande:

Klokt tänkt - kommer säkert uppskattas av era gäster. Och många lekar är ju roliga att se på även för dem som inte vill delta.Knasbrännboll är en av mina favoriter, eftersom den är spännande, men kravlös - alla kan vara med.Man är 2 lag.De som är "inne" ska skjuta i väg en boll Det kan gärna vara en större boll än en vanlig tennisboll. Man använder inte vanligt brännbollträ, utan just "knasiga" grejor - man kan välja på en stekpanna, en stor saftdunk, en kastrull och en frottéhandduk. Vitsen med det är att man jämnar ut odsen - farmor har samma chans att slå ett längre slag som 15åringen med dessa märkliga redskap.Bollen går i väg, och utelaget försöker fånga den. När en i laget fått tag på bollen ställer sig resten av laget på led "framför" honom/henne (i förhållande till innelaget) och skickar bollen mellan sina ben mot sista man som får kasta bollen till brännaren. Inte mycket spring. Och alla behövs. För man får inte skicka bollen förän alla är på plats i ledet.Under tiden ska den som slog ut bollen ta sig runt. Inte planen - utan sitt lag! För att jämna ut odsen kan man säga att alla ska GÅ runt laget så fort de kan, men alla som är vältränade och friska får gå baklänges. (Laget tränger förstås i hop sig till ett tätt led som det går snabbt att ta sig runt.)Och så räknar laget gemensamt antal varv... 1 - 2 - 3 - 4När nästa person gör sina varv räknar man vidare... 5...6...7När alla slagit 2 gånger byter man sida.Det lag som sen har flest antal varv har vunnit.Det blir väldigt prestigelöst och roligt. En höjdare för alla tjejer som blivit nervösa eller utskrattade vid "vanlig" brännboll, eftersom det här bara är lustfyllt och roligt. Men ändå spännande.
    Tack så mycket för förslaget!! Låter kul! Men de gamla kan nog inte vara med på detta tyvärr. Men senare på kvällen, varför inte.
  • Villemoa

That´s forum på nätet for you! Det blir lätt missförstånd då och då och folk som ibland inte kan låta bli lite OT-inlägg

nni skrev 2009-03-03 19:51:26 följande:
    Jadå. Jag försökte faktiskt nu på sista inlägget. Blev väl lite smått irriterad först (!)
  • nni
    Villemoa skrev 2009-03-03 19:53:51 följande:
    That´s forum på nätet for you! Det blir lätt missförstånd då och då och folk som ibland inte kan låta bli lite OT-inlägg
    Missförstånd, nej tror inte det, utan mest på otrevligt bemötande gällande just detta. Men visst. Finns alltid någon som man inte förstår sig på, både här o på andra ställen.

Jaha. Fler förslag
  • En till präst

Det finns många lekar som man gör sittande också, men de har jag bara testat inomhus och vid bord...
    När man har en konfirmand som använder rullstol får man ju göra om lekarna rätt mycket... och det har alltid funkat.

En underbar är snurra krona.

De två lagen sitter på led vid ett långt bord.
    I ena ändan sitter 2 personer som har varsin matsked (eller - elaka varianten: Varsin blomspruta med vatten)

Båda lagen tar varandras händer och blundar, utan de två i andra änden av ledet som får titta när någon snurrar en krona.
    När gubben kommer upp ska de seende snabbt trycka grannens hand, och så skickas trycket vidare genom ledet till sista man.
    När den sista känner trycket slamrar h*n med skeden och laget får poäng. Eller sprutar med blomsprutan... (kanske inte lämpligt när ni är finklädda!)

Sen byter man plats, de som tittade blir sist i ledet, alla flyttar upp en stol och så får alla testa tills de första "seende" är tillbaka igen. Det lag som slamrat flest gånger med skeden vinner. (Eller det torraste laget...)

Kolla böckerna jag skrev om, där är lekarna sorterade efter svårighetsgrad och var man ska vara.

• nni

En till präst skrev 2009-03-03 20:00:46 följande:

Det finns många lekar som man gör sittande också, men de har jag bara testat inomhus och vid bord...När man har en konfirmand som använder rullstol får man ju göra om lekarna rätt mycket... och det har alltid funkat.En underbar är snurra krona.De två lagen sitter på led vid ett långt bord.I ena ändan sitter 2 personer som har varsin matsked (eller - elaka varianten: Varsin blomspruta med vatten)Båda lagen tar varandras händer och blundar, utan de två i andra änden av ledet som får titta när någon snurrar en krona.När gubben kommer upp ska de seende snabbt trycka grannens hand, och så skickas trycket vidare genom ledet till sista man.När den sista känner trycket slamrar h*n med skeden och laget får poäng. Eller sprutar med blomsprutan... (kanske inte lämpligt när ni är finklädda!)Sen byter man plats, de som tittade blir sist i ledet, alla flyttar upp en stol och så får alla testa tills de första "seende" är tillbaka igen. Det lag som slamrat flest gånger med skeden vinner. (Eller det torraste laget...)Kolla böckerna jag skrev om, där är lekarna sorterade efter svårighetsgrad och var man ska vara.
    Det lät riktigt roligt! Men ingen blomspruta håller jag med om. Ska kolla böckerna då kanske, bra med inspiration.
    Jo vi har en i rullstol o vill att alla SKA KUNNA vara med såklart!

Annars tänkte jag en annan lek som e lik dom jag nämnt, man kan leka självständigt eller i lag dessutom?
    En eller två lekar till för att alltså komplettera dom jag nämnt?!
    Ska försöka minnas att kolla upp böckerna.
  • Svanboet

Vi lekte en som inte direkt kräver kondition men eventuellt lite vighet...

Alla ställer sig i ring och tar varandra i hand, backar ut ringen så långt som möjligt och släpp sedan händerna. Blunda och korsa händerna framför kroppen. Sedan går man in mot mitten av ringen med ögonen slutna (här kan det vara bra om man har en lagledare som inte deltar i ringen) När man hittar en ledig hand att hålla i tar man tag och håller fast tills alla har en ny hand att hålla i(här får lagledaren hjälpa till). Sedan öppnar man ögonen och försöker reda ut nystanet. En vanlig övning vid bruppdynamik och ledarutbildningar men rolig som vanlig lek.

• nni
    Svanboet skrev 2009-03-03 22:35:02 följande:
    Vi lekte en som inte direkt kräver kondition men eventuellt lite vighet...Alla ställer sig i ring och tar varandra i hand, backar ut ringen så långt som möjligt och släpp sedan händerna. Blunda och korsa händerna framför kroppen. Sedan går man in mot mitten av ringen med ögonen slutna (här kan det vara bra om man har en lagledare som inte deltar i ringen) När man hittar en ledig hand att hålla i tar man tag och håller fast tills alla har en ny hand att hålla i(här får lagledaren hjälpa till). Sedan öppnar man ögonen och försöker reda ut nystanet. En vanlig övning vid bruppdynamik och ledarutbildningar men rolig som vanlig lek.
    Vilken rolig lek. Ja, vi kan tänka oss grupplek/ar också, där ALLA e med i samma lek från början. Ist för dessa olika uppställningar av lekar som jag nämnt först. Kanske blir roligare gemenskap med grupplekar, ist för "grenar"!? Dessutom har ni kommit med så bra sådana lekar här.
  • Luohti
    allehanda skrev 2009-03-03 18:27:18 följande:
    Tack o lov att jag inte är bjuden,som barn tyckte jag tävlingslekar var pinsamma och har inte ändrat åsikt som vuxen.
    Och du tyckte det var en god idé att yttra denna åsikt på detta forum? Skäms på sig, vid planering av dessa ting är det tillräckligt nervöst än att dessa uttryck lämpar sig från fullkomliga främlingar. Har du inget vänligt och givande att säga så säg inget alls och tacka din lyckliga stjärna att du slipper gå på ett händelserikt bröllop med folk som försöker att göra något osedvanligt trevligt.

Personligen tycker jag att det verkar vara en mycket trevlig idé och undrar om trådstarten har sett denna länk:http://www.lekarkivet.se/lekar.php
    Jag brukar leta idéer där till olika fester och även till mina elever.
    Lycklig fest 
  • Chicita
    Luohti skrev 2011-04-26 07:48:31 följande:
    Och du tyckte det var en god idé att yttra denna åsikt på detta forum? Skäms på sig, vid planering av dessa ting är det tillräckligt nervöst än att dessa uttryck lämpar sig från fullkomliga främlingar. Har du inget vänligt och givande att säga så säg inget alls och tacka din lyckliga stjärna att du slipper gå på ett händelserikt bröllop med folk som försöker att göra något osedvanligt trevligt.

Personligen tycker jag att det verkar vara en mycket trevlig idé och undrar om trådstarten har sett denna länk:www.lekarkivet.se/lekar.php
    Jag brukar leta idéer där till olika fester och även till mina elever.
    Lycklig fest 
    Alltså det var väl kanske lite klumpigt uttryckt av den som skrev. Men denne skrev ju senare att den hade läst fel. Så tagga ner lite Flört 
    Men det kan ändå vara bra att ta till sig att inte alla gillar att leka lekar. Och att vissa faktiskt kan ta illa upp när dom mer eller mindre tvingas ställa upp på sådant.
    Att ha saker som gästerna kan göra om dom vill är det inget fel på alls.
    Men att planera saker som alla ska göra kan orsaka spänningar och sura miner istället för att bidra till en god stämning.

Jag själv är väldigt "anti" mot arrangerade vuxenlekar. Jag gillar dom inte alls. Och jag kan till och med välja att inte besöka en tillställning där jag vet att sånt arrangeras under förutsättningen att "alla ska vara med".
    Och jag är inte ensam i Sverige liksom...
    Men därigenom säger jag inte att det är "korkat" (eller andra negativ) att hitta på sånt.
    Man gör det ju av omtanke om gästerna. Man vill att dom ska ha roligt. Och så länge man arrangerar saker för att det ska vara roligt, och tycker att det är helt ok om några inte vill delta - så säger jag bara tummen upp. För det kan vara roligt att titta på för mig som inte deltar. (En anledning att jag inte deltar är att jag har problem med knän, axlar och lite andra leder. Och en rätt oskyldig sak kan leda till steloperation för mig om det går illa. Så jag vågar inte riskera något. En annan anledning är att alla mina minnen av "roliga lekar" innebär att folk står och skrattar ÅT mig och talar om hur ful. klumpig och dum i huvudet jag är.. osv... dvs mobbing).
    Och om jag då ska tvingas delta... tja då mår jag bara dåligt, och det är ju inte det man vill att gästerna ska göra. Det är ju inte därför man har lekarna...

Det jag tycker att man ska tänka på när man arrangerar lekar på bröllop är att de flesta är finklädda i kanske dyra kläder och många av tjejerna kommer ha skor som inte lämpar sig för alla underlag.

Men man kan ju ha inomhuslekar. Som "pricka flaskan" ni vet det där med snöre och penna...
    Att doppa mitt välfriserade och välsminkade huvud i en balja vatten för att hämta ett äpple känns inte som en bra idé, inte heller att drälla vatten på sidenklänningen eller yllekostymen som inte får vattentvättas...
    Sätta slöjan på bruden - bra idé *gillar*
    Varför inte utveckla det lite... killarna sätter slöjan på bruden och tjejerna sätter slipsen på brudgummen, så kan man poängsätta och se vilka som kom närmast...
    Kasta hästsko låter också som en vettig lek Glad

Kasta pil mot ballonger brukar alla kunna vara med på.
    "tant-race" brukar funka på kräftskivor i alla fall. Man klämmer fast en femkrona "i ögat" (mellan ögonbryn och kind typ) och har en boll mellan knäna och så ska man ta sig runt en bana så fort som möjligt. Man kan toppa med kappa och hatt om man vill, men det är onödigt Flört
    Ägglopp (matsked i munnen och ett ägg som ska föras från person till person). Detta går att göra sittandes på rad också. Så kan den rullstolsburne vara med. Det är ju överföringen från sked till sked som är det svåraste liksom...
    Det som kan tala emot "tant-racet" är ju bollen mellan knäna som kanske inte är så enkelt om man har kjol eller klänning. Det finns en annan variant då man istället trär i fötterna i en "åtta" som är gjord av resårband, och lika effektivt begränsar rörligheten. Men skaderisken ökar i stället då...

Lek på, så mycket ni vill.
    Men kom ihåg att alla inte gillar lekar. Så gör inte upplägget "tvingande". Ni är ju måna om era gäster... Eller hur Solig
  • Luohti
    Chicita skrev 2011-04-26 08:48:46 följande:
    Alltså det var väl kanske lite klumpigt uttryckt av den som skrev. Men denne skrev ju senare att den hade läst fel. Så tagga ner lite Flört 
    Men det kan ändå vara bra att ta till sig att inte alla gillar att leka lekar. Och att vissa faktiskt kan ta illa upp när dom mer eller mindre tvingas ställa upp på sådant.
    Att ha saker som gästerna kan göra om dom vill är det inget fel på alls.
    Men att planera saker som alla ska göra kan orsaka spänningar och sura miner istället för att bidra till en god stämning.

Jag själv är väldigt "anti" mot arrangerade vuxenlekar. Jag gillar dom inte alls. Och jag kan till och med välja att inte besöka en tillställning där jag vet att sånt arrangeras under förutsättningen att "alla ska vara med".
    Och jag är inte ensam i Sverige liksom...
    Men därigenom säger jag inte att det är "korkat" (eller andra negativ) att hitta på sånt.
    Man gör det ju av omtanke om gästerna. Man vill att dom ska ha roligt. Och så länge man arrangerar saker för att det ska vara roligt, och tycker att det är helt ok om några inte vill delta - så säger jag bara tummen upp. För det kan vara roligt att titta på för mig som inte deltar. (En anledning att jag inte deltar är att jag har problem med knän, axlar och lite andra leder. Och en rätt oskyldig sak kan leda till steloperation för mig om det går illa. Så jag vågar inte riskera något. En annan anledning är att alla mina minnen av "roliga lekar" innebär att folk står och skrattar ÅT mig och talar om hur ful. klumpig och dum i huvudet jag är.. osv... dvs mobbing).
    Och om jag då ska tvingas delta... tja då mår jag bara dåligt, och det är ju inte det man vill att gästerna ska göra. Det är ju inte därför man har lekarna...

Det jag tycker att man ska tänka på när man arrangerar lekar på bröllop är att de flesta är finklädda i kanske dyra kläder och många av tjejerna kommer ha skor som inte lämpar sig för alla underlag.

Men man kan ju ha inomhuslekar. Som "pricka flaskan" ni vet det där med snöre och penna...
    Att doppa mitt välfriserade och välsminkade huvud i en balja vatten för att hämta ett äpple känns inte som en bra idé, inte heller att drälla vatten på sidenklänningen eller yllekostymen som inte får vattentvättas...
    Sätta slöjan på bruden - bra idé *gillar*
    Varför inte utveckla det lite... killarna sätter slöjan på bruden och tjejerna sätter slipsen på brudgummen, så kan man poängsätta och se vilka som kom närmast...
    Kasta hästsko låter också som en vettig lek Glad

Kasta pil mot ballonger brukar alla kunna vara med på.
    "tant-race" brukar funka på kräftskivor i alla fall. Man klämmer fast en femkrona "i ögat" (mellan ögonbryn och kind typ) och har en boll mellan knäna och så ska man ta sig runt en bana så fort som möjligt. Man kan toppa med kappa och hatt om man vill, men det är onödigt Flört
    Ägglopp (matsked i munnen och ett ägg som ska föras från person till person). Detta går att göra sittandes på rad också. Så kan den rullstolsburne vara med. Det är ju överföringen från sked till sked som är det svåraste liksom...
    Det som kan tala emot "tant-racet" är ju bollen mellan knäna som kanske inte är så enkelt om man har kjol eller klänning. Det finns en annan variant då man istället trär i fötterna i en "åtta" som är gjord av resårband, och lika effektivt begränsar rörligheten. Men skaderisken ökar i stället då...

Lek på, så mycket ni vill.
    Men kom ihåg att alla inte gillar lekar. Så gör inte upplägget "tvingande". Ni är ju måna om era gäster... Eller hur Solig
    Jag kan mycket väl förstå detta, skrev inlägget innan jag såg dennes ursäkt. Dock så tycker jag inte man över huvud taget behöver yttra sig i vad man tycker är kul eller inte kul, det är bara tråkigt att höra allas åsikter kors och tvärs mitt uppe i planering av saker man själv tycker är roligt. Personligen så kommer vi att ha massa kul lekar på vårt bröllop, krocket boule, tipspromenad och kortspel och massa mingel. Det som inte passar behöver inte göras, men på det viset kan alla göra vad de själva behagar. Min uppfattning av att gå som gäst på bröllop är att man ställer upp på vad brudparet har önskat ska hända denna dag och håller både god ton och min. Är man skadad eller sjuk så är det ju klart att man ska slippa vara med men gnälla för gnällandets skull är inte så trevligt ej heller är det hövligt mot paret som har liksom jag och många andra blivande brudar lagt ned många herrans timmar med att planera och ojjja sig över vad som kan tänkas bli tråkigt eller fel.
  • Chicita
    Luohti skrev 2011-04-26 14:48:35 följande:
    Jag kan mycket väl förstå detta, skrev inlägget innan jag såg dennes ursäkt. Dock så tycker jag inte man över huvud taget behöver yttra sig i vad man tycker är kul eller inte kul, det är bara tråkigt att höra allas åsikter kors och tvärs mitt uppe i planering av saker man själv tycker är roligt. Personligen så kommer vi att ha massa kul lekar på vårt bröllop, krocket boule, tipspromenad och kortspel och massa mingel. Det som inte passar behöver inte göras, men på det viset kan alla göra vad de själva behagar. Min uppfattning av att gå som gäst på bröllop är att man ställer upp på vad brudparet har önskat ska hända denna dag och håller både god ton och min. Är man skadad eller sjuk så är det ju klart att man ska slippa vara med men gnälla för gnällandets skull är inte så trevligt ej heller är det hövligt mot paret som har liksom jag och många andra blivande brudar lagt ned många herrans timmar med att planera och ojjja sig över vad som kan tänkas bli tråkigt eller fel.
    Alla lägger ner mycket tid på sina bröllop.
    Så också jag (som har temabröllop). Men inte blir jag sur eller upprörd bara för att några inte gillar temat och inte kommer att följa det (så länge som dom inte hör till bröllopsföljet liksom, där måste man ju följa temat annars funkar det inte, och ingen av de som är med i följet nu har protesterat, snarare tvärt om)...
    Det jag säger är att det kan vara lika "fult" av brudparet att kräva att dera gäster ställer upp på allt, som det är när gästerna inte ställer upp.
    MITT bröllop är ju inte allas största händelse någonsin liksom...
    Personligen tycker jag att det är viktigare att alla trivs på mitt bröllop - än att jag får min vilja igenom i varje detalj.

Att ordna underhållning och lekar för dom som vill av gästerna är ju bara toppen. Det finns ofta gäster som gillar sånt. Även om inte alla gör det.
    Men jag vill i alla fall inte att mina gäster ska känna sig obekväma och tvingade, bara för att jag kanske skulle vilja se dom leka blindbock eller spela brännboll i högklackat och finkostym...
    Så jag säger - lek gärna med era gäster. De som gillar sånt kommer att uppskatta det.
    Men acceptera att alla inte vill vara med och låt dom slippa utan att ni gör sura miner och klagar. Man vill inte känna sig som en black om foten som gäst.

Ett sätt att få alla att känna sig bekväma med lekar kan vara att dela in i lag. Dom ska hjälpas åt att anteckna poäng (om man använder sig av sånt) och så ska ca 50% av laget utföra varje uppgift / lek. Då kan dom som gillar att leka köra de flesta sakerna. Och dom som inte gillar det kan samsas om att skriva poäng och kanske ställa upp i någon gren som känns "trygg" för dom.

Det gäller ju att hitta sätt som funkar för alla, så att stämningen är hög hela kvällen. För det är när man börjar tvinga folk som dom där "sura minerna och gnälliga personerna" som du pratar om kommer fram.
    Så ta emot råden av oss som inte gillar att leka så kanske du kan hitta en balans på ditt bröllop som alla kommer att uppskatta Solig
    Jag försöker i alla fall att komma med konstruktiva förslag och tips. Och inte klanka ner på de som inte tycker som jag
  • EllaBella

Jag har arrangerat en hel del fester på jobbet, midsommar osv och de lekar som utan tvekan blivit mest succé är lagtävlingar utan någon form av fysisk aktivitet. 

Mina favoriter:
    * Rita - gissa - spring (allt handlar förstås om att komma på lite udda/roliga ord också)
    * Pictionary
    * Rolig tipspromenad, denna snodde jag rakt av en gång och det blev succé www.skrattnet.se/kategorier/skamt.php&sub=59&id=507
    * När då då - www.spelexperten.com/sallskapsspel/familjespel/nar-da-da.html 

Svar på tråden Lekar för vuxna!?