• Kampi

Respektive - vissa är bjudna, vissa inte

Måste bara få ventilera lite angående våra bjudna gäster...

Vi har bjudit både familj, släkt och vänner till bröllopet och pga brandregler så kan vi endast bjuda ett visst antal gäster.

Detta har gjort att vi i vissa fall endast har bjudit en person i ett par och i andra fall så har vi bjudit "hela paret". Vi har valt att bjuda de respektive som vi känner och umgås med, men inte respektive som vi aldrig har träffat eller endast träffat en gång.

Jag vet att enligt etikett så ska man bjuda hela par, men om vi hade gjort det så hade vi fått avstå att bjuda folk som vi verkligen vill bjuda. Hänger ni med?

Nu har folk börjat ifrågasätta detta, och det är ju självklart ok, då kan vi förklara situationen och det har funkat bra.

Däremot så har vi nu några gäster som har tackat nej endast pga av att respektive (som vi inte känner) inte är bjuden. Det känns så trist och ledsamt.

Hur ska man tackla detta? Vi vill ju fira med våra vänner. Helst av allt vill vi fira med hela världen men lokalen (och ekonomin) sätter stopp på det hela.

• Svar på tråden Respektive - vissa är bjudna, vissa inte
  • Kampi

Det vore ju ett alternativ, dock är det för kort tid kvar till att byta vigselplats (där begränsningen gäller) och festlokal.

Det är som sagt inte mkt att göra åt saken och vi får stå vårt kast. Misstänkte redan i början att det skulle bli lite besvär, dock inte att folk skulle tacka nej pga detta, så vi får stå ut helt enkelt. Förhoppningsvis vill många andra fira med oss!

Mörk Ängel skrev 2009-03-03 15:14:07 följande:

Nej, men om du säger att ni har fått tag på en större lokal så är det väl inte så konstigt om ni kan bjuda fler och att ni väldigt gärna vill se båda två där.
  • burnisen

Fast om jag förstod TS rätt så fanns inte ekonomin till en större lokal, utan detta handlade väl om att bjuda in i efterhand eftersom antalet gäster sjönk eftersom folk tackade nej.

• Ore
    Kampi skrev 2009-03-03 15:05:54 följande:
    Typ "du var inte viktig nog att bli bjuden från början, men nu när folk har tackat nej är du välkommen..." Eller tänker jag helt galet?Jag känner mig tokförvirrad helt enkelt.
    Vi strök jobbarkompisar från listan när vi inte hade plats för dem. När folk tackade nej så fick vi möjlighet att bjuda dem också, vilket var trevligt.

Tycker inte det skulle kännas helt ok att börja bjuda med respektive när andra tackat nej för att respektive inte var välkommen.

Sedan kan man ju undra hur många ni egentligen har där ni aldrig har träffat respektive, och hur nära vänner det då egentligen är, om ni inte träffat personens respektive. Visst hade vi några respektive som vi inte träffat när de blev inbjudna, men vi var ju säkra på att vi skulle träffa dem mer i framtiden, om det höll. Och vi skulle aldrig sänka oss till att börja spekulera i vilka förhållanden som har möjlighet att hålla...
  • Kampi

Jag förstår din fundering. Vi flyttade till en annan stad för några år sedan och har bla av den anledningen inte träffat våra vänner så mycket. De flesta är utspridda i hela landet. Det handlar om ca fem eller sex respektive som vi inte har bjudit och det beror som sagt inte på att vi inte tror att förhållandena ska hålla.

Vi har helt enkelt fått dra ner gästlistan så mycket som möjligt för att få gifta oss på vårt drömställe och därför fått prioritera så här knasigt...

Ore skrev 2009-03-03 15:19:51 följande:
    Sedan kan man ju undra hur många ni egentligen har där ni aldrig har träffat respektive, och hur nära vänner det då egentligen är, om ni inte träffat personens respektive. Visst hade vi några respektive som vi inte träffat när de blev inbjudna, men vi var ju säkra på att vi skulle träffa dem mer i framtiden, om det höll. Och vi skulle aldrig sänka oss till att börja spekulera i vilka förhållanden som har möjlighet att hålla...
  • Chrisse och Jonas

Jag förstår dig precis.. tycker också det är tråkigt att man "måste" bjuda och lägga en massa pengar på folk man aldrig har träffat. I vårt fall är det mer en budget fråga än en platsfråga. Och som då många säjer ska man hellre ta bort folk så man kan bjuda hela par.. jag förstår den tanken men när det då tex är kusiner det gäller.. tar man då bort ett par så måste man ju ta bort alla kusiner för annars blir ju det orättvist. Tråkigt.
    I mitt fall hade jag inte brytt mig om ifall min M2B hade gått på ett bröllop med folk jag aldrig hade träffat. Själv hade jag gått om det var familj eller nära vän, annars känns det kanske som om man inte känner någon där. Då förstår jag att det inte är så kul. Men om det gäller en familjemedlem så är ju hela släkten där endå.
    Jaja.. tycker själv detta är svårt så jag lider med dig.
    Vi har bestämt oss för att bjuda alla.. men det betyder att mycket annat har fått ge med sig och det tycker jag är synd... men vad gör man. (sorry det blev långt)

• GlamourKitten

Jag tycker det är väldigt märkligt att folk inte kan gå på fest utan sin respektive. Jag hade inte ens velat gå på någon avlägsen bekant till min fästmans bröllop. Hur kul är det att sitta där o inte känna någon? och aldrig ens träffat brudparet?
    Ska tilläggas att jag HAR vart på några såna här bröllop och de har vart urtrista och jag har ju inte tillfört nånting förutom möjligen pengar till presenten...

Vi har bara bjudit respektive (som vi inte träffat)till släkt och allra närmsta vänner som bor långt bort. Resten får välja om de vill komma o fira med oss själva eller inte. Tyvärr har vi inte ekonomi till annat.

• Snäckan08

Det är ju tråkigt när man av olika anledninagr inte kan bjuda respektive. Jag tror dock att man får respektera att folk inte kommer då.

Att bli bjuden på just ett bröllop utan min respektive hade kännts jättekonstigt och vi hade nog funderat på varför. Särkilt om vissa respektive var bjudna och vissa inte. Tanken hade nog slått en om ens respektive inte är omtyckt.

Vi skulle aldrig bjuda utan respektive, oavsett om vi känner dem jättebra eller aldrig har träffat dem. I min värld är det vett & etikett (soory, vill inte trampa ngn på fötterna).

Vi är snarare förvånande över att vi har ngr som kommer utan sin resketive på vårt bröllop. Jag tycker att det är givet att man går ihop (såvida en inte är sjuk eller så).

• anne på grönkulla

Ni har ju fattat ert beslut om hur ni vill bjuda. Den får ni respektera om folk tackar nerj pga de förutsättningar ni ställt upp.

Det är trist men som vuxen får man ta konsekvenserna av sina egna val.

• AnnBo

Jag förstår TS precis, finns ingen anledning att bjuda folk man inte känner, ens aldrig träffat.

Jag skulle kunna gå på ett bröllop utan min M2b om det handlade om någon av mina gamla barndomskompisar som han inte ens träffat, han skulle inte bli upprörd över det heller.

Jag skulle inte heller bli upprörd över om han bara blir bjuden av någon av hans barndomsvänner, som jag inte känner.
    Vad ska jag där och göra när jag inte känner någon förutom min m2b?
    Så resonerar jag iaf, känner(med risk att bli påhoppad )
    att detta med vett & etikett är en aning förlegat faktiskt,inte allt men mkt känns gammaldags iaf.

• Luucie

Vi har några vänner som har nya respektive som vi inte hunnit träffa. Vi har bjudit dem. Men hade vi inte gjort det så hade våra vänner förstått och kommit ensamma.

Jag hade själv gått ensam och min sambo likaså om vi blivit bjudna på det viset.

Tycker att er motivering är helt legitim och jag hade inte tagit illa upp.

Svar på tråden Respektive - vissa är bjudna, vissa inte